• honey1

Bf Juni 2014

Hej! Hoppas det är fler som vill följas åt från olika delar av Sverige :)

Fick reda på att jag var gravid igår, är så sjukt glad, första månaden vi "gav upp" på försökandet. 
    Har en dotter på 8 månader som kommer vara 1,5 år när nästa bebbe kommer :)

Så skriv gärna in er här så följs vi åt!       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-22 22:54
    BF-LISTA:

EMTP - 31/5 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-22 22:57
    Honey1 - 1/6 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-24 08:02
    Snuttens - 30/1 2014
    S85 - 6/6 2014
    Pronomen - 1/6 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 14:05
    SE BORT FRÅN MIN FELSKRIVNING DÄR UPPE
    Snuttens - 30/5
    Skorpan89 - 3/6
    CherstinBovington - 3/6
    Ankanm - 4/6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 14:08
    LokesMammi - 31/5 - 1/6

• Svar på tråden Bf Juni 2014
  • Sessan4
    LokesMammi skrev 2014-05-03 20:41:45 följande:

30 dagar kvar idag! Hualigen! =)

Loke 11/1-11, Pyret 2/6-14 <3
    45 o sprickfärdig!! Puh
  • EMTP

21 dagar kvar och slightly panikslagen.

Vad skriver ni i era förlossningsbrev?

• bonden
    EMTP skrev 2014-05-03 21:04:36 följande:
    21 dagar kvar och slightly panikslagen.

Har inte skrivit ännu men med förra skrev jag bland annat att jag var öppen för förslag på smärtlindring om BM tyckte det behövdes (hann dock inte med att använda nåt), att jag ville ha lugn och ro med bebis och min partner efter att hon var född så vi fick testa på amning själva först. Och så skrev jag att jag inte var intresserad av att syna moderkakan Tycker sånt kan va lite äckligt och ville inte ligga där med nyfödd liten bebis och få moderkakan demonstrerad för mig (hade hört från vänner där BM hade hållit upp och beundrat moderkakan lite väl mycket).
  • Amalian83

Jag hade inte tänkt skriva något förlossningsbrev. Får se om jag ändrar mig. Har inte riktigt förstått poängen med det eftersom jag inte varit med om någon förlossning förr. Kan förstå det mer om man fött barn förr.

• EMTP
    bonden skrev 2014-05-03 22:02:25 följande:

Har inte skrivit ännu men med förra skrev jag bland annat att jag var öppen för förslag på smärtlindring om BM tyckte det behövdes (hann dock inte med att använda nåt), att jag ville ha lugn och ro med bebis och min partner efter att hon var född så vi fick testa på amning själva först. Och så skrev jag att jag inte var intresserad av att syna moderkakan smile1.gif Tycker sånt kan va lite äckligt och ville inte ligga där med nyfödd liten bebis och få moderkakan demonstrerad för mig (hade hört från vänner där BM hade hållit upp och beundrat moderkakan lite väl mycket).
    Jag var så missnöjd med hur barnmorskan sammanfattade mina tankar inför förlossningen (i journalen) så jag känner att jag v e r k l i g e n ska se till att skriva ett förlossningsbrev. Vet bara inte hur sjutton jag ska formulera mig riktigt. Och om jag ska skriva en kortversion i punktform och en längre version i text.

Alltså den där barnmorskan alltså. Jag har varit utsatt för sexuella övergrepp och vill att det ska stå med med tanke på alla vaginala undersökningar som görs. Hon: "Jag skriver "tidigare trauma" så får de fråga när du kommer dit". Ja, för DÅ vill jag ju verkligen svara på sådant!? Sedan var det massa saker som hon bara "det kan de läsa någon annanstans, så de skriver jag inte" och avslutade med "det är ju inte säkert att de läser det här ändå".

• LokesMammi
    Sessan4 skrev 2014-05-03 20:46:11 följande:
    45 o sprickfärdig!! Puh

Jag känner mig inte sprickfärdig konstigt nog. Känns som jag är mindre nu än när jag väntade sonen. Vaggar knapt som en anka t.ex! =) Gjorde jag i 7mån med sonen =)
    EMTP skrev 2014-05-03 21:04:36 följande:
    21 dagar kvar och slightly panikslagen. smile2.gif

Jag skriver inte mer än det som BM skriver i datan. Förhoppningsvis kan jag prata när jag kommer in till fl! =)
    Loke 11/1-11, Pyret 2/6-14 <3
  • bonden

Min erfarenhet är att de flesta faktiskt läser förlossningsbrevet men att sammanfatta det viktigaste i punktform och att hålla sig lite kort är nog en fördel. Finns inte tid för dom att läsa romaner.

Jag baserade mitt första en hel del på vad kompisar hade berättat om. Vissa saker lät så bra så så ville jag ha det och annat var sånt som de upplevt som jobbigt och det ville jag försöka undvika. Så även om man inte fött barn tidigare så kan man ju ha vissa önskemål.

-vill man ha väldigt aktiv stöttning och råd av BM eller själv be om hjälp när det behövs?

- har man funderat kring det här med smärtlindring? Typ gärna akupunktur, lustgas eller Eda men absolut inga sterila kvaddlar...

-är man rädd för sprutor eller har annan jobbig erfarenhet av vården är det bra att nämna

Bara några tankar kring vad ett förlossningsbrev kan innehålla.

• Sickan12

Inte varit in här på flera veckor, intressant att läsa ikapp.

Är i v.35 (34+3) idag och bebis ligger i säte, har gjort så i några veckor. Enligt min BM är det inte troligt att hen kommer att vända sig själv (varför vet jag inte riktigt) och positionen den ligger i är tydligen den "svåraste" att vända med hjälp av vändningsförsök enligt henne. Hon bad mig ändå gå in på deras hemsida och läsa om vändningsförsök, och berättade att det kommer att ske i v.37 (graviditetsveckor eller kalenderveckor?).

Just nu känner jag att jag INTE vill göra något vändningsförsök. Min BM (som jag inte har förtroende för eftersom hon mest är virrig) presenterade det dock inte som något val, utan konstaterade bara att vändningsförsök kommer att ske vecka 37. Ett planerat snitt känner jag mig (just nu) lugn med.

Nästa gång jag ska till BM är jag i vecka 37 (36+5). Antar alltså att det är i 37+0-37+6 som vändningen ska ske. Annars förstår jag inte hur hon ska kunna boka in tiden efter att vi har träffats.

Ska ringa BM imorgon och förklara hur jag känner. Ska dit på öppen mottagning i veckan för att kolla blodtrycket som har börjat stiga, hoppas på att de har tid att känna efter hur bebis ligger då också.

Någon här inne som avböjt vändningsförsök?

• Tizi

Jag pratade lite om det med min bm på mitt besök nu i v34+0. Konstigt att bm säger så olika för min sa att även om min bebis hade huvudet ner just i det ögonblicket så kan den ha vänt sig redan när jag kommit till bilen igen då dom fortfarande är såpass rörliga. Därför gör man heller inget vändningsförsök förrän efter v37+0 då risken är stor att dom vänder tillbaka. Min dotter vände sig jättesent förra graviditeten och jag är orolig att denna inte ska ligga med huvudet ner nästa besök..

Sickan12 skrev 2014-05-04 18:02:11 följande:
    Inte varit in här på flera veckor, intressant att läsa ikapp.

Är i v.35 (34+3) idag och bebis ligger i säte, har gjort så i några veckor. Enligt min BM är det inte troligt att hen kommer att vända sig själv (varför vet jag inte riktigt) och positionen den ligger i är tydligen den "svåraste" att vända med hjälp av vändningsförsök enligt henne. Hon bad mig ändå gå in på deras hemsida och läsa om vändningsförsök, och berättade att det kommer att ske i v.37 (graviditetsveckor eller kalenderveckor?).

Just nu känner jag att jag INTE vill göra något vändningsförsök. Min BM (som jag inte har förtroende för eftersom hon mest är virrig) presenterade det dock inte som något val, utan konstaterade bara att vändningsförsök kommer att ske vecka 37. Ett planerat snitt känner jag mig (just nu) lugn med.

Nästa gång jag ska till BM är jag i vecka 37 (36+5). Antar alltså att det är i 37+0-37+6 som vändningen ska ske. Annars förstår jag inte hur hon ska kunna boka in tiden efter att vi har träffats.

Ska ringa BM imorgon och förklara hur jag känner. Ska dit på öppen mottagning i veckan för att kolla blodtrycket som har börjat stiga, hoppas på att de har tid att känna efter hur bebis ligger då också.

Någon här inne som avböjt vändningsförsök?