• honey1

Bf Juni 2014

Hej! Hoppas det är fler som vill följas åt från olika delar av Sverige :)

Fick reda på att jag var gravid igår, är så sjukt glad, första månaden vi "gav upp" på försökandet. 
    Har en dotter på 8 månader som kommer vara 1,5 år när nästa bebbe kommer :)

Så skriv gärna in er här så följs vi åt!       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-22 22:54
    BF-LISTA:

EMTP - 31/5 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-22 22:57
    Honey1 - 1/6 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-24 08:02
    Snuttens - 30/1 2014
    S85 - 6/6 2014
    Pronomen - 1/6 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 14:05
    SE BORT FRÅN MIN FELSKRIVNING DÄR UPPE
    Snuttens - 30/5
    Skorpan89 - 3/6
    CherstinBovington - 3/6
    Ankanm - 4/6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 14:08
    LokesMammi - 31/5 - 1/6

• Svar på tråden Bf Juni 2014
  • Amalian83
    Frozen skrev 2014-01-31 10:32:28 följande:

Jag vet att man måste säga till på jobbet 2 månader innan man tänker påbörja sin föräldraledighet, i vissa fall 3 månader innan, men måste man då tala om hur länge man tänkt vara föräldraledig på samma gång. Eller gäller samma sak när man tänker börja jobba igen? Att det räcker med att man säger till 2 eller 3 månader innan? 

Jag kommer som det ser ut nu behöva ta större delen av ledigheten då min sambo inte har samma möjlighet att vara borta från sitt arbete flera månader i sträck. Men jag vet ju inte säkert. Så kan man säga att man kommer vara hemma x antal månader och sedan ändra sig och komma tillbaka tidigare eller senare så länge man säger till i god tid innan? 

Jag borde inte svara eftersom jag inte kan de svenska reglerna, men i Norge kan man ändra. Det viktigaste är att pappan ansöker om sina dagar före mamman går tillbaka i jobb. Gör han inte det förlorar han dagar.

Vi pusslade till slut ihop vår föräldraledighet igår. Vi har full ersättning i 49 veckor. Så sparar vi ihop pengar så att min sambo kan vara hemma 7 veckor obetalt. Totalt delar vi exakt lika, 28 veckor var. Plussar vi på lite semesterdagar och min sambos extra inarbetade timmar når vi augusti och inskolningen med god marginal. Jag hade panik där ett tag, men tamejtusan så verkar det gå ihop :)
  • rosii
    LokesMammi skrev 2014-01-31 15:32:56 följande:
    Har inte ansökt än. Ska till BM 14e. Får moderskapsintyg då. Sen får vi se. Men dom brukar inte neka när man har ett tufft jobb som jag har!

Nä det tvivlar jag inte på, annars vore det konstigt! Själv jobbar jag med ungdomar med förståndshandikapp, skit skoj jobb men väldigt psykiskt stressigt då man inte vet om man får hot & slag just den dan. Vi måste alltid ha överfallslarm när vi går på våra pass, tror inte det vore nå problem för mig heller att få det beviljat :)
  • Sickan12

Nu har vi beställt vagn! För tidigt tycker jag egentligen, men den var nedsatt med 3000 kr så det vore dumt att vänta :D. Blev en Brio Happy superior 2014.

• Hallonmjölk
    Sickan12 skrev 2014-02-02 10:45:45 följande:

Nu har vi beställt vagn! För tidigt tycker jag egentligen, men den var nedsatt med 3000 kr så det vore dumt att vänta :D. Blev en Brio Happy superior 2014.

Vart beställde ni nånstans??
  • Namine
    Sickan12 skrev 2014-02-02 10:45:45 följande:
    äh det är lika bra att beställa om man hittar ett bra pris. :D. vi beställde vår i början av januari bara för att den var nedsatt :D
  • smålandsjänta

Vi var en tur till Ullared nu i helgen och nu är nästan allt fixat :O! Vagn köpte vi ju innan vi var där. Så säng, skötbord och madrass är det jag kan komma på som är kvar. Känns som vi är extremt tidiga men jag tycker det är sååå skönt att veta att man har allt nödvändigt. Vill vara 100% ostressad då fet börjar närma sig pga mig fruktansvärda förlossningsrädsla som jag kommer behöva fokusera på. På tal om det, är det någon av er som är rädd? Eller som fött och varit rädd innan ni födde första gången? Hur ska man göra för att inte känna total panik?:(

• Namine
    smålandsjänta skrev 2014-02-02 15:57:40 följande:
    Vi var en tur till Ullared nu i helgen och nu är nästan allt fixat :O! Vagn köpte vi ju innan vi var där. Så säng, skötbord och madrass är det jag kan komma på som är kvar. Känns som vi är extremt tidiga men jag tycker det är sååå skönt att veta att man har allt nödvändigt. Vill vara 100% ostressad då fet börjar närma sig pga mig fruktansvärda förlossningsrädsla som jag kommer behöva fokusera på. På tal om det, är det någon av er som är rädd? Eller som fött och varit rädd innan ni födde första gången? Hur ska man göra för att inte känna total panik?:(
    åh vi ska också till ullared. hade dom mycket bra grejer där?
    det där med rädsla är inte roligt. men kan du inte be om att få prata med en aurorabarnmorska då?
  • Amalian83

Vi ska flytta 1 april så vi fixar ingenting förrän vi kommit iordning på nya stället. Men nog kryper det i shoppingtarmen när jag läser om allt ni andra fixar med.

Angående förlossningsrädsla så är jag inte rädd. Jag föder för första gången och ser fram emot upplevelsen. Jag förstår att det kommer vara slitsamt och smärtsamt, men jag kan inte göra ett skit åt det och hur mycket man än läser på/förbereder sig så är alla förlossningar olika och inget går att förutse. På något märkligt sätt finner jag tröst i det. Det är utanför min kontroll och jag kan bara göra mitt bästa och lita på mig själv och barnmorskan. Eyes on the price ;)