bonden skrev 2014-01-16 23:16:11 följande:
Äntligen nu mitt i vecka 20 kom sparkarna. Gick helt miste om de små känningarna men det beror nog på att moderkakan sitter i framkant. Nu är det buffar som jag kan både se och känna med handen (och förstås känns de i magen me). Är så himla glad!
Mer om bärselar:
Manduca använde vi från nyfödd och fortfarande (dottern är 1,5) så den är lång användning på. Har spädbarnsinsats så det går att bära i den från dag ett.
Ergo finns i lite olika modeller men det finns en variat som är vanligast. Köper man behagar brukar de alla se likadana ut. Om man vill bära från nyfödd får man köpa till spädbarnsinsats. Den är lite tjock och barn vilket kan vara en nackdel för oss som vill bära pyttisar på sommaren. Utan spädbarnsinsats brukar de flesta ergonomiska bärselar fungera från ca 4 månader. Men de där första månaderna är ju ofta de man bär mest.
Beco finns i flera varianter. Beco butterfly 2 och Beco Gemini är de vanligaste. Båda funkar från nyfödd och uppåt.
Är man sugen att lära sig mer, läsa recensioner och fråga proffs så bli med i forumet på
sjalbarn.se Finns även en köp och sälj för bärselar och bärsjalar på Facebook som är väldigt aktiv och bra.
Själv har jag köpt min Manduca på blocket för 500. Nypris är lite över tusenlappen så det kan ju vara värt att köpa ny om man är säker på färg och modell.
Andra hands värdet ligger rätt bra på många selar och de är lätta att sälja om de är i bra skick.
För barn som aldrig vill ligga på mage och träna rygg och nacke är sele också räddningen. Min tjej skrek så fort hon hamnade på mage men blev tidigt väldigt stark tack vare att hon satt mycket i selen. Och all matlagning jag kunnat få till tack vare selen :)
Jag vill framför allt ha nånting som funkar under sommaren, alltså första tiden. Och då känns ändå sjal som ett bra alternativ. Tittat lite på Tri-cotti från babylonia, verkar lika smidig som easy hug men tycker den ser ut att sitta bättre. Tycker du att easy hug funkade bra från början?