• Klund

Sambohyra

Sambohyra Jag behöver råd och hopas jag kan få det här av er. Jag (man, 40+, arbete, inga barn) har flyttat in hos en kvinna med två barn, 17 och 20 år. Båda går i skola och bor hemma. Jag (vi..) bor nu i hennes hus. Vi har upprättat ett dokument där jag avsäger mig all ägande rätt till huset och jag kan inte vid en eventuell separation kräva/begära några pengar för huset eller för eventuella arbeten jag utfört på detsamma. Fullt rimligt anser jag. Det är nu det blir komplicerat.... Hon har, genom sin fars "hjälp", fått höja sina banklån och lösa ut sin före detta man från huset och har nu mer lån än vad hon skulle fått utan bankkontakter. 2.7milj. Hon "ror runt" huset men inte mycket mer. För att röra till det ytterligare jobbar jag för det mesta dessutom på annan ort på veckorna och är inte hemma. Hyres frågan har vi diskuterat från och till i ett halvår nu. Vad vi har gjort fram till dags datum är att jag har betalt allt när jag har varit hemma. Tors,fre,lör,sön. Då har jag betalt för mat för alla, barn ink. Jag betalar för nöjen, åker i min bil om vi ska någonstans mm mm. Detta kostar mig 7-9000:- i månaden Nu till den egentliga frågan: vad ska jag betala i "hyra"? Jag vill betala för mig men hur mycket? Hon har höga räntekostnader pga stora banklån, ska jag betala del av de? Räntekostnader? Hon har två vuxna barn som bor hemma, äter, duschar och allt vad det innebär att ha vuxna barn hemma. I teorin använder dom mer varmvatten, el och övrigt förbruknings material. Dela el, vatten på fyra? Fastighetsskatt? Tomträtt? Mm, mm Dom fasta kostaderna för huset hamnar på ca 14 000:- i månaden. Vad ska jag betala av detta? Tacksam för tips och råd! K

• Svar på tråden Sambohyra
  • sextiotalist
    hansine skrev 2013-10-08 22:44:35 följande:
    Ett alternativ är att köpa in sig i huset till marknadspris.
    Men det han inte får
  • ardath bey

Bostadskostnaden bör samborna dela på 50/50. Om marknadsvärdet på huset är högre än sambons lån så är det helt OK att räkna in räntekostnaden (efter skatt)  som en del av bostadskostnaden tycker jag.
    Sen kan de ta en diskussion om TS ska bidra med något till resten av ekonomin i familjen eller om var och en ska ha separat ekonomi.  

• Toppen9

Tycker ni ska dela 50/50 på fasta huskostnader, mat och förbrukningsartiklar.

Barnen är stora men studerar och enligt mig anser jag att barn ska slippa ta studielån i onödan. Självklart ska de själva med sina studiebidrag stå för hygienartiklar, nöje, bussbiljetter, kläder osv.

• sextiotalist
    Toppen9 skrev 2013-10-09 13:22:41 följande:
    Tycker ni ska dela 50/50 på fasta huskostnader, mat och förbrukningsartiklar.

Barnen är stora men studerar och enligt mig anser jag att barn ska slippa ta studielån i onödan. Självklart ska de själva med sina studiebidrag stå för hygienartiklar, nöje, bussbiljetter, kläder osv.
    Så du anser att TS ska försörja hennes barn, hade min sambo föreslagit att hans barn skulle bo hemma hos oss under tiden de studerade på högskolan och att jag dessutom skulle vara med att försörja dom, då hade han fått bo själv med dom. Nu hade tack och lov inte min sambo den galna idén.

Om de skulle bo hemma utan att behöva ta studielån är det upp till barnen föräldrar att hantera detta.   
  • Y o L o

Har jag förstått det rätt så älskar ni varandra och vill leva tillsammans? Ändå oroar du dig för att betala för mycket för din älskade?

Min man har 2 barn sedan tidigare, jag betalar hälften av allt, alla våra resor och all mat och nöjen, hälften av lån och avgift för vår stora lgh (så barnen får plats).

Förstår inte hur man kan tycka att det är något att fundera på ens? Vi älskar varandra och delar livet, då även pengarna.

• sextiotalist
    Y o L o skrev 2013-10-09 13:56:46 följande:
    Har jag förstått det rätt så älskar ni varandra och vill leva tillsammans? Ändå oroar du dig för att betala för mycket för din älskade?
    Min man har 2 barn sedan tidigare, jag betalar hälften av allt, alla våra resor och all mat och nöjen, hälften av lån och avgift för vår stora lgh (så barnen får plats).
    Förstår inte hur man kan tycka att det är något att fundera på ens? Vi älskar varandra och delar livet, då även pengarna.
    Men där är man olika, jag och sambon älskar också varandra, han har också två barn sedan tidigare och under den tiden hans barn mindreåriga så försörjde han och hans ex deras barn. Det var inte min sak att göra.

Vi älskar varandra, men delar inte allt med varandra, inte livet, inte pengar, men vi är generösa mot varandra och jag kunde mycket väl betala för vissa saker, om jag ville, men inget som jag behövde.

• Y o L o
    sextiotalist skrev 2013-10-09 14:04:01 följande:
    Men där är man olika, jag och sambon älskar också varandra, han har också två barn sedan tidigare och under den tiden hans barn mindreåriga så försörjde han och hans ex deras barn. Det var inte min sak att göra.

Vi älskar varandra, men delar inte allt med varandra, inte livet, inte pengar, men vi är generösa mot varandra och jag kunde mycket väl betala för vissa saker, om jag ville, men inget som jag behövde.

Ja man kan verkligen vara olika. Min man har nog aldrig tagit för givet att jag ska betala hälften jämt, men det har inte ens varit något vi diskuterat. Hade nog blivit svårt för min man att hålla samma standard om han hela tiden skulle betala 3/4 delar av allt vi gjorde. Då skulle ju det påverka mig också tillslut.
  • Fia Maria

Man ska ALDRIG flytta in till någon.... om man vill att förhållandet ska hålla.

Sälj huset och skaffa en gemensam bostad istället.

• Fia Maria
    sextiotalist skrev 2013-10-09 13:40:49 följande:
    Så du anser att TS ska försörja hennes barn, hade min sambo föreslagit att hans barn skulle bo hemma hos oss under tiden de studerade på högskolan och att jag dessutom skulle vara med att försörja dom, då hade han fått bo själv med dom. Nu hade tack och lov inte min sambo den galna idén.

Om de skulle bo hemma utan att behöva ta studielån är det upp till barnen föräldrar att hantera detta.   
  • intetnyttpåplusfronten

Jag tycker du ska skriva ett kontrakt där du har 1-3 mån "uppsägningstid", dvs att du inte kan bli utslängd på dagen. Sen räcker det gott och väl att du betalar en slant som "hyra" hennes lån ska hon betala själv iom att du inte har någon äganderätt på huset.

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • jannej
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-10-09 22:42:28 följande:
    Jag tycker du ska skriva ett kontrakt där du har 1-3 mån "uppsägningstid", dvs att du inte kan bli utslängd på dagen. Sen räcker det gott och väl att du betalar en slant som "hyra" hennes lån ska hon betala själv iom att du inte har någon äganderätt på huset.
    Att folk har å svårt att förstå att räntan är en hyra och boendekostnad och inte en investering.
    Ts disponerar bara en fjärdedel av huset så han ska inte betala hälften
Svar på tråden Sambohyra