• SpanskaFlugan

Har du smöret i kylen eller skafferiet?

Kanske en fånig fråga men en kompis och jag diskuterade det eftersom vi båda har smöret i en låda i skafferiet. Hon sa att det är det vanligaste sättet att förvara smör på. Jag tror å andra sidan att det är rätt ovanligt. Så var av ni smöret egentligen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du smöret i kylen eller skafferiet?
  • Virriga Vera
    annca skrev 2013-09-19 10:30:08 följande:

Det finns saltat, osaltat och extrasaltat smör, förutom olika margarinblandningar så som Bregott.

Smör är smör, sedan finns det som du säger med mer eller mindre tillsatt salt, men det är likväl smör.
  • Singoallaa
    Feryusu skrev 2013-09-19 11:17:38 följande:
    Men snälla nån, är du förvirrad eller nåt? Det är enbart smör i dessa stora klossar som du beskriver är baksmör. Ingen rapsolja, vilket du skrev att det var i. Smör är gjort på grädde, det är ingen rapsolja i.

Okej. Men jag gör så OCH tänker fortsätta äta så. Aldrig att jag klarar av att äta kloss smöret :) på mina mackor. Men jag brer väldigt, väldigt sällan smör överhuvudtaget (bordssmör) på mackorna heller :)
  • Singoallaa
    LindaEfraim skrev 2013-09-19 11:20:16 följande:
    Tror de menar margarin.

Nej jag äter inte margarin alls. Det är väl en helt annan process? Vad jag vet är bordsmargarin bara utspädd med rapsolja? Margarin är väl en hård industrialiserad vara? Fast å andra sidan vilket livsmedel idag är inte det. Rörigt värre :) Men jag har gjort eget bordssmör och där var bara rapsolja inblandad så den visste jag var nyttig eftersom rapsolja är en bra olja, även olivolja går bra men ger smak :)
  • Excentriskan

Minns när jag var liten och det enda smör man hade på mackorna var just smör.. Då hade vi alltid en klick (kanske 200 gr) i skafferiet. Dock hade vi då ett sådant skafferi med ventil (samma som jag själv har idag). Så det blev ganska svalt därinne speciellt på vintern.

Själv har jag dock alltid smöret i kylskåpet. 

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Hannah76
    Singoallaa skrev 2013-09-19 11:21:54 följande:

Okej. Men jag gör så OCH tänker fortsätta äta så. Aldrig att jag klarar av att äta kloss smöret :) på mina mackor. Men jag brer väldigt, väldigt sällan smör överhuvudtaget (bordssmör) på mackorna heller :)

Menar du att det bir mindre flottigt om man tillsätter rapsolja?
  • Feryusu
    Singoallaa skrev 2013-09-19 11:21:54 följande:

Tror du att det är rapsolja i detta baksmör som du kallar det?
  • ApanApansson

Annca: Vad kallar du då det industritillverkade margarinet om du kallar Bredgott för margarin?

• SpanskaFlugan
    Singoallaa skrev 2013-09-19 11:14:36 följande:
    Ja jag ser det där klossarna som bak och steksmör och INTE bordssmör till mackan :) Tror inte jag är ensam dock. Ibland har jag även gjort egengjord smör, bordssmör :)

Det där "klossarna" vanligt smör. BARA smör. Det vill säga, grädde som kärnats. Allt annat du har på mackorna, Bregott, lätta, flora, becel och allt bad de heter är blandningar av andra komponenter. Jag tror du behöver göra ett studiebesök på ett mejeri....
  • annca
    ApanApansson skrev 2013-09-19 13:15:00 följande:
    Annca: Vad kallar du då det industritillverkade margarinet om du kallar Bredgott för margarin?

Tja, Bregott är inte rent smör och det är inte rent margarin... Har för mig att det gick nån reklamserie på 80-talet som poängterade just detta Flört
    Och Bregott är industritillverkat det också för den delen. På ett mejeri. Genom att tillsätta rapsolja till äkta smör. Det är en matfettsblandning helt enket.

Jag kallar smör smör, Bregott bregott och margarin margarin.

Nu köper vi enbart flytande margarin, Bregott och äkta smör, så... tja, problemet uppkommer inte. Skrattande  
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Har du smöret i kylen eller skafferiet?