• SpanskaFlugan

Har du smöret i kylen eller skafferiet?

Kanske en fånig fråga men en kompis och jag diskuterade det eftersom vi båda har smöret i en låda i skafferiet. Hon sa att det är det vanligaste sättet att förvara smör på. Jag tror å andra sidan att det är rätt ovanligt. Så var av ni smöret egentligen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du smöret i kylen eller skafferiet?
  • Butterscotch
    ApanApansson skrev 2013-09-18 21:10:57 följande:
    Alltid riktigt smör som står i vanligt skafferi, har aldrig någonsin blivit dåligt. Använder bregott eko både på macka och att steka i så det går ju visserligen åt ganska fort.

Inte för att det har med ts att göra, men... Tycker du att Bregott = riktigt smör?
  • SpanskaFlugan
    Liten i April skrev 2013-09-18 21:30:22 följande:
    Var står ditt andra smör då?

Ingenstans. Jag köper bara smör i 250 grams paket. Om jag inte ska baka såklart.
  • Liten i April

Men hur snabbt menar du att ni gör av med 250 gram för jag köper också det och det håller i cirka 1,5-2 veckor.

• SpanskaFlugan
    alynda skrev 2013-09-18 21:31:51 följande:
    Har man ett gammaldags skafferi som faktiskt är relativt svalt funkar det väl jättebra att ha smöret där. Vi bor däremot i en moden lägenhet där skafferiet -tyvärr, har rumstemperatur, d v s drygt 20 grader. Vi skulle inte hinna göra av med smöret innan det blev dåligt om vi förvarade det där.

Mitt hus är från 40-talet med ett kallskafferi med ventilation ut genom ytterväggen. Däremot blir redigt kallt på vintern. Väldigt praktiskt!
  • SpanskaFlugan
    Liten i April skrev 2013-09-18 21:34:04 följande:
    Men hur snabbt menar du att ni gör av med 250 gram för jag köper också det och det håller i cirka 1,5-2 veckor.

Vi har smör på mackorna varje morgon och ibland på eftermiddagarna. Två vuxna mackälskare. :)
  • Liten i April

Jojo, men här är vi 2 vuxna och 2 barn som äter mackor varje dag och jag steker ju dessutom saker dagligen. Menar att du inte kan göra av med det på ett par dagar och att det är rent ofräscht att förvara det på annat ställe än i kylskåp. Är det så att ditt skafferi håller 7-8 grader är det ju en sak men då är ju tråden onödig då det bara är en annan form av kylskåp- eller hur?

• Mercurialis
    Themis skrev 2013-09-18 21:24:02 följande:
    Jag tänker så här: Smör står i kylen i affären av en anledning.

Smör som står "i skåpet"  har jag bara fått i USA och det smakade för jävla vidrigt, usch ett sånt snusk säger jag om det! Kräks
    Det är skillnad på ett riktigt skafferi och ett skåp.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • JanaLiiN

Jag bodde i Skottland och familjen förvarade smöret i rumstemperatur. Det smakade alltid lite illa, det slutade med att jag meddelade att jag inte använde smör på mina mackor. Läskigt.

• SpanskaFlugan
    Liten i April skrev 2013-09-18 21:37:15 följande:
    Jojo, men här är vi 2 vuxna och 2 barn som äter mackor varje dag och jag steker ju dessutom saker dagligen. Menar att du inte kan göra av med det på ett par dagar och att det är rent ofräscht att förvara det på annat ställe än i kylskåp. Är det så att ditt skafferi håller 7-8 grader är det ju en sak men då är ju tråden onödig då det bara är en annan form av kylskåp- eller hur?

Det är inte ofräscht. Det står i ett svalt skåp, inte kylskåp men ca 10-15 grader. Håller sig mjukt och fint i sin lufttäta burk och tar slut på några dagar. Tror du verkligen vi skulle äta det om det smakade härsket? Och hur tror du man förvarade sitt smör, sin mjölk och grädde innan kylskåpets dagar? Jo, man köpte små paket och flaskor, hade dem i "svalen" och konsumerade inom några dagar.
Svar på tråden Har du smöret i kylen eller skafferiet?