• honey1

Bf Juni 2014

Hej! Hoppas det är fler som vill följas åt från olika delar av Sverige :)

Fick reda på att jag var gravid igår, är så sjukt glad, första månaden vi "gav upp" på försökandet. 
    Har en dotter på 8 månader som kommer vara 1,5 år när nästa bebbe kommer :)

Så skriv gärna in er här så följs vi åt!       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-22 22:54
    BF-LISTA:

EMTP - 31/5 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-22 22:57
    Honey1 - 1/6 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-24 08:02
    Snuttens - 30/1 2014
    S85 - 6/6 2014
    Pronomen - 1/6 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 14:05
    SE BORT FRÅN MIN FELSKRIVNING DÄR UPPE
    Snuttens - 30/5
    Skorpan89 - 3/6
    CherstinBovington - 3/6
    Ankanm - 4/6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 14:08
    LokesMammi - 31/5 - 1/6

• Svar på tråden Bf Juni 2014
  • EMTP
    Holk skrev 2014-03-03 12:24:39 följande:
    Jag känner mig också hungrig konstant nästan. Och dygnet runt! Skitjobbigt :(
    Får jag fråga om storebror med öppen ductus, hur ser livet ut för honom nu? Var det endast vid 'utkomsten' den var öppen? Har du fått tjata till dig själv extra koll på hjärtat?
    Livet för storebror är normalt i dagsläget, trots att hans ductus fortfarande är öppet (ska eventuellt opereras i år).
    Jag blev erbjuden en extra koll. och de hävdar att det är rutin, men jag tror att de bara ville lugna mig eftersom jag är en sådan orolig prick när det gäller mina barn.

Just öppetstående ductus kommer de ändå inte kunna upptäcka förrän efter förlossningen.
  • Hallonmjölk
    EMTP skrev 2014-03-05 22:44:16 följande:
    Livet för storebror är normalt i dagsläget, trots att hans ductus fortfarande är öppet (ska eventuellt opereras i år).
    Jag blev erbjuden en extra koll. och de hävdar att det är rutin, men jag tror att de bara ville lugna mig eftersom jag är en sådan orolig prick när det gäller mina barn. smile1.gif

Just öppetstående ductus kommer de ändå inte kunna upptäcka förrän efter förlossningen.
    Ductusr väl alltid öppen vid födsel? Och sen stängs den.

Iaf den infon vi fick när våran första föddes förtidigt.
  • Holk

Ahaa..då fattar jag! Tack för svaret. Ska höra med min läkare om bebis i magen nu. Men fick höra av min mamma att bebisen i magen inte har nån ökad risk att få dessa komplikationer min son fick. Iallafall i mitt fall.

EMTP skrev 2014-03-05 22:44:16 följande:

Jag blev erbjuden en extra koll. och de hävdar att det är rutin, men jag tror att de bara ville lugna mig eftersom jag är en sådan orolig prick när det gäller mina barn.

• Amalian83

Usch jag funderar på om jag har graviddiabetes. Har varit så extremt törstig sedan igår och kissar mycket och ofta. Men det senare kan ju bero på att jag druckit mycket vatten i och för sig. Känns bara lite oroligt för jag var på kontroll igår och då tog de inte blodprov. Då hade jag heller inte börjat känna av någon ökad törst så det nämnde jag inte för läkaren. Nästa kontroll är om 4 veckor.

Någon med erfarenhet av grav.diabetes?

• DevilsDaughter

Amalian: Du skulle inte kunna få boka ett snabbbesök bara för att kolla blodsockret? Tror inte du behöver vara orolig dock, oftast känner man inte av graviditetsdiabetes på samma sätt som vanlig, dvs du får oftast inte så höga värden och då känner du inte av de vanliga symptomen på diabetes. Har du diabetes i släkten?

• Amalian83

Dd: farmor har typ 2 sen några år, men ingen av mina föräldrar eller syskon.

Jg nojjar säkert i onödan och oavsett borde jag ju vara försiktig med sockret. Jag ska ringa läkaren imorgon och se om de kan ta ett blodprov på mig nästa vecka. Iallafall om jag fortsätter att vara så här törstig.

• EMTP
    Hallonmjölk skrev 2014-03-06 09:17:40 följande:
    Ductusr väl alltid öppen vid födsel? Och sen stängs den.
    Iaf den infon vi fick när våran första föddes förtidigt.
    Ja, precis. Och i vissa fall stängs den inte av sig självt (även efter födseln). Och så är det i min andra sons fall. :)
    Holk skrev 2014-03-06 17:31:24 följande:
    Ahaa..då fattar jag! Tack för svaret. Ska höra med min läkare om bebis i magen nu. Men fick höra av min mamma att bebisen i magen inte har nån ökad risk att få dessa komplikationer min son fick. Iallafall i mitt fall.
    Nej, det ska inte finnas någon ärftlig faktor bakom öppetstående ductus, och det ska inte heller öka risker för andra komplikationer. Som sagt - tror de mest skulle lugna mig.
  • DevilsDaughter

Amalian: ok, ne, precis, det är ju alltid skönt att få det bekräftat! Du kan inte kolla blodsockret med hjälp av din farmors utrustning? Jag har ju mkt diabetes i släkten, även min man har diabetes, men jag kollar gör inte glukosbelastningarna utan kollar istället regelbundet med min mans blodsockerapparat..

• LovaViola

Jag är också konstant törstig.. men jag tänkte mer på att det är för att barnet dricker fostervattnet hela tiden och att man måste fylla på mer.. jag dricker minimalt med vatten annars..
    samt att jag kissar jätteofta och det tror jag är (ja såklart för att jag dricker mer, men också) för att bebisen sparkar neråt mot min blåsa så det trycker på..

jag tog prover för ca två veckor sen och då sa hon inget om blodsockret samt inget om urinvägsinfektion heller.. men vad vet jag!?

jag ska dit på måndag igen för vecka 25 koll (då är jag iofs i början av vecka 26 (25+0) och ta prover igen.. så då får vi se hur det ser ut!

• smålandsjänta

Hej tjejer! Jag tänkte höra med er hur ni gör med träning?

Innan jag blev gravid tränade jag ca tre-fyra gånger i veckan och hade precis kommit igång så att det "gick på rutin". Det såg ofta ut så att under en dags träning sprang jag ca 7 km och körde något styrka eller dans-pass efteråt. När jag blev gravid mådde jag väldigt illa och fram tills för två veckor sedan har jag spytt så fort jag ägnat mig åt någon fysisk aktivitet. Alltså promenader har tillochmed gett illamående och kräkningar. Så hela graviditeten har jag suttit stilla och ätit mycket pga annars fått illamående, vilket har resulterat i att jag gått upp 10(!) kg.

Började promenera en halvtimma om dagen för två veckor sedan och sedan en vecka tillbaka kör jag lite benböj och sådär också efter varje promenad för att stärka kroppen. Men jag är såå sugen på att ha lite fler övningar man kan göra hemma, har ni några tips? Har tappat all styrka i kroppen och all kondition med för den delen ... så jag vill ju inte chocka kroppen heller liksom. Åh. Är i vecka 26 förresten.

Hur har ni löst det med träning?