• SpanskaFlugan

Har du smöret i kylen eller skafferiet?

Kanske en fånig fråga men en kompis och jag diskuterade det eftersom vi båda har smöret i en låda i skafferiet. Hon sa att det är det vanligaste sättet att förvara smör på. Jag tror å andra sidan att det är rätt ovanligt. Så var av ni smöret egentligen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du smöret i kylen eller skafferiet?
  • chrissandra

Jag har alltid smör i kylen men jag vet att äldre brukar ha det i skafferiet och i samtliga fall har dessa haft ventilation ut.

Att förvara det i rumstemperatur är ingen hit. 

• Mrs Green
    Liten i April skrev 2013-09-18 21:40:11 följande:
    Hur kallt är det i ett "riktigt skafferi"?
    När mitt kylskåp gick sönder dagen före julafton en gång (och inte blev lagad förrän efter trettonhelgen) så klarade all mat att stå i skafferiet. Det var ju vinter och jag öppnade upp ventilen så det blev ca +3 grader.

Men på sommaren var det förstås varmare. Dock inte så varmt som i ett vanligt köksskåp. 
  • fluu

Kylen...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • augustisten

Använde jag mycket smör skulle jag ha det i skafferiet, men nu räcker ett halvkilospaket i månader och därför får det stå i kylen där det håller bäst.

• ApanApansson

Butterschots: Nej det är det nog inte när jag tänker efter

• Grande Rock

När jag bodde hemma förvarades det i svalen.

Numera är det ytterst sällan det finns smör eller annat matfett hemma, men när det finns står det i kylen då jag saknar både sval och skafferi

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • Monte

Smör ska stå i kylskåpet eftersom det är en kylvara.

Det är inte många som har en gammaldags sval längre, däremot har alla ett kylskåp.

Smör trodde jag för övrigt att de flesta använde till matlagning, då spelar det inte roll att det är lite hårt. Bordssmör som bregott och liknande är inte hårt längre.

Skulle aldrig äta rumsvarmt härsket smör.

I became insane, with long intervals of horrible sanity.
  • Waldo

Jag är inte välsignad med någon sval i mitt kök så det måste naturligtvis stå i kylskåpet, annars hade det smält och härsknat

• Grande Rock
    Monte skrev 2013-09-18 22:47:26 följande:
    Smör ska stå i kylskåpet eftersom det är en kylvara.
    Det är inte många som har en gammaldags sval längre, däremot har alla ett kylskåp.
    Smör trodde jag för övrigt att de flesta använde till matlagning, då spelar det inte roll att det är lite hårt. Bordssmör som bregott och liknande är inte hårt längre.
    Skulle aldrig äta rumsvarmt härsket smör.
    skulle du äta kylskåpskallt härsket smör?
    The Devil Stole the Beat from the Lord
Svar på tråden Har du smöret i kylen eller skafferiet?