• skyus

Min son blir inte bjuden

Nu i början på hösten har det varit en hel del kalas på sonens avdelning som han inte blivit bjuden till. Faktum är att han inte blivit bjuden på ett enda. Det gör mig faktiskt lite ledsen, så jag undrar nu hur du/ni tänker när ni bjuder in till kalas? Får alla på avdelningen komma? (Så har det varit hittills på vår förskola) Eller är det så att bara de närmaste kompisarna bjuds? Hur tänker ni när ni väljer vilka barn som ska bjudas?
    Vi hade t ex ett väldigt litet kalas, i enlighet med sonens önskemål, där bara två barn från sonens avdelning var med, och så några andra kompisar. Bröt vi mot ngn osynlig regel där kanske, eller överanalyserar jag saker och ting?
    Vore tacksam för lite input!

• Svar på tråden Min son blir inte bjuden
  • cosinus

Min son bjöd faktiskt alla på sin avdelning när han fyllde år sist. 17 barn är de. Tack och lov kunde inte alla men de var nog 12 eller nåt sånt. Faktiskt det lugnaste kalaset vi haft, vi och alla föräldrar som stannade var lika chockade allihopa :)

Jag har som regel för mina barn att antingen håller man sig under hälften av en gruppering eller så tar man alla. Är man 10 stycken från en viss grupp (t ex alla tjejer i klassen) får man inte bjuda 7. Man får då välja max 4, annars är det alla som gäller.

Sonen ville promt bjuda hela sin avdelning och vi kände att vi provar. Det gör inte att jag förväntar mig att han blir bjuden på alla kalas dagiskompisarna har. En del vill ha mindre kalas och då är inte han den de leker närmast med. Det är helt ok, alla barn ska få chansen att ha det kalas de vill tycker jag så länge man inte tydligt väljer bort några enstaka.

Mina barn har ibland valt lite ologiska kompisar att bjuda, såna de inte leker mest med och jag har sagt rakt ut till vissa föräldrar att jag inte förväntar mig att deras barn i sin tur bjuder mitt barn. Så att de inte ska tacka nej för att de känner sig tvugna att bjuda mitt barn sen. Vill mina barn bjuda ett barn de inte leker så myket med så låter jag dem göra det. Deras kalas, deras vilja och de tänker inte i banorna om de sen bjuds tillbaka. Inte när de är så små som på dagis iaf.

• Mormorn

"Alla" barn som blivit bjudna på dessa stora kalas, har väl säkert också bjudit "alla" på sina kalas. Eftersom dom barnen inte blev bjudna till din son, så ville dom väl ej bjuda tillbaka heller. Vad är det som är konstigt med det? Ingenting tycker jag. Bjud "alla" nästa gång och då blir nog din son också bjuden. Håller tummarna. För är det bara ett barn som INTE blir bjudet så är det ju inte fint gjort, men jag tror nog att "alla" inta var alla.

• birgitt

Vi har aldrig haft kallas för mina barn. Dels föräldrar kooperativ där ingen orkar. Sedan montessori där pedagogerna informerade oss vilket dumt barn vi hade ( han hade inga vänner , lekte helt skälv i 1 år . Pedagogerna gjorde ingenting för att han skulle komma in i gruppen ) . Nu vanligt kommunalt så är han trött på stora barngrupper.
    Vi har valt att göra någonting speciellt bara för honom. Hans dag.

• mammanerica

Jag tänker inte bjuda någon som min dotter absolut inte vill ska komma. Jag ser inte det som mobbing. Kan ju vara så att det finns de som inte är snälla mot henne eller såna hon inte känner lika väl och det skulle vara hemskt om JAG bestämmer att dessa ska komma till HENNES kalas på HENNES dag. Jag bjuder inte in någon jag inte gillar eller någon som vart elak mot mig heller på mina fester om jag nu mot förmodan skulle ha det. Och inte vill jag bli bjuden på deras fester heller.

• cloudberry79
    mammanerica skrev 2013-09-16 00:23:06 följande:
    Jag tänker inte bjuda någon som min dotter absolut inte vill ska komma. Jag ser inte det som mobbing. Kan ju vara så att det finns de som inte är snälla mot henne eller såna hon inte känner lika väl och det skulle vara hemskt om JAG bestämmer att dessa ska komma till HENNES kalas på HENNES dag. Jag bjuder inte in någon jag inte gillar eller någon som vart elak mot mig heller på mina fester om jag nu mot förmodan skulle ha det. Och inte vill jag bli bjuden på deras fester heller.

Om det innebär att alla utom en eller två blir bjudna så är det åt helvete fel. Tyvärr finns många föräldrar som du, som inte begriper bättre.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • mammanerica

Det skulle inte bli så då min dotter e väldigt blyg! Att bjuda 16 utav 18 skulle inte min dotter göra, snarare fyra utav 18. Så pass väl känner jag henne! Man ska lyssna på sina barns åsikter och inte köra över dem. Ska hon sitta på sitt eget kalas och vara rädd då eller vad!!?? Och hon gör det inte för att hon är "elak" utan för att hon helt enkelt får bestämma själv. Inte ens säkert hon vill bjuda någon från sin nya klass. Hon har aldrig haft sånt kalas ,men hon har blivit bjuden En gång och då blev inte alla bjudna. Det skulle ha blivit på tok för många.Tycker inte det är något konstigt med det.

• brummar

TS, det kan ju finnas många fler anledningar till att just ditt barn inte blivit bjudet. Barnet kanske tidigare haft sönder saker i någon annans hem, där du som förälder inte ville erkänna ditt ansvar och där detta blivit en konsekvens för andra att få behålla sina saker hela och intakta.
    Lite långsökt kan det faktiskt handla om dig som förälder också. Mina barn hålls undan barn till föräldrar som inte delar samma värderingar, exempelvis såna av kategorin genusgerilla och miljötalibaner. Livet blir mycket enklare och barnen blir gladare när de leker med andra barn vars föräldrar delar lite samma värdegrunder. Barnen kan med fördel leka och sova över där (när den tiden kommer), då man vet att det inte serveras billig osmaklig halvfabrikatssörja utan att det som serveras är gjort med kärlek och omsorg. Skönt att vet att barnen inte pådyvlas andras extrema övertygelser utan blir de tillrättavisade så är det av goda anledningar.

• Marlean

TS Ja, ni bröt mot en osynlig regel. Man bjuder oftast de barn som själv har bjudit ens barn på kalas nämligen. Har du då inte bjudit alla kan du inte räkna med att alla bjuder dig.

• Fröken Vargh

Sonen har precis börjat i förskoleklass. Vi hann inte ha något kalas i våras så vi ska ha kalas nu om några veckor. Vi bjöd in alla barn som gått på förskolan, eftersom detta blir ett försenat kalas. Hur det blir nästa år har jag ingen aning om då det är 23 st i klassen. Ev att vi kan lösa det genom att ha kalas utomhus. Sonen har några nära tjejkompisar nämligen som nu hamnat i samma klass, då blir det ju lite fel att bara bjuda in dem ex. men inte de andra flickorna. Sedan finns det någon pojke som är väldigt stökig och som min son inte gillar riktigt (slåss och förstör saker). Men enligt min princip borde även han bjudas (de är ju bara barn). Ibland önskar jag att vi hade en stor ladugård eller liknande där man kunnat stuva in alla barnen och där det inte gör något om maten hamnar på väggen/golvet och inga dyra möbler finns att förstöra.

• lightfish
    cloudberry79 skrev 2013-09-16 00:30:24 följande:

Om det innebär att alla utom en eller två blir bjudna så är det åt helvete fel. Tyvärr finns många föräldrar som du, som inte begriper bättre.
    Kan inte mer än hålla med!

Svar på tråden Min son blir inte bjuden