• honey1

Bf Juni 2014

Hej! Hoppas det är fler som vill följas åt från olika delar av Sverige :)

Fick reda på att jag var gravid igår, är så sjukt glad, första månaden vi "gav upp" på försökandet. 
    Har en dotter på 8 månader som kommer vara 1,5 år när nästa bebbe kommer :)

Så skriv gärna in er här så följs vi åt!       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-22 22:54
    BF-LISTA:

EMTP - 31/5 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-22 22:57
    Honey1 - 1/6 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-24 08:02
    Snuttens - 30/1 2014
    S85 - 6/6 2014
    Pronomen - 1/6 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 14:05
    SE BORT FRÅN MIN FELSKRIVNING DÄR UPPE
    Snuttens - 30/5
    Skorpan89 - 3/6
    CherstinBovington - 3/6
    Ankanm - 4/6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 14:08
    LokesMammi - 31/5 - 1/6

• Svar på tråden Bf Juni 2014
  • DevilsDaughter

lovaviola: Det är vanligt att SF-måttet planar ut när bebisen fixeras, man kan säga att barnet då använder plats i livmodern som funnits där hela tiden outnyttjat och då växer det inget på höjden(uppåt bröstkorgen). Så tror inte du behöver vara orolig alls! Men SF-måttet är ju det enda måttet BM kan ta på tillväxten, därför kontrollerar man alltid med TUL om det avviker från kurvan.
    Mitt SF-mått har också planats ut, har följt den övre kurvan hela tiden och nu hoppat ner två kurvor, BM sa dock att det berodde på att eftersom jag gått igenom tre graviditeter så är min livmoder "sliten" och töjdes ut fort tidigt i graviditeten och att tillväxten därför lugnat ner sig lite nu när jag kommit ikapp. Jag gjorde TUL i samband med att de kollade om min moderkaka hade växt upp och TUL:et visade +1% ca.. Så det va inget fel på tillväxten där iaf:)

Frozen: Jag har börjat känna det lite emellanåt. Känner jättetydligt hur huvudet trycker sig neråt och det ilar samtidigt i nerverna. Det kan göra ganska ont, men jag blir så glad varje gång jag känner av det då jag hoppas på att det ska tyda på att jag inte kommer gå över så mkt denna gången:)

• DevilsDaughter

Någon som är insatt i föräldraledighet? hur funkar det nu? Får Båda föräldrarna vara lediga samtidigt för bebisen (alltså samma barn)? De 10 första dagarna vet jag att man kan göra så, men sen? Funderar lite på hur vi ska planera föräldraledigheten..

• erajka
    DevilsDaughter skrev 2014-05-06 20:44:32 följande:
    Någon som är insatt i föräldraledighet? hur funkar det nu? Får Båda föräldrarna vara lediga samtidigt för bebisen (alltså samma barn)? De 10 första dagarna vet jag att man kan göra så, men sen? Funderar lite på hur vi ska planera föräldraledigheten..

Första året kan båda v hemma men en dag så går de åt två föräldradagar
    Tuva
  • Tizi

Jag gjorde också tillväxtultraljud med dottern då jag hade lågt sf-mått som sjönk 2 cm utan att hon fixerat sig. Det gjordes dock några dagar innan bf och hon beräknades väga 2902g då och allt såg bra ut. Hon kom ut 2 veckor efter det på bf+12 och vägde bara 3025g. Moderkakan var typ missbildad och hade förkalkningar så den funka nog inte riktigt som den skulle i slutet. Dottern är idag 5 år och mår jättebra men är ganska kort för sin ålder :)

LovaViola skrev 2014-05-06 17:10:44 följande:
    Någon här som fått göra ett tillväxtultraljud?

Nu senast vi var hos barnmorskan så hade inte magen växt.. (33+1 då) Den står still. Men å andra sidan sa hon att bebisen redan är fixerad och det kan göra att sf-måtten blir stilla.. Samt att hon inte tyckte att hon kändes liten. Men jag fick ju ändå en remiss till ett tul. Känner mig både lite orolig men samtidigt glad att det tas på allvar!

• LovaViola

Tack för era svar! Vi ska dit imorgon bitti på tul och vi håller tummarna att hon inte är för liten och får näring så hon kan stanna kvar därinne ett tag till!

• DevilsDaughter

Lovaviola: Skönt att ni fick tid så fort så att ni inte behöver gå och oroa er en längre tid! tror det kommer gå jättebra imorgon!

Fler som jobbar och känner att det verkligen börjar ta emot nu? Jag jobbar i butik där jag står och går mkt, sitter mestadels bara ner på min rast. Brukar i vanliga fall bara jobba halva dagar (finns inte mer timmar än så till mig), men som nu jobbar jag heldagar mån-tis-ons, och igår kändes det som att jag inte skulle fixa att vara kvar hela dan för jag va helt slut! Stod iaf ut och satt mer än vanligt sista delen av dan. Kändes verkligen som att jag skulle falla ihop för att jag va så utmattad! Någon som känt likadant! Jag har ju "bestämt" att jag ska jobba tills barnet kommer och det är ju "bara" 6 veckor kvar till BF nu. Men shit va det tar emot nu! Sista dan nu denna veckan så är jag ledig i fyra dagar sen iaf! 

• Skattkistan

Jag jobbade min sista dag (på förskola) igår och det känns helt underbart! 1 månad kvar till bf idag!