• Klund

Sambohyra

Sambohyra Jag behöver råd och hopas jag kan få det här av er. Jag (man, 40+, arbete, inga barn) har flyttat in hos en kvinna med två barn, 17 och 20 år. Båda går i skola och bor hemma. Jag (vi..) bor nu i hennes hus. Vi har upprättat ett dokument där jag avsäger mig all ägande rätt till huset och jag kan inte vid en eventuell separation kräva/begära några pengar för huset eller för eventuella arbeten jag utfört på detsamma. Fullt rimligt anser jag. Det är nu det blir komplicerat.... Hon har, genom sin fars "hjälp", fått höja sina banklån och lösa ut sin före detta man från huset och har nu mer lån än vad hon skulle fått utan bankkontakter. 2.7milj. Hon "ror runt" huset men inte mycket mer. För att röra till det ytterligare jobbar jag för det mesta dessutom på annan ort på veckorna och är inte hemma. Hyres frågan har vi diskuterat från och till i ett halvår nu. Vad vi har gjort fram till dags datum är att jag har betalt allt när jag har varit hemma. Tors,fre,lör,sön. Då har jag betalt för mat för alla, barn ink. Jag betalar för nöjen, åker i min bil om vi ska någonstans mm mm. Detta kostar mig 7-9000:- i månaden Nu till den egentliga frågan: vad ska jag betala i "hyra"? Jag vill betala för mig men hur mycket? Hon har höga räntekostnader pga stora banklån, ska jag betala del av de? Räntekostnader? Hon har två vuxna barn som bor hemma, äter, duschar och allt vad det innebär att ha vuxna barn hemma. I teorin använder dom mer varmvatten, el och övrigt förbruknings material. Dela el, vatten på fyra? Fastighetsskatt? Tomträtt? Mm, mm Dom fasta kostaderna för huset hamnar på ca 14 000:- i månaden. Vad ska jag betala av detta? Tacksam för tips och råd! K

• Svar på tråden Sambohyra
  • Vitamin

Förtydligande; 25% av räntor och 25% av driftskostnaderna. Blev lite otydligt. Jag gissar att det skulle bli ganska nära vad hyrar för en lägenhet skulle ligga på.

• Björnmossa
    Fanny b skrev 2013-10-08 18:53:04 följande:

När det gäller din första mening så tycker jag också man kan säga att ts sambos val att stå ensam på huset också gör att hon också valt att stå för alla kostnader kring bolånet.  Ts val att flytta in i hennes hus har också gjort att hon flera dagar varje vecka får gratis mat, nöjen och transport. Om ts valt att bo kvar där han bodde innan hade hon troligen fått gratis mat men inte transport när hon besökte honom. Såvitt jag förstått det betalar också ts för hennes barn, vilket han troligen inte gjort om de varit särbo.
    Absolut. Men som jag också skrev är det förmodligen bättre att han betalar för sitt boende än att han bjuder henne på helt andra grejor, även om det i slutänden blir samma siffror.
  • hansine
    Monchichier skrev 2013-10-07 22:54:24 följande:
    Vid delad ekonomi tycker jag att du ska betala en fjärdedel av driftkostnaderna.
    Alltså inge räntekostnader, amorteringar, fastighetsskatt eller tomträtt. Om du inte äger huset ska du inte bli ekonomiskt ansvarig för det.
    Jag tycker också att det är lite snett att du betalar nästan 60% av all mat, när ni är 3 personer som kan dela på den kostnaden.
    ZandraLH skrev 2013-10-07 23:47:00 följande:
    Betalar inte barnen hemma?
    Mina syskon bodde hemma ganska länge och betalade ca 2000kr var, i månaden. I den åldern har man inkomst eller så får man skaffa sig ett helg/kvällsjobb om man studerar. Det är superviktigt och något jag anser borde vara självklart :)

Du kanske tycker att det är självklart att en sjuttonåring ska betala för sig. Men ungdomar ska främst utbilda sig. Det är numer nästan alltid en förutsättning för att kunna få ett vettigt jobb senare. Numer är det ont om pig- och  drängjobb för ungdomar. Förföräldrarna har underhållsplikt för omyndiga barn och för myndiga som håller på med sin gymnasieutbildning. Det finns inget som hindrar att gymnasister som tjänar pengar svarar för en del av sina kostnader och använder studiebidraget. Mamman får dock underhåll eller motsvarande från pappan eller från  Försäkringskassan. Det ska bidra till den yngstas försörjning. En studerande tjugoåring förväntas därsmot försörja sig själv. Det är därför det finns studielån.
  • hansine
    Klund skrev 2013-10-07 22:38:11 följande:
    Sambohyra Jag behöver råd och hopas jag kan få det här av er. Jag (man, 40+, arbete, inga barn) har flyttat in hos en kvinna med två barn, 17 och 20 år. Båda går i skola och bor hemma. Jag (vi..) bor nu i hennes hus. Vi har upprättat ett dokument där jag avsäger mig all ägande rätt till huset och jag kan inte vid en eventuell separation kräva/begära några pengar för huset eller för eventuella arbeten jag utfört på detsamma. Fullt rimligt anser jag. Det är nu det blir komplicerat.... Hon har, genom sin fars "hjälp", fått höja sina banklån och lösa ut sin före detta man från huset och har nu mer lån än vad hon skulle fått utan bankkontakter. 2.7milj. Hon "ror runt" huset men inte mycket mer. För att röra till det ytterligare jobbar jag för det mesta dessutom på annan ort på veckorna och är inte hemma. Hyres frågan har vi diskuterat från och till i ett halvår nu. Vad vi har gjort fram till dags datum är att jag har betalt allt när jag har varit hemma. Tors,fre,lör,sön. Då har jag betalt för mat för alla, barn ink. Jag betalar för nöjen, åker i min bil om vi ska någonstans mm mm. Detta kostar mig 7-9000:- i månaden Nu till den egentliga frågan: vad ska jag betala i "hyra"? Jag vill betala för mig men hur mycket? Hon har höga räntekostnader pga stora banklån, ska jag betala del av de? Räntekostnader? Hon har två vuxna barn som bor hemma, äter, duschar och allt vad det innebär att ha vuxna barn hemma. I teorin använder dom mer varmvatten, el och övrigt förbruknings material. Dela el, vatten på fyra? Fastighetsskatt? Tomträtt? Mm, mm Dom fasta kostaderna för huset hamnar på ca 14 000:- i månaden. Vad ska jag betala av detta? Tacksam för tips och råd! K
    Du ska betala för att du nyttjar huset, inte för att sam-/särbons ekonomi ser ut på ett eller annat sätt. Om du har lust att hjälpa henne ekonomiskt så kan du göra det, men det har inte med din del av boendekostnaderna att göra. Du har inte någo skyldighet att hålla någon annan än dig med mat och förbrukningsartiklar. F.ö. skulle du inte ha rätt till hennes hus om hon hade det innan du flyttade in.

Det ser ut som om ni behöver gå igenom era ekonomier ordentligt. Det kanske skulle vara bra att ta hjälp av någotn som kan - kommunal rådgivare, bankrådgivare eller läsa på själv?
  • hansine
    jannej skrev 2013-10-08 11:50:36 följande:
    Du kan inte veta o det är någon värdeökning överhuvudtaget.
    Och samtliga banker och kreditinstitut räknar räntan som hyra.
    Skulle räntan räknas som investering skulle vi inte a någon värdeökning på bostäder överhuvudtaget .
    Utan nästan alla skulle över en längre tidsperiod gå back.
    På borätt är hyran , avgift, ränta+ driftkostnader
    på villa , ränta och driftkostnader.

Hur kan man tycka att den som bor i villa bara har driftskostnaderna som hyra?

I så fall har jag bara en hyra på 2000 kr i månaden för min 3 miljonersvilla..
    Fast jag har en räntekostad på 60000 kr om året.

Hur räknar du räntekostnader? Hela utgiften eller de 70% som inte ger skattereduktion?

Hur mycket av ränteutgifterna gäller huset och hur mycket gäller annat?

När man hyr ut en bostad så får man numer räkna på en fiktiv ränta som beräknas på vad bostaden är värd oberoende av hur mycket som är belånat. Tycker det är värt att tänka på när man beräknar hyra.

Det är ofta väldigt bra att komma överens ekonomiskt medan man är vänner och förhållnadet håller. Om det fortsätter så har man inte ekonomi att bråka om. Om det inte fortsätter så har man inte ekonomi att vara bitter över.
  • hansine
    h8him skrev 2013-10-08 12:52:04 följande:
    Det märkliga här är att hon har 2.7 miljoner i lån men 14000 i boendekostnad varje månad. Jag kan nog tycka att det verkar vara väldigt dyra driftskostnader, eller usla lånevillkor eller en kombination av de båda.
    Instämmer
  • hansine
    Björnmossa skrev 2013-10-08 20:59:45 följande:
    Absolut. Men som jag också skrev är det förmodligen bättre att han betalar för sitt boende än att han bjuder henne på helt andra grejor, även om det i slutänden blir samma siffror.
    Ok att göra som de gör om de vet vad de gör.
  • hansine
    sextiotalist skrev 2013-10-08 11:25:34 följande:
    Är det inte lika snålt att äga ett hus och kräva att andra betalar för det och man själv, när man säljer det, få ta hela vinsten.

Om ts sambo vill ha hjälp med hälften av husets kostnader, då låter hon TS köpa in sig, så enkelt är det.

Jag hade personligen hellre betalt mer för ett eget hyreskontrakt och fördelarna med detta, än betalt någon annans huskostnader   
    Ett alternativ är att köpa in sig i huset till marknadspris.
  • Björnmossa
    hansine skrev 2013-10-08 22:40:16 följande:
    Ok att göra som de gör om de vet vad de gör.
    Men det gör de ju inte, det är det tråden handlar om.
  • Fanny b
    Björnmossa skrev 2013-10-08 20:59:45 följande:

Jag tror att det bästa för ts sambo är att han fortsätter betala för mat och nöjen de dagar han är hemma, kanske är det också det bästa för deras relation. För om ts istället för att betala mellan 7-9000 för mat nöjen, transport, istället betalar för t ex halva räntekostnaden, halva driftkostnaden, mot att de delar på matkostnaden, betalar sina egna nöjen, åker i sina egna bilar om de inte åker tillsammans, kommer ts har mycket pengar att röra sig med medans hans sambo kommer för stå för sitt och sina barns nöjen själv. När det gäller semestrar så tror jag inte ts skulle åka på dyra semestrar själv men underförstått skulle han troligen ha ett veto när det gäller val av semestrar. Om han vill åka själv med sambon, utan bonusbarnen skulle sambon ha svårt att argumentera mot detta om hon nu inte kan betala för barnens biljetter. Även om jag tror att ts skulle låta sambon låna bilen ibland så tror jag ändå att sådan här ekonomisk ojämlikhet inte är bra i längden i ett förhållande, under sådana här förhållanden.

Men om ts skulle fortsätta med att bidra med 9000 SEK per månad för familjens nöjen och mat så kan man säga att det är en rimlig ersättning för ts för att han får bo gratis i ts sambos hus. Ts sambo kan då i sin tur dra in på matkostnaderna de dagar ts inte är hemma, alternativt köpa så mycket mat när ts är hemma så det räcker till matlådor de övriga dagarna. Om ts sambo har möjlighet kan hon köpa ett busskort och på sätt minska de tillfällen hon måste använda sin bil. Om hon ändå inte kan betala sitt huslån så tror jag den bästa lösningen är att hon säljer huset. För om ts och hon separerar har hon ändå ingen som kan vara med och dela på kostnaderna kring huslånet.  
Svar på tråden Sambohyra