• Klund

Sambohyra

Sambohyra Jag behöver råd och hopas jag kan få det här av er. Jag (man, 40+, arbete, inga barn) har flyttat in hos en kvinna med två barn, 17 och 20 år. Båda går i skola och bor hemma. Jag (vi..) bor nu i hennes hus. Vi har upprättat ett dokument där jag avsäger mig all ägande rätt till huset och jag kan inte vid en eventuell separation kräva/begära några pengar för huset eller för eventuella arbeten jag utfört på detsamma. Fullt rimligt anser jag. Det är nu det blir komplicerat.... Hon har, genom sin fars "hjälp", fått höja sina banklån och lösa ut sin före detta man från huset och har nu mer lån än vad hon skulle fått utan bankkontakter. 2.7milj. Hon "ror runt" huset men inte mycket mer. För att röra till det ytterligare jobbar jag för det mesta dessutom på annan ort på veckorna och är inte hemma. Hyres frågan har vi diskuterat från och till i ett halvår nu. Vad vi har gjort fram till dags datum är att jag har betalt allt när jag har varit hemma. Tors,fre,lör,sön. Då har jag betalt för mat för alla, barn ink. Jag betalar för nöjen, åker i min bil om vi ska någonstans mm mm. Detta kostar mig 7-9000:- i månaden Nu till den egentliga frågan: vad ska jag betala i "hyra"? Jag vill betala för mig men hur mycket? Hon har höga räntekostnader pga stora banklån, ska jag betala del av de? Räntekostnader? Hon har två vuxna barn som bor hemma, äter, duschar och allt vad det innebär att ha vuxna barn hemma. I teorin använder dom mer varmvatten, el och övrigt förbruknings material. Dela el, vatten på fyra? Fastighetsskatt? Tomträtt? Mm, mm Dom fasta kostaderna för huset hamnar på ca 14 000:- i månaden. Vad ska jag betala av detta? Tacksam för tips och råd! K

• Svar på tråden Sambohyra
  • sextiotalist
    h8him skrev 2013-10-08 10:24:34 följande:
    Resonerar du likadant när du bor i en hyrd lägenhet? Att hyresvärden äger lägenheten så du vill inte betala annat än driftskostnaderna?
    Men det är inte samma sak, TS har ingen besittningsrätt, han är inte med och betalar för servicen man får när man bor i en hyresrätt, han hjälper till med underhåll.

Nej, det går inte att jämföra, utan han ska vara med och betala driftkostnaderna och kanske 1/5 av räntorna, den dagen han får besittningsrätt, då blir det en helt annan sak.

De har aktivt valt att han inte har rätt till bostaden och då kostar det på andra hållet. Hade TS sambo velat ha hälften, så hade hon kunnat låta honom köpa in sig på halva fastigheten.   
  • Fanny b
    h8him skrev 2013-10-08 10:24:34 följande:
    Resonerar du likadant när du bor i en hyrd lägenhet? Att hyresvärden äger lägenheten så du vill inte betala annat än driftskostnaderna?

Nej, jag tycker inte heller man kan jämföra en hyrerätt och en bostad som ens sambo äger. Om man har en hyresrätt så hyr man sin bostad, och så länge man betalar hyra och sköter sig så får man bo kvar. Om man har en sambo som inte står på kontraktet så kan inte sambon lättvindigt kasta ur en från bostaden vid en eventuell separation. Om man istället bor i en bostad som ägs av ens sambo har man inte rätt att få någon del av del av köpesumman om bostadens säljs. Vid en eventuell separation måste man flytta ifrån bostaden och hitta ny bostad. Av den anledningen så tycker jag att den sambo som äger bostaden får sköta alla kostnader gällande huset med undantag för driftkostnader. För dels för att det är mest rättvisa, och dels för att man har större möjligheter till att själv börja spara till en egen bostad, som kan användas vid en eventuell separation.

• h8him
    sextiotalist skrev 2013-10-08 10:34:06 följande:
    Men det är inte samma sak, TS har ingen besittningsrätt, han är inte med och betalar för servicen man får när man bor i en hyresrätt, han hjälper till med underhåll.

Nej, det går inte att jämföra, utan han ska vara med och betala driftkostnaderna och kanske 1/5 av räntorna, den dagen han får besittningsrätt, då blir det en helt annan sak.

De har aktivt valt att han inte har rätt till bostaden och då kostar det på andra hållet. Hade TS sambo velat ha hälften, så hade hon kunnat låta honom köpa in sig på halva fastigheten.   
    Har jag påstått att det är samma sak? Men man kan inte bara bortförklara att investeringskostnaden är gratis för att någon annan äger den tycker jag.

Absolut, hade hon velat det hade läget varit annorlunda.
  • Plastanka

Men... varför ska man räkna räntan som driftskostnad och dela på den?

Om jag äger en lägenhet/hus och någon flyttar in - och jag väljer att leva loppan eller investera i värdepapper för "mina" pengar istället för att amortera - då tvingas ju den andra parten betala för det?

Om vi har delad ekonomi och jag får hela vinsten vid ev försäljning så är det väl rimligt att jag också får ta alla kostnader - inklusive kapitalkostnaden?

Nu är ju inte kärlek så enkel att man kan räkna på öret... men jag tycker nog att det rimliga är att man delar på de driftskostnader som INTE har med lånet att göra - om det sedan ska delas 50/50 eller efter var och ens betalningsförmåga är ju en annan sak.

Just my two cents worth...

• Fanny b
    Plastanka skrev 2013-10-08 10:43:48 följande:
    Men... varför ska man räkna räntan som driftskostnad och dela på den?

Om jag äger en lägenhet/hus och någon flyttar in - och jag väljer att leva loppan eller investera i värdepapper för "mina" pengar istället för att amortera - då tvingas ju den andra parten betala för det?

Om vi har delad ekonomi och jag får hela vinsten vid ev försäljning så är det väl rimligt att jag också får ta alla kostnader - inklusive kapitalkostnaden?

Nu är ju inte kärlek så enkel att man kan räkna på öret... men jag tycker nog att det rimliga är att man delar på de driftskostnader som INTE har med lånet att göra - om det sedan ska delas 50/50 eller efter var och ens betalningsförmåga är ju en annan sak.

Just my two cents worth...
  • sextiotalist
    h8him skrev 2013-10-08 10:40:04 följande:
    Har jag påstått att det är samma sak? Men man kan inte bara bortförklara att investeringskostnaden är gratis för att någon annan äger den tycker jag.

Absolut, hade hon velat det hade läget varit annorlunda.
    Men man bör inte kräva mer än vad han konsumerar och eventuell merkostnad han får, hennes hus med amorteringar och räntor är hennes val. Det är hon som ska kunna bära upp kostnaderna, det ska inte vara hans sak att se till att hon kan fortsätta äga huset.

Jag hade hellre betalt mer för en egen hyra istället för att vara helt i händerna på en annan människa där man inte har något på fötterna ifall något händer.

Ett hyreskontrakt har man ändå kvar, om hyresvärden dör eller säljer   
  • QrazyQuties
    Plastanka skrev 2013-10-08 10:43:48 följande:
    Men... varför ska man räkna räntan som driftskostnad och dela på den? Om jag äger en lägenhet/hus och någon flyttar in - och jag väljer att leva loppan eller investera i värdepapper för "mina" pengar istället för att amortera - då tvingas ju den andra parten betala för det? Om vi har delad ekonomi och jag får hela vinsten vid ev försäljning så är det väl rimligt att jag också får ta alla kostnader - inklusive kapitalkostnaden? Nu är ju inte kärlek så enkel att man kan räkna på öret... men jag tycker nog att det rimliga är att man delar på de driftskostnader som INTE har med lånet att göra - om det sedan ska delas 50/50 eller efter var och ens betalningsförmåga är ju en annan sak. Just my two cents worth...

Slå upp ordet "kapitalkostnad". Flera i tråden som slänger sig med ordet utan att veta vad det betyder. Räntan är INTE samma som kapitalkostnad.
  • Plastanka
    QrazyQuties skrev 2013-10-08 10:49:22 följande:

Slå upp ordet "kapitalkostnad". Flera i tråden som slänger sig med ordet utan att veta vad det betyder. Räntan är INTE samma som kapitalkostnad.

Nu är jag i och för sig ekonom... varför skulle inte ränta vara kapitalkostnad?

Kapitalkostnad = kostnad för kapital. Om du lånar 1000 spänn och betalar ränta på det så är kapitalkostnaden räntan (minus eventuell skattereduktion + eventuella avgifter...). 
  • sextiotalist
    Plastanka skrev 2013-10-08 10:52:54 följande:

Nu är jag i och för sig ekonom... varför skulle inte ränta vara kapitalkostnad?

Kapitalkostnad = kostnad för kapital. Om du lånar 1000 spänn och betalar ränta på det så är kapitalkostnaden räntan (minus eventuell skattereduktion + eventuella avgifter...). 
    Det hade jag också för mig att det var, men jag har bara läst en kurs i ekonomi, men nog sjutton var räntan då en kapitalkostnad
  • Klund
    QrazyQuties skrev 2013-10-08 09:54:08 följande:
    Räntan + el + vatten + sophämtning = "Hyran". Enligt all vett och etikett ingår det i vad du som sambo ska betala. Vad gäller barnen så är det lite av en balansfråga - men de räknas ALDRIG som en hel person om de inte har en vanlig lön att bidra med. Jag personligen skulle se lite till om jag tjänade väldigt mycket mer eller om vi tjänar jämlikt. Kan ev räkna båda barnen som en person tillsammans... Detta är vad gäller maten... men hyran - nä du, den delar de vuxna. Och hade du bott själv så hade knappast din hyresvärd dragit av de dagar du inte bodde "hemma". Väx upp och inse att saker och ting kostar och var inte så jäkla petig och tråkig med pengar, de kommer o går medan relationen förhoppningsvis består. Om du inte är för snål. Lycka till!

Just sånt här resonemang får jag höra att "alla som hon pratar med" har och jag blir uppriktigt trött på de! Väx upp och snål, vad vet du om mig som gör att du kan kalla mig för det? Detta handlar inte om att jag inte ska betala för mig men jag vill inte betala för något som inte är mitt eller mitt ansvar.
Svar på tråden Sambohyra