• Klund

Sambohyra

Sambohyra Jag behöver råd och hopas jag kan få det här av er. Jag (man, 40+, arbete, inga barn) har flyttat in hos en kvinna med två barn, 17 och 20 år. Båda går i skola och bor hemma. Jag (vi..) bor nu i hennes hus. Vi har upprättat ett dokument där jag avsäger mig all ägande rätt till huset och jag kan inte vid en eventuell separation kräva/begära några pengar för huset eller för eventuella arbeten jag utfört på detsamma. Fullt rimligt anser jag. Det är nu det blir komplicerat.... Hon har, genom sin fars "hjälp", fått höja sina banklån och lösa ut sin före detta man från huset och har nu mer lån än vad hon skulle fått utan bankkontakter. 2.7milj. Hon "ror runt" huset men inte mycket mer. För att röra till det ytterligare jobbar jag för det mesta dessutom på annan ort på veckorna och är inte hemma. Hyres frågan har vi diskuterat från och till i ett halvår nu. Vad vi har gjort fram till dags datum är att jag har betalt allt när jag har varit hemma. Tors,fre,lör,sön. Då har jag betalt för mat för alla, barn ink. Jag betalar för nöjen, åker i min bil om vi ska någonstans mm mm. Detta kostar mig 7-9000:- i månaden Nu till den egentliga frågan: vad ska jag betala i "hyra"? Jag vill betala för mig men hur mycket? Hon har höga räntekostnader pga stora banklån, ska jag betala del av de? Räntekostnader? Hon har två vuxna barn som bor hemma, äter, duschar och allt vad det innebär att ha vuxna barn hemma. I teorin använder dom mer varmvatten, el och övrigt förbruknings material. Dela el, vatten på fyra? Fastighetsskatt? Tomträtt? Mm, mm Dom fasta kostaderna för huset hamnar på ca 14 000:- i månaden. Vad ska jag betala av detta? Tacksam för tips och råd! K

• Svar på tråden Sambohyra
  • QrazyQuties
    Klund skrev 2013-10-08 11:06:34 följande:
    Just sånt här resonemang får jag höra att "alla som hon pratar med" har och jag blir uppriktigt trött på de! Väx upp och snål, vad vet du om mig som gör att du kan kalla mig för det? Detta handlar inte om att jag inte ska betala för mig men jag vill inte betala för något som inte är mitt eller mitt ansvar.

Det enda jag vet om dig är det du skrivit i tråden. Och att döma av det så framstår du som snål. Så enkelt är det. Varför i hela världen skulle du inte betala mer än 1/4 av driftkostnaden? Är det helt plötsligt gratis att bo för att hon äger huset?? Du får ju helt enkelt låtsas att du hyr halva bostaden. Då räcker det ju knappast att betala din del av driftkostnaden?? Du måste ju betala en hyra för själva bostaden oxå! Elen betalas till elbolaget, vatten o sophämtning betalas till kommunen, men HUSET då? Ska du inte betala för det alls???
  • Fanny b
    Klund skrev 2013-10-08 11:06:34 följande:

Just sånt här resonemang får jag höra att "alla som hon pratar med" har och jag blir uppriktigt trött på de! Väx upp och snål, vad vet du om mig som gör att du kan kalla mig för det? Detta handlar inte om att jag inte ska betala för mig men jag vill inte betala för något som inte är mitt eller mitt ansvar.

Jag tolkar ditt inlägg som att din sambo diskuterat med dig om att du borde stå för räntan, och det tycker alla som hon pratar med. Om detta stämmer skulle jag ta upp det där om att du inte vill betala för något som inte är ditt eller ditt ansvar. Så om du inte vill betala räntan så ska du inte göra det, oavsett vad "alla" andra säger, eller om det är brukligt att göra det i sådana här fall. Som jag ser det är du väldigt generös, du betalar för all mat de dagar du är hemma, samt för nöjen, och ni åker i din bil. Jag tycker du i och med detta bidrar tillräcklig med pengar till hushållet. Genom att du betalar för maten flera dagar i veckan borde din sambo kunna spara in på sina egna utgifter. Om hon har det svårt att betala för huset kan hon också försöka bli mera ekonomisk.
  • jannej

Ni som inte tycker att räntan är en hyra , hur tänker ni.?
    2 personer köper ett hus för 2 miljoner och bara den ena kan få lån så hon står för hela lånet och har hela räntekostnaden.
    Ska den som står för hela lånet ha räntekostnad + halva driften medan den andra bara står för halva driften.
    Räntepengarna är borta för alltid
    Amorteringen står den so har lånet för.
    Varför ska den som inte har räntekostnad bo billigare än den andra personen
    Vid kalkylen vid bostadsköp räknas alltid räntan in som hyra

• sextiotalist
    QrazyQuties skrev 2013-10-08 11:13:55 följande:

Det enda jag vet om dig är det du skrivit i tråden. Och att döma av det så framstår du som snål. Så enkelt är det. Varför i hela världen skulle du inte betala mer än 1/4 av driftkostnaden? Är det helt plötsligt gratis att bo för att hon äger huset?? Du får ju helt enkelt låtsas att du hyr halva bostaden. Då räcker det ju knappast att betala din del av driftkostnaden?? Du måste ju betala en hyra för själva bostaden oxå! Elen betalas till elbolaget, vatten o sophämtning betalas till kommunen, men HUSET då? Ska du inte betala för det alls???
    Är det inte lika snålt att äga ett hus och kräva att andra betalar för det och man själv, när man säljer det, få ta hela vinsten.

Om ts sambo vill ha hjälp med hälften av husets kostnader, då låter hon TS köpa in sig, så enkelt är det.

Jag hade personligen hellre betalt mer för ett eget hyreskontrakt och fördelarna med detta, än betalt någon annans huskostnader   
  • jannej
    sextiotalist skrev 2013-10-08 11:25:34 följande:
    Är det inte lika snålt att äga ett hus och kräva att andra betalar för det och man själv, när man säljer det, få ta hela vinsten.

Om ts sambo vill ha hjälp med hälften av husets kostnader, då låter hon TS köpa in sig, så enkelt är det.

Jag hade personligen hellre betalt mer för ett eget hyreskontrakt och fördelarna med detta, än betalt någon annans huskostnader   
    Men räntepengarna är borta , det är inget hon får tillbaka när hon säljer huset,
    Amorteringen däremot får hon tillbaka
  • Fanny b
    jannej skrev 2013-10-08 11:24:56 följande:
    Ni som inte tycker att räntan är en hyra , hur tänker ni.?
    2 personer köper ett hus för 2 miljoner och bara den ena kan få lån så hon står för hela lånet och har hela räntekostnaden.
    Ska den som står för hela lånet ha räntekostnad + halva driften medan den andra bara står för halva driften.
    Räntepengarna är borta för alltid
    Amorteringen står den so har lånet för.
    Varför ska den som inte har räntekostnad bo billigare än den andra personen
    Vid kalkylen vid bostadsköp räknas alltid räntan in som hyra

I ditt fall kan detta lösas med att den person som inte står på lånet får stå på köpekontraktet. Då kan denna person vara med på betala för husets kapitalkostnader. I ts fall var det så att hans sambo ville stå ensam på huset och det finns papper på det. Av den orsaken tycker jag inte att ts ska betala för husets kapitalkostnader, då han inte får ta del av eventuell vinst om huset säljs. Vid en eventuell separation har han ingen besittningsrätt. I sådana fall tycker jag det är rimligt ts och andra i hans situation får billigare boendekostnader.  På det sättet kan också ts få en större möjlighet att spara ihop pengar som vid en eventuell separation kan användas till en insatslägenhet.

Jag tycker det är irrelevant att räntan räknas som hyra vid ett bostadsköp. Då jag endast skulle betala hyra om jag själv står på ett hyrekontrakt.  
  • Plastanka
    jannej skrev 2013-10-08 11:30:34 följande:
    Men räntepengarna är borta , det är inget hon får tillbaka när hon säljer huset,
    Amorteringen däremot får hon tillbaka

Nej, räntepengarna är inte borta, de är investerade i det kapital som bands för att köpa huset. Den som äger huset tar hela värdeökningen... om den part som inte har lånet ska vara med och betala kapitalkostnaden så ska denne självklart också ta del av eventuell värdeökning som kapitalinvesteringen genererat...

I det här fallet väljer ägaren att inte låta sambon köpa in sig i investeringen och ta del av ev värdeökning, då kan hon inte heller kräva att han ska betala kapitalkostnaden... 
  • jannej
    Fanny b skrev 2013-10-08 11:36:56 följande:

I ditt fall kan detta lösas med att den person som inte står på lånet får stå på köpekontraktet. Då kan denna person vara med på betala för husets kapitalkostnader. I ts fall var det så att hans sambo ville stå ensam på huset och det finns papper på det. Av den orsaken tycker jag inte att ts ska betala för husets kapitalkostnader, då han inte får ta del av eventuell vinst om huset säljs. Vid en eventuell separation har han ingen besittningsrätt. I sådana fall tycker jag det är rimligt ts och andra i hans situation får billigare boendekostnader.  På det sättet kan också ts få en större möjlighet att spara ihop pengar som vid en eventuell separation kan användas till en insatslägenhet.

Jag tycker det är irrelevant att räntan räknas som hyra vid ett bostadsköp. Då jag endast skulle betala hyra om jag själv står på ett hyrekontrakt.  
    Återigen , räntan får man aldrig tillbaka , det är bara en kostnad.
  • Monchichier
    jannej skrev 2013-10-08 11:39:48 följande:
    Vad är det en kostnad för?
  • Fanny b
    jannej skrev 2013-10-08 11:39:48 följande:

Jag tycker inte det spelar någon roll om det är kostnad eller ej i detta fall, om man äger en bostad får man räkna med att det blir kostnader om man har bostadslån. Om man sedan som ts sambo vill stå ensam på bostaden tycker jag man också få stå för alla kostnader som har med bolånet att göra.
Svar på tråden Sambohyra