• Klund

Sambohyra

Sambohyra Jag behöver råd och hopas jag kan få det här av er. Jag (man, 40+, arbete, inga barn) har flyttat in hos en kvinna med två barn, 17 och 20 år. Båda går i skola och bor hemma. Jag (vi..) bor nu i hennes hus. Vi har upprättat ett dokument där jag avsäger mig all ägande rätt till huset och jag kan inte vid en eventuell separation kräva/begära några pengar för huset eller för eventuella arbeten jag utfört på detsamma. Fullt rimligt anser jag. Det är nu det blir komplicerat.... Hon har, genom sin fars "hjälp", fått höja sina banklån och lösa ut sin före detta man från huset och har nu mer lån än vad hon skulle fått utan bankkontakter. 2.7milj. Hon "ror runt" huset men inte mycket mer. För att röra till det ytterligare jobbar jag för det mesta dessutom på annan ort på veckorna och är inte hemma. Hyres frågan har vi diskuterat från och till i ett halvår nu. Vad vi har gjort fram till dags datum är att jag har betalt allt när jag har varit hemma. Tors,fre,lör,sön. Då har jag betalt för mat för alla, barn ink. Jag betalar för nöjen, åker i min bil om vi ska någonstans mm mm. Detta kostar mig 7-9000:- i månaden Nu till den egentliga frågan: vad ska jag betala i "hyra"? Jag vill betala för mig men hur mycket? Hon har höga räntekostnader pga stora banklån, ska jag betala del av de? Räntekostnader? Hon har två vuxna barn som bor hemma, äter, duschar och allt vad det innebär att ha vuxna barn hemma. I teorin använder dom mer varmvatten, el och övrigt förbruknings material. Dela el, vatten på fyra? Fastighetsskatt? Tomträtt? Mm, mm Dom fasta kostaderna för huset hamnar på ca 14 000:- i månaden. Vad ska jag betala av detta? Tacksam för tips och råd! K

• Svar på tråden Sambohyra
  • jannej
    Klund skrev 2013-10-08 12:00:42 följande:
    Jag har inte påstått att jag inte skall betala, min fråga är hur mycket och som ni själva märker är det inget glasklart svar på detta. Jag tjänar mer än henne och jag har råd att betala räntekostnader mm mm men jag betala i så fall för lån som inte är mina. Valet att bo i huset har hon gjort, hon har fått ta mer lån än vad hennes inkomst egentligen tillåter pga att hennes far har bankkänningar. Själv tycker jag att han har gjort henne en björntjänst även om avsikten var god. Det är även han som begärt att jag skall avsäga mig rätten till huset och eventuell vinst vid en försäljning eller krav vid en ev separation, vilket är helt ok för mig. Det är hennes hus . Men om jag skall betala för att hon har höga ränte kostnader så betalar jag för hennes lån och jag kan i praktiken bli tvungen att flytta ut i morgon = jag betalar för tak över huvudet för stunden, utan göra rättigheter. Som någons sa tidigare "i en hyreslägenhet får du ju betala hela månaden även om du bara är där på veckorna". Ja, så är det givetvis men då förbrukar jag heller ingen ström, vatten eller förbruknings material (toa papper, tvål, mm mm) jag har dessutom ett kontrakt som ger mig laglig rätt att bruka lägenheten och kan inte bli tvingad att flytta från en dag till en annan. Åter igen, jag är inte utefter att bo gratis men det är ( i mitt tycke) många faktorer som gör att detta inte är så lätt.....
    Betala så mycket som en 2- 3rumslägenhet  i området kostar är väl rimligt.
    Det varierar väl kraftigt på var man bor men någonstans mellan 3500-8000 beroende på läget plus en fjärdedel av mat och hygien utgifterna
  • h8him
    jannej skrev 2013-10-08 11:50:36 följande:
    Du kan inte veta o det är någon värdeökning överhuvudtaget.
    Och samtliga banker och kreditinstitut räknar räntan som hyra.
    Skulle räntan räknas som investering skulle vi inte a någon värdeökning på bostäder överhuvudtaget .
    Utan nästan alla skulle över en längre tidsperiod gå back.
    På borätt är hyran , avgift, ränta+ driftkostnader
    på villa , ränta och driftkostnader.

Hur kan man tycka att den som bor i villa bara har driftskostnaderna som hyra?

I så fall har jag bara en hyra på 2000 kr i månaden för min 3 miljonersvilla..
    Fast jag har en räntekostad på 60000 kr om året.

Det märkliga här är att hon har 2.7 miljoner i lån men 14000 i boendekostnad varje månad. Jag kan nog tycka att det verkar vara väldigt dyra driftskostnader, eller usla lånevillkor eller en kombination av de båda.
  • sextiotalist
    jannej skrev 2013-10-08 11:30:34 följande:
    Men räntepengarna är borta , det är inget hon får tillbaka när hon säljer huset,
    Amorteringen däremot får hon tillbaka

Jag skrev ungefär 1/5 av räntan, han är en av fyra (nej, han ska inte betala ett öre av vad hennes barn kostar), hon får dra av för räntan
  • jannej
    h8him skrev 2013-10-08 12:52:04 följande:
    Det märkliga här är att hon har 2.7 miljoner i lån men 14000 i boendekostnad varje månad. Jag kan nog tycka att det verkar vara väldigt dyra driftskostnader, eller usla lånevillkor eller en kombination av de båda.
    De kanske räknar bruttoräntan innan avdrag, då blir det helt fel.
  • Kjell2
    Klund skrev 2013-10-08 12:00:42 följande:
    Jag har inte påstått att jag inte skall betala, min fråga är hur mycket och som ni själva märker är det inget glasklart svar på detta. Jag tjänar mer än henne och jag har råd att betala räntekostnader mm mm men jag betala i så fall för lån som inte är mina. Valet att bo i huset har hon gjort, hon har fått ta mer lån än vad hennes inkomst egentligen tillåter pga att hennes far har bankkänningar. Själv tycker jag att han har gjort henne en björntjänst även om avsikten var god. Det är även han som begärt att jag skall avsäga mig rätten till huset och eventuell vinst vid en försäljning eller krav vid en ev separation, vilket är helt ok för mig. Det är hennes hus . Men om jag skall betala för att hon har höga ränte kostnader så betalar jag för hennes lån och jag kan i praktiken bli tvungen att flytta ut i morgon = jag betalar för tak över huvudet för stunden, utan göra rättigheter. Som någons sa tidigare "i en hyreslägenhet får du ju betala hela månaden även om du bara är där på veckorna". Ja, så är det givetvis men då förbrukar jag heller ingen ström, vatten eller förbruknings material (toa papper, tvål, mm mm) jag har dessutom ett kontrakt som ger mig laglig rätt att bruka lägenheten och kan inte bli tvingad att flytta från en dag till en annan. Åter igen, jag är inte utefter att bo gratis men det är ( i mitt tycke) många faktorer som gör att detta inte är så lätt.....
    Ni får nog ta en helhetsfundering kring er ekonomi. Vad blir effekten av att du bidrar lite till boendekostnaden, vilket det finns bra motivering för? Du får mycket pengar över varje månad och hon lite. Om du sen betalar allt löpande kring helger, utflykter, gemesamma semestrar, bil,  kapitalvaror  mm blir sluteffekten ändå ungefär densamma som om du skulle bidra mycket till boendet.

En situation där du betalar lite i boendekostand och att ni sen betalar 50/50 av resten och hon står för alla kostnader kring barn skule bli konstig. Du kan åka på bra dyra  semesterresor men hon kan inte följa med, du vill äta dyr fredagmiddag men hon har inte råd, du köper fin dyr bil men hon får åka buss osv

En rätt drastisk variant är att hon säljer sitt hus och sen köper ni ett nytt gemensamt där ni äger 50/50 och utgår från det istället.

Ni får fundera hur ni vill ha ert gemsnamma liv!

• Fanny b
    Kjell2 skrev 2013-10-08 13:26:24 följande:
    Ni får nog ta en helhetsfundering kring er ekonomi. Vad blir effekten av att du bidrar lite till boendekostnaden, vilket det finns bra motivering för? Du får mycket pengar över varje månad och hon lite. Om du sen betalar allt löpande kring helger, utflykter, gemesamma semestrar, bil,  kapitalvaror  mm blir sluteffekten ändå ungefär densamma som om du skulle bidra mycket till boendet.

En situation där du betalar lite i boendekostand och att ni sen betalar 50/50 av resten och hon står för alla kostnader kring barn skule bli konstig. Du kan åka på bra dyra  semesterresor men hon kan inte följa med, du vill äta dyr fredagmiddag men hon har inte råd, du köper fin dyr bil men hon får åka buss osv

En rätt drastisk variant är att hon säljer sitt hus och sen köper ni ett nytt gemensamt där ni äger 50/50 och utgår från det istället.

• Klund
    Ni får nog ta en helhetsfundering kring er ekonomi. Vad blir effekten av att du bidrar lite till boendekostnaden, vilket det finns bra motivering för? Du får mycket pengar över varje månad och hon lite. Om du sen betalar allt löpande kring helger, utflykter, gemesamma semestrar, bil,  kapitalvaror  mm blir sluteffekten ändå ungefär densamma som om du skulle bidra mycket till boendet. En situation där du betalar lite i boendekostand och att ni sen betalar 50/50 av resten och hon står för alla kostnader kring barn skule bli konstig. Du kan åka på bra dyra  semesterresor men hon kan inte följa med, du vill äta dyr fredagmiddag men hon har inte råd, du köper fin dyr bil men hon får åka buss osv En rätt drastisk variant är att hon säljer sitt hus och sen köper ni ett nytt gemensamt där ni äger 50/50 och utgår från det istället. Ni får fundera hur ni vill ha ert gemsnamma liv!

Detta är givetvis problemet, därför vände jag mig hit för råd och idéer. Jag har gjort just detta du skriver betalt semestrar, mindre renovering på huset osv. Faktumet kvarstår ju dock, hon har gjort valet att bo i huset mycket eller enbart pga av barnen. Hon har inga ränteavdrag utan valt att få tillbaka på skatten varje år fram tills nu då hon ändrade detta. Så den faktiska månadskostnaden nu, netto, kanske kommer att ligga runt 11 000:-. Då är allt medräknat, tv, telefon,sopor, vatten, el, Nej detta är inte lätt.....
  • Mrs Moneybags

Bra inlägg.

TS sambo kanske annars kan hyra ut en del av villan och TS kan hyra en lägenhet någon annanstans i närheten. Då får TS sambo in en mer rimlig summa varje månad och TS får betala ungefär lika mycket som de flesta andra för sitt boende. 
  • Kjell2
    Klund skrev 2013-10-08 13:43:49 följande:

Detta är givetvis problemet, därför vände jag mig hit för råd och idéer. Jag har gjort just detta du skriver betalt semestrar, mindre renovering på huset osv. Faktumet kvarstår ju dock, hon har gjort valet att bo i huset mycket eller enbart pga av barnen. Hon har inga ränteavdrag utan valt att få tillbaka på skatten varje år fram tills nu då hon ändrade detta. Så den faktiska månadskostnaden nu, netto, kanske kommer att ligga runt 11 000:-. Då är allt medräknat, tv, telefon,sopor, vatten, el, Nej detta är inte lätt.....

Men vad är dina alternativ?
    Betala som du tycker orättvis mycket av hennes dyra boendekostnader
    Betala allt kring helger och semestrar för annars blir det "SittaHemmaHelaHelgenOchHaTråkigt"
    Skaffa nytt gemesamt boende.
    Leva som särbos med egna bostäder och egen ekonomi. Du kommer ha mycket fickpengar och hon lite
  • Fanny b
    Klund skrev 2013-10-08 13:43:49 följande:

Du kan ge henne olika alternativ, antingen så betalar en mindre summa för kapitalkostnaden per månad men då delar ni lika på maten, era nöjen får ni betala själva. Om din sambo vill åka någonstans utan dig får hon ta sin bil, etc. Eller så betalar du för samma saker som du gör nu och din sambo får betala hela kostnaden för sina kapitalkostnader för huset.
Svar på tråden Sambohyra