• Klund

Sambohyra

Sambohyra Jag behöver råd och hopas jag kan få det här av er. Jag (man, 40+, arbete, inga barn) har flyttat in hos en kvinna med två barn, 17 och 20 år. Båda går i skola och bor hemma. Jag (vi..) bor nu i hennes hus. Vi har upprättat ett dokument där jag avsäger mig all ägande rätt till huset och jag kan inte vid en eventuell separation kräva/begära några pengar för huset eller för eventuella arbeten jag utfört på detsamma. Fullt rimligt anser jag. Det är nu det blir komplicerat.... Hon har, genom sin fars "hjälp", fått höja sina banklån och lösa ut sin före detta man från huset och har nu mer lån än vad hon skulle fått utan bankkontakter. 2.7milj. Hon "ror runt" huset men inte mycket mer. För att röra till det ytterligare jobbar jag för det mesta dessutom på annan ort på veckorna och är inte hemma. Hyres frågan har vi diskuterat från och till i ett halvår nu. Vad vi har gjort fram till dags datum är att jag har betalt allt när jag har varit hemma. Tors,fre,lör,sön. Då har jag betalt för mat för alla, barn ink. Jag betalar för nöjen, åker i min bil om vi ska någonstans mm mm. Detta kostar mig 7-9000:- i månaden Nu till den egentliga frågan: vad ska jag betala i "hyra"? Jag vill betala för mig men hur mycket? Hon har höga räntekostnader pga stora banklån, ska jag betala del av de? Räntekostnader? Hon har två vuxna barn som bor hemma, äter, duschar och allt vad det innebär att ha vuxna barn hemma. I teorin använder dom mer varmvatten, el och övrigt förbruknings material. Dela el, vatten på fyra? Fastighetsskatt? Tomträtt? Mm, mm Dom fasta kostaderna för huset hamnar på ca 14 000:- i månaden. Vad ska jag betala av detta? Tacksam för tips och råd! K

• Svar på tråden Sambohyra
  • jannej
    Plastanka skrev 2013-10-08 11:37:52 följande:

Nej, räntepengarna är inte borta, de är investerade i det kapital som bands för att köpa huset. Den som äger huset tar hela värdeökningen... om den part som inte har lånet ska vara med och betala kapitalkostnaden så ska denne självklart också ta del av eventuell värdeökning som kapitalinvesteringen genererat...

I det här fallet väljer ägaren att inte låta sambon köpa in sig i investeringen och ta del av ev värdeökning, då kan hon inte heller kräva att han ska betala kapitalkostnaden... 
    Du kan inte veta o det är någon värdeökning överhuvudtaget.
    Och samtliga banker och kreditinstitut räknar räntan som hyra.
    Skulle räntan räknas som investering skulle vi inte a någon värdeökning på bostäder överhuvudtaget .
    Utan nästan alla skulle över en längre tidsperiod gå back.
    På borätt är hyran , avgift, ränta+ driftkostnader
    på villa , ränta och driftkostnader.

Hur kan man tycka att den som bor i villa bara har driftskostnaderna som hyra?

I så fall har jag bara en hyra på 2000 kr i månaden för min 3 miljonersvilla..
    Fast jag har en räntekostad på 60000 kr om året.

• jannej
    Fanny b skrev 2013-10-08 11:46:29 följande:

Jag tycker inte det spelar någon roll om det är kostnad eller ej i detta fall, om man äger en bostad får man räkna med att det blir kostnader om man har bostadslån. Om man sedan som ts sambo vill stå ensam på bostaden tycker jag man också få stå för alla kostnader som har med bolånet att göra.
    Så TS ska bo jättebilligt  och Ts jättedyrt
  • Monchichier
    jannej skrev 2013-10-08 11:52:31 följande:
    Eftersom TS sambo vill stå själv som ägare så ja.

• Monchichier
    jannej skrev 2013-10-08 11:50:36 följande:
    Du kan inte veta o det är någon värdeökning överhuvudtaget.
    Och samtliga banker och kreditinstitut räknar räntan som hyra.
    Skulle räntan räknas som investering skulle vi inte a någon värdeökning på bostäder överhuvudtaget .
    Utan nästan alla skulle över en längre tidsperiod gå back.
    På borätt är hyran , avgift, ränta+ driftkostnader
    på villa , ränta och driftkostnader.

Hur kan man tycka att den som bor i villa bara har driftskostnaderna som hyra?

I så fall har jag bara en hyra på 2000 kr i månaden för min 3 miljonersvilla..
    Fast jag har en räntekostad på 60000 kr om året.

För att vara jättepetig har du inte en hyra alls om du äger ett hus...
  • Klund

Jag har inte påstått att jag inte skall betala, min fråga är hur mycket och som ni själva märker är det inget glasklart svar på detta. Jag tjänar mer än henne och jag har råd att betala räntekostnader mm mm men jag betala i så fall för lån som inte är mina. Valet att bo i huset har hon gjort, hon har fått ta mer lån än vad hennes inkomst egentligen tillåter pga att hennes far har bankkänningar. Själv tycker jag att han har gjort henne en björntjänst även om avsikten var god. Det är även han som begärt att jag skall avsäga mig rätten till huset och eventuell vinst vid en försäljning eller krav vid en ev separation, vilket är helt ok för mig. Det är hennes hus . Men om jag skall betala för att hon har höga ränte kostnader så betalar jag för hennes lån och jag kan i praktiken bli tvungen att flytta ut i morgon = jag betalar för tak över huvudet för stunden, utan göra rättigheter. Som någons sa tidigare "i en hyreslägenhet får du ju betala hela månaden även om du bara är där på veckorna". Ja, så är det givetvis men då förbrukar jag heller ingen ström, vatten eller förbruknings material (toa papper, tvål, mm mm) jag har dessutom ett kontrakt som ger mig laglig rätt att bruka lägenheten och kan inte bli tvingad att flytta från en dag till en annan. Åter igen, jag är inte utefter att bo gratis men det är ( i mitt tycke) många faktorer som gör att detta inte är så lätt.....

• Plastanka

Om inte husägaren är beredd att sälja en del av huset, eller möjligen låta den inflyttande ta del av eventuell värdeökning, så blir det så att den som äger huset, och väljer att ta hela kapitalkostnaden (väljer, eftersom hon inte låter den andre köpa in sig i huset) så kommer husägaren ha en kapitalkostnad som inte den andre har, ja.

• Fanny b
    Klund skrev 2013-10-08 12:00:42 följande:
    Jag har inte påstått att jag inte skall betala, min fråga är hur mycket och som ni själva märker är det inget glasklart svar på detta. Jag tjänar mer än henne och jag har råd att betala räntekostnader mm mm men jag betala i så fall för lån som inte är mina. Valet att bo i huset har hon gjort, hon har fått ta mer lån än vad hennes inkomst egentligen tillåter pga att hennes far har bankkänningar. Själv tycker jag att han har gjort henne en björntjänst även om avsikten var god. Det är även han som begärt att jag skall avsäga mig rätten till huset och eventuell vinst vid en försäljning eller krav vid en ev separation, vilket är helt ok för mig. Det är hennes hus . Men om jag skall betala för att hon har höga ränte kostnader så betalar jag för hennes lån och jag kan i praktiken bli tvungen att flytta ut i morgon = jag betalar för tak över huvudet för stunden, utan göra rättigheter. Som någons sa tidigare "i en hyreslägenhet får du ju betala hela månaden även om du bara är där på veckorna". Ja, så är det givetvis men då förbrukar jag heller ingen ström, vatten eller förbruknings material (toa papper, tvål, mm mm) jag har dessutom ett kontrakt som ger mig laglig rätt att bruka lägenheten och kan inte bli tvingad att flytta från en dag till en annan. Åter igen, jag är inte utefter att bo gratis men det är ( i mitt tycke) många faktorer som gör att detta inte är så lätt.....

Jag håller med om detta. Jag skulle i ditt fall stå mig, säga att det var din sambos val att ta banklån hon inte verkar ha råd med, även om det var hennes pappa som ville att hon skulle stå ensam på huset kunde hon sagt till pappan att eftersom inte jag har råd med detta banklån själv så vill jag att min sambo ska stå på huset också.
  • Plastanka
    Klund skrev 2013-10-08 12:00:42 följande:

Det här är ju inte helt lätt som du säger. Men grundprincipen måste ju ändå vara att om du inte får vara en del av kapitalinvesteringen så ska du självklart inte betala en del av kapitalkostnaden. Sedan kan det mycket väl vara rimligt att du betalar en något högre andel av de gemensamma kostnaderna eftersom du tjänar mer. Hade det bara varit ni två och ni bott där tillsammans så skulle jag sagt dela de gemensamma kostnaderna procentuellt efter lön (efter skatt). Barnen komplicerar det hela lite grann, men finns det inte tabeller på konsumentverkets sida där man kan kolla vad ett barn schablonmässigt kostar - denna kostnad borde ju hon då få betala.
  • Fanny b

Ja, det är ju ts sambo som ville stå själv på huset. Tycker du det är rimligt att någon som inte äger en bostad ska betala för utgifter som rörande huslånet? Och sedan i en ev separation inte har någon besittningsrätt eller har rätt att få ta del av en eventuell vinst vid försäljning?
  • sleepingbeauty

Att du skulle betala för hennes ränta känns ju aningen skruvat. Sen att det är två vuxna barn som också bor där gör det ännu grötigare. Har tyvärr inget svar att ge men tycker inte att du ska betala hennes ränta.

Svar på tråden Sambohyra