• SpanskaFlugan

Har du smöret i kylen eller skafferiet?

Kanske en fånig fråga men en kompis och jag diskuterade det eftersom vi båda har smöret i en låda i skafferiet. Hon sa att det är det vanligaste sättet att förvara smör på. Jag tror å andra sidan att det är rätt ovanligt. Så var av ni smöret egentligen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du smöret i kylen eller skafferiet?
  • ApanApansson

ViktoriaJ02: Det är ju just det som är bra när man använder det på mackan

• SpanskaFlugan
    VictoriaJ02 skrev 2013-09-19 08:29:05 följande:
    Vem fan är så dum att hen ställer smöret i skafferiet? Då smälter det ju.

Nej det smälter inte. Det mjuknar så att man kan bre det på mackan.
  • SpanskaFlugan
    Gladabarnensmamma skrev 2013-09-19 04:30:26 följande:
    det håller sig längre i kylskåp men det finns jättemånga som har t.ex. smör (Europa, Nordamerika) och ägg (Australien) i skafferiet... Vi använder saltat smör (håller sig lite längre) och jag har vant mig vid att skära upp en bit i taget och ha smöret i en burk bredvid brödrosten (kallt smör -riktigt smör alltså, inga mystiska tillsatser- går ju knappt att hantera) . Ägg däremot har jag alltid i kylen! :D 

Låter som mig. Vi köper bara små paket och det tar slut på några dagar. Folk verkar tro att man har 2 kg klumpar stående framme i månader...
  • Feryusu

Kylen, vi har inget kallt skafferi.

• Singoallaa
    Virriga Vera skrev 2013-09-19 05:53:33 följande:
    Det finns väl bara 1 sorts smör?

Nej gör det väl inte. Bordssmör som är lätt bredbar på mackor och den där hårda för bakning och stekning som inte är till för mackor och knäckebröd. Visste du inte det?
  • annca

Kylen såklart. Aldrig träffast på nån som har smöret någon annanstans.
    Visserligen har vi ett skafferi, men varmt smör? Urk! Smör skall vara kallt för att vara gott, helt på is
    Iof så använder vi enbart Bregott för att ha på smörgås, mest för att det ät bredbart medan det är kallt. Smör hör till matlagning och bakning här hemma...  

Virriga Vera skrev 2013-09-19 05:53:33 följande:
    Det finns väl bara 1 sorts smör?

Det finns saltat, osaltat och extrasaltat smör, förutom olika margarinblandningar så som Bregott.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Singoallaa
    Singoallaa skrev 2013-09-19 10:29:23 följande:
    Nej gör det väl inte. Bordssmör som är lätt bredbar på mackor och den där hårda för bakning och stekning som inte är till för mackor och knäckebröd. Visste du inte det?

Du kan göra ditt egna äkta bordssmör om du inte vill äta Bregott osv! Annars finns äkta bordssmör också.
  • ApanApansson

Annca: Bredgott är ingen margarinblandning! :-O det är smör och rapsolja..

• SpanskaFlugan

Men snälla, smör är smör och inget annat. Kärnad grädde. Ibland tillsätter man salt. Allt annat, typ Bregott, är smörblandningar som innehåller andra tillsatser för att göra det bredbart i kalla temperaturer. Man kan inte skilja på "baksmör" och "macksmör". Smör är smör och inget annat.

Svar på tråden Har du smöret i kylen eller skafferiet?