• honey1

Bf Juni 2014

Hej! Hoppas det är fler som vill följas åt från olika delar av Sverige :)

Fick reda på att jag var gravid igår, är så sjukt glad, första månaden vi "gav upp" på försökandet. 
    Har en dotter på 8 månader som kommer vara 1,5 år när nästa bebbe kommer :)

Så skriv gärna in er här så följs vi åt!       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-22 22:54
    BF-LISTA:

EMTP - 31/5 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-22 22:57
    Honey1 - 1/6 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-24 08:02
    Snuttens - 30/1 2014
    S85 - 6/6 2014
    Pronomen - 1/6 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 14:05
    SE BORT FRÅN MIN FELSKRIVNING DÄR UPPE
    Snuttens - 30/5
    Skorpan89 - 3/6
    CherstinBovington - 3/6
    Ankanm - 4/6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 14:08
    LokesMammi - 31/5 - 1/6

• Svar på tråden Bf Juni 2014
  • bonden

Jobbigt det där med att folk måste ha åsikter om ens namnförslag. Dom måste liksom helt oombedda ge sin egen åsikt om namnet efter att de frågat. Vi kommer också vara lite småhemliga med namn denna gång.

• Amalian83
    bonden skrev 2013-12-13 19:51:29 följande:

Jobbigt det där med att folk måste ha åsikter om ens namnförslag. Dom måste liksom helt oombedda ge sin egen åsikt om namnet efter att de frågat. Vi kommer också vara lite småhemliga med namn denna gång.

Folk verkar anse sig ha rätt att kommentera det mesta märker jag.

Pratade med tre kollegor, alla ca 40+ med 1-2 barn hemma. Nämnde att min sambo vill ha halva föräldraledigheten (något jag tycker är superpositivt för oss så länge vi kan få det att fungera). Alla tre, i kör, drar efter andan och ser helt förtvivlade ut. "Nej men du kan ju inte ge ifrån dig föräldraledighet så där!" "Åh hjälp hur ska du klara det?" Och den allra allra värsta: "barn mår inte bra av att man slutar amma för tidigt!"

Så min sambos vilja att vara en närvarande och ansvarstagande far ledde till att jag framstod som en mesig barnmisshandlande mor. Ja, det var så det kändes iallafall. Lärde mig en läxa där och då: vi gör som vi vill, andra gör som de vill och jag ska verkligen inte bli en som dömer/kommenterar/förfäras över andra val.
  • Frozen

Amalian, det var ju ett extrem gammalmodigt sätt av din bekanta att se på saken, tror de flesta kommit längre i sitt tankesätt än så förhoppningsvis. Det där med amningen finns det ju också en hel del utrymme för åsikter inom. gäller nog att stå på sig och visa att man inte tar åt sig av vad "alla" andra tycker och tänker och säga att "det här funkar bäst för mig och mitt barn, att andra har det annorlunda är inget som påverkar mitt beslut." 

Jag tror att generellt så är det nog bäst att inte säga så mycket om sina planer innan man skrider till verket, det är lättare för folk att acceptera när man redan gör på ett visst sätt. Inte tala om vad man har tänkt för namn tex innan barnet redan tilldelats namnet. Inte säga, jag tänker absolut inte amma innan man sitter där med flaskan och matar, eller bara säga att nu har pappan tagit över föräldraledigheten. I alla fall om man inte vill ta diskussioner man själv inte tycker är värda att ta, slippa försvara sig helt enkelt. Jag har märkt att folk inte ifrågasätter på  samma sätt när det inte bara ligger i planeringsstadiet, då tror det att det är lättare att övertala en till att göra annorlunda. 

• Amalian83
    Frozen skrev 2013-12-14 10:10:06 följande:

Amalian, det var ju ett extrem gammalmodigt sätt av din bekanta att se på saken, tror de flesta kommit längre i sitt tankesätt än så förhoppningsvis. Det där med amningen finns det ju också en hel del utrymme för åsikter inom. gäller nog att stå på sig och visa att man inte tar åt sig av vad "alla" andra tycker och tänker och säga att "det här funkar bäst för mig och mitt barn, att andra har det annorlunda är inget som påverkar mitt beslut." 

Jag tror att generellt så är det nog bäst att inte säga så mycket om sina planer innan man skrider till verket, det är lättare för folk att acceptera när man redan gör på ett visst sätt. Inte tala om vad man har tänkt för namn tex innan barnet redan tilldelats namnet. Inte säga, jag tänker absolut inte amma innan man sitter där med flaskan och matar, eller bara säga att nu har pappan tagit över föräldraledigheten. I alla fall om man inte vill ta diskussioner man själv inte tycker är värda att ta, slippa försvara sig helt enkelt. Jag har märkt att folk inte ifrågasätter på  samma sätt när det inte bara ligger i planeringsstadiet, då tror det att det är lättare att övertala en till att göra annorlunda. 

Tack! Jag tror du har helt rätt och det blir nog min strategi framöver :)
  • MissMf

Någon mer som står o går mycket på jobbet? Jobbar på ett serviceboende o mina fötter värker o känns flera storlekar större redan vid lunch.. Nån som känner likadant? :( v.13+4

• Amalian83
    MissMf skrev 2013-12-14 11:28:31 följande:

Någon mer som står o går mycket på jobbet? Jobbar på ett serviceboende o mina fötter värker o känns flera storlekar större redan vid lunch.. Nån som känner likadant? :( v.13+4

Jag sitter vid en dator hela dagarna och måste tvinga mig själv att stå och gå för att inte få dålig hållning och ond rygg. Min syster jobbar i butik och hon svullnade upp rejält i fötterna. Jag tror det är väldigt vanligt och om du har möjlighet bör du ta pauser och lägga benen högt. Kanske lättare sagt än gjort inom vården?
  • hundtok

Stödstrumpor räddade mig vid förra graviditeten då jag jobbade inom vården.
  • bonden

Tips är att skaffa riktigt bra stödstrumpor i tid. Jag fick åderbråck av mitt jobb som innebar att stå och gå mycket. När dom väl kommit behövs operation för att bli av med det. Efter 5 år gjorde jag det och fick betala nästan 30 000 för det. Så skaffa stödstrumpor om du känner den svullnaden. Hjälper även mot trötthetskänslan i benen. Jag köpte snygga randiga på phane.se och dom var jättebra. Lycka till!
  • LokesMammi

Jag jobbar på ett äldreboende o gör inget annat än står o går! =) Känner inte av fötterna o benen ännu. Inte så mkt när jag jobbade i hemtjänsten i förra graviditeten! =) Men stödstrumpor är bra, vare sig man är gravid el inte! =)
    Loke 11/1-11, Pyret 1/6-14 <3