• Klund

Sambohyra

Sambohyra Jag behöver råd och hopas jag kan få det här av er. Jag (man, 40+, arbete, inga barn) har flyttat in hos en kvinna med två barn, 17 och 20 år. Båda går i skola och bor hemma. Jag (vi..) bor nu i hennes hus. Vi har upprättat ett dokument där jag avsäger mig all ägande rätt till huset och jag kan inte vid en eventuell separation kräva/begära några pengar för huset eller för eventuella arbeten jag utfört på detsamma. Fullt rimligt anser jag. Det är nu det blir komplicerat.... Hon har, genom sin fars "hjälp", fått höja sina banklån och lösa ut sin före detta man från huset och har nu mer lån än vad hon skulle fått utan bankkontakter. 2.7milj. Hon "ror runt" huset men inte mycket mer. För att röra till det ytterligare jobbar jag för det mesta dessutom på annan ort på veckorna och är inte hemma. Hyres frågan har vi diskuterat från och till i ett halvår nu. Vad vi har gjort fram till dags datum är att jag har betalt allt när jag har varit hemma. Tors,fre,lör,sön. Då har jag betalt för mat för alla, barn ink. Jag betalar för nöjen, åker i min bil om vi ska någonstans mm mm. Detta kostar mig 7-9000:- i månaden Nu till den egentliga frågan: vad ska jag betala i "hyra"? Jag vill betala för mig men hur mycket? Hon har höga räntekostnader pga stora banklån, ska jag betala del av de? Räntekostnader? Hon har två vuxna barn som bor hemma, äter, duschar och allt vad det innebär att ha vuxna barn hemma. I teorin använder dom mer varmvatten, el och övrigt förbruknings material. Dela el, vatten på fyra? Fastighetsskatt? Tomträtt? Mm, mm Dom fasta kostaderna för huset hamnar på ca 14 000:- i månaden. Vad ska jag betala av detta? Tacksam för tips och råd! K

• Svar på tråden Sambohyra
  • jannej

Räntekostnad ar man i princip var man än bor

Hyreslägenhet så betalar man hyra och där ingår hyresvärdens räntekostnader.

I borätt betalar man ofta 2 räntekostnader. Ofta har bostadsrättsföreningen lån och där ingår det ränta i avgiften.

Villor har man lån och i princip är det banken som äger villan eller delar av villan eftersom den är pantsatt hos banken.

• Google
    Klund skrev 2013-10-08 15:36:11 följande:
    Jag tackar för alla tips och kan bara konstatera att dom ligger rätt nära mina egna idéer. Jämförelsen med företag haltar lite på så sätt att jag är ganska övertygad om att företag A vill tjäna pengar på att hyra ut halva sin fabrik och jag får väl hoppas att min sambo inte har mig för att tjäna pengar på mig..... Vad jag hänger upp mig på när det kommer till räntekostnaden är att denna ligger helt utanför min kontroll. Lek med tanken att hon bara skulle haft femhundra tusen i lån skulle min hyra då bara bli hälften av den räntan? Eller tvärtom, hon hade haft tio miljoner i lån? Valet av boende är som sagt vad hennes, det är ett fint hus i ett fint, attraktivt område men det är inte mitt drömboende på något sätt å andra sidan har jag gjort valet att flytta in. Någonstans kan jag tycka att man måste ha som utgångspunkts att man klarar av att betala sitt boende själv, utifrån sina egna ekonomiska möjligheter. Detta valet gör du när du köper huset, ganska självklart! Men om jag har moraliskt rätt i mitt tänkande vet jag inte......jag vill inte lura någon men jag vill heller inte bli lurad!

Du missar min poäng.. både företag A och Företag B vill tjäna pengar, därför möts man i mitten, där båda tjänar/betalar lika.

Det hon har rätt att ta betalt för är ränta på vad huset är värt. Hade huset varit värt en miljon och hon hade lånat två, då hade hon inte kunnat ta betalt för räntan på två miljoner utan endast en.
    Hade hon i exemplet belånat endast halva värdet på huset, så hade hon kunnat ta betalt för ränta på hela värdet. Detta för att hon skulle kunna belåna upp huset fullt och ta betalt för räntan och sen investera sina pengar på något annat. Dvs. du betalar ränta till henne, istället för till banken. Detta är vad som är rättvist ur ett ekonomiskt perspektiv (ur det ekonomiska system vi har i väst)
    Sen i praktiken så hade få nog gjort det, just för att det skapar en obalans i relationen, hade jag bott hos en tjej som ägde ett hus utan lån så hade jag dock velat betala för mig.

Sen säger du att man ska ha som utgångspunkt att klara sin egen boendekostnad när man köper huset. Det är sant, men anledningen att du ska betala är inte för att hon behöver pengarna, utan för att du nyttjar huset och man betalar för det, oavsett om ägaren är fattig eller rik. 
  • FIame

Någon tjej, som är lixom TS, har bil och är villig att betala för både bensin, nöjen och mat till mig och mina 2 flickor skulle vara mer än välkommen hemma hos mig helt utan att betala hyra. Till det skulle +3000 kr vara mer än tillräckligt för hyran el tele internet och andra smågrejor också Solig.

Just sayin.

• Google
    FIame skrev 2013-10-08 15:51:16 följande:
    Någon tjej, som är lixom TS, har bil och är villig att betala för både bensin, nöjen och mat till mig och mina 2 flickor skulle vara mer än välkommen hemma hos mig helt utan att betala hyra. Till det skulle +3000 kr vara mer än tillräckligt för hyran el tele internet och andra smågrejor också Solig.

Just sayin.

Vill också tydliggöra det att när jag pratar om räntan, så pratar jag bara om räntan och tar inte hänsyn till annat TS betalar. Så det är möjligt att TS inte ska betala mer, då TS redan betalar för annat. Mina poster handlade endast hur räntan ska hanteras.
  • camcam1

Tycker att räntan ska vara utanför driften då det är en kostnad för hennes lån för hennes hus. Det finns papper på att om du tex hjälper till med renoveringar och lägger ner tid på huset är det inget värt.

Och om du nu ska betala på räntorna så skriv ner på papper att du ska få tillbaka din del på skatten. Betalar du hälften ska du ha hälften tillbaka av det hon får tillbaka.

Det är inte lätt att räkna ut, mwn som det verkar idag så betalar du en del för de vuxna barnen och det tycker jag är generöst då det igentligen är föräldrarnas ansvar.

• Plastanka
    Google skrev 2013-10-08 15:39:58 följande:

Du skrev att Företag B ville köpa för att ha ett bestående värde, det är inte samma sak som att de ville köpa för att få en värdeökning. Att värdeökningen skulle överstiga kapitalkostnaden i en fabrik, ser jag som mycket märkligt och jag ser inte en värdeökning som på något sätt självklart. 

Att det skulle vara ett avtal som låste hyran till en rörlig ränta, har jag inte sagt. Min poäng var att hyran kommer att baseras på mer än driftskostnaden och i detta fallet utgår man från kapitalkostnaden när sätter hyran.

Klart man vill betala så lite som möjligt men samtidigt vill man ta betalt så mycket som möjligt, så man möts på marknadspriset. Att företag A inte skulle ha någon annan möjlig hyresgäst spelar ingen roll, då jag skrev tidigare att hyreskontraktet tecknades i samband med att man gjorde investeringen. Alltså har ftg. B ingen möjlighet att utnyttja ftg. A för att de "måste ha en hyresgäst". Hade företag B bara erbjudit sig att betala driften, så hade ftg. A aldrig investerat i fabriken.

Om vi ska återgå till TS så säger du att det inte fanns möjlighet till en annan hyresgäst, är du säker på detta? jag har inte läst det, men jag kan ha missat det. Kan ägaren inte skaffa en annan inneboende? Sen att TS skulle utnyttja det faktum att ägaren inte har något val och sänka hyran baserat på det, det låter enligt mig inte rättvist.

Nej, vi har inte samma syn på samboskap heller. Däremot har jag samma syn som bankerna (i det att räntan är en boendekostnad), men det är ju omodernat att hålla med bankerna, så det får väl stå mig till last.

Jag håller däremot med dig om att den bästa lösningen skulle vara att låta sambon köpa in sig om den har möjlighet till detta, DET hade varit den bästa lösningen enligt mig, men förutsätter man en situation där man inte köper in sig, så får man betala vad en inneboende som man inte har någon relation med, hade fått betala.

Sen får du gärna berätta vad du menar med ordet kostnadsneutralt. Så som jag tolkar det uttrycket innebär det att ägaren inte ska få varken högre eller lägre kostnader av att dela lägenheten med någon. Om det är så du menar, känner du på samma sätt om det hade varit en hyreslägenhet?         

Ok, jag ska ge det ett till försök att förklara vad jag menar. Vad är bäst för Företag B tycker du - att köpa halva fabriken och binda upp kapital, men ha kvar det bestående värdet i investeringen och kunna ta del av eventuell värdeökning - eller att bara betala hälften av vad det kostar, inklusive kapitalkostnad, och så får företag A behålla både grundinvesteringen och eventuell värdeökning? Enda anledningen till att Företag B inte skulle vilja binda kapital, är ju att de inte vill betala kapitalkostnaden...

Om din liknelse med företag ska fungera så är det ju inte så att det fanns ett avtal när fabriken köptes... utan en del av fabriken är tom och för Företag A är alla intäkter som täcker de tillkommande kostnaderna för att ha en hyresgäst är positiva... i det här fallet är det ju dessutom så att B:s hyra uppenbarligen ska styras av A:s kapitalkostnad som B inte kan påverka.

Jag utgår ifrån att det inte finns en annan hyresgäst - jag tror helt enkelt inte att så många sambos väljer bland flera alternativ för att ta den som betalar bäst...

Kostnadsneutralt var ett dåligt valt uttryck av mig. Kostnadsneutralt vad avser kapitalkostnad hade nog varit bättre - och det är en skillnad om det hade varit en hyresrätt - då finns det ingen kapitalinvestering som i ett senare skede kan generera vinst (om vi nu bortser från svarthandel med hyreskontrakt då...). Sedan får man ju "automatiskt" lägre kostnader i och med att man delar på el o s v...

Jaja, vi kan säkert diskutera våra fiktiva företagsaffärer hur länge som helst. Jag tyckte att det var ett dåligt exempel som du kom med men det är ju bara min åsikt. Det viktigaste är ju att TS och hans sambo blir nöjda, och där är vi ju överens om att det bästa vore om TS fick köpa in sig. Jag tror att där vi skiljer oss åt är att du tycker att den som inte vill sälja ska kunna tjäna pengar på det, medan jag tycker att den som tackar nej till kapitalinjektionen får stå sitt kast och ta kapitalkostnaden själv. 
  • Kjell2

En helt annan metod att räkna är att jämföra er totala boendekostnad före och efter ni flyttade ihop. Sen splittar ni på skillnaden.

• Fanny b
    Björnmossa skrev 2013-10-08 14:08:33 följande:
    Jag ser det nog som att du också har gjort ett val att bo i huset. Du hade ju lika gärna kunnat ha kvar ditt förra boende, men nu har du valt att flytta till ett dyrt hus och sådana val brukar kosta.

Själv bor jag i hyresrätt där bara min sambo står på kontraktet. Trots detta delar vi på alla kostnader och betraktar lägenheten som vår.

Jag ser räntan till banken som hyra. Det är ju banken som äger huset och därför får man betala en slant till dem.

Min sambo är ofta borta i veckorna men det påverkar inte hur vi delar på kostnaderna. Han bor ju här och har sina grejer här. Om han skulle betala bara för den tiden han är här skulle det bli en sjundedel av hyran, men jag skulle ju för den sakens skull inte få ha 6/7 av ytan eller fatta 6/7 av besluten. Här kan jag tänka mig att det är annorlunda för er. Eftersom hon och hennes barn redan hade ett stort hus kanske du inte kunnat ta dit alla dina saker och det kanske känns lite som att vara en gäst där.

Det här tycker jag vore rätt att du betalar för:
    * Din del av "hyran", dvs räntan, tomträtt och så. Den kan vara 1/3 eller 1/4 beroende på hur ni tänker kring barnen. Du ska då kunna kräva att få en rimlig del av utrymmet.
    * Den mat du äter när ni ses och kanske mat för ena barnet, sånt brukar vuxna dela på.
    * 2/7 av elen, sophämtningen osv, om det är rörliga kostnader som påverkas av att du bara är där fyra dagar i veckan. Annars hälften.
    * Nöjen, i den mån du känner för att vara flott och bjuda.

Jag tror nog det är bättre att du betalar hyra än all bensin, även om det blir samma pengar i slutänden. På så vis blir det tydligt hur ni har kommit överens. Nu verkar det som att hon tycker att du snyltar boende och du tycker hon snyltar mat&bensin och ingen vet hur det egentligen ligger till, är som bäddat för tjafs.

När det gäller din första mening så tycker jag också man kan säga att ts sambos val att stå ensam på huset också gör att hon också valt att stå för alla kostnader kring bolånet.  Ts val att flytta in i hennes hus har också gjort att hon flera dagar varje vecka får gratis mat, nöjen och transport. Om ts valt att bo kvar där han bodde innan hade hon troligen fått gratis mat men inte transport när hon besökte honom. Såvitt jag förstått det betalar också ts för hennes barn, vilket han troligen inte gjort om de varit särbo.
  • YummyMami
    Klund skrev 2013-10-07 22:38:11 följande:
    Sambohyra Jag behöver råd och hopas jag kan få det här av er. Jag (man, 40+, arbete, inga barn) har flyttat in hos en kvinna med två barn, 17 och 20 år. Båda går i skola och bor hemma. Jag (vi..) bor nu i hennes hus. Vi har upprättat ett dokument där jag avsäger mig all ägande rätt till huset och jag kan inte vid en eventuell separation kräva/begära några pengar för huset eller för eventuella arbeten jag utfört på detsamma. Fullt rimligt anser jag. Det är nu det blir komplicerat.... Hon har, genom sin fars "hjälp", fått höja sina banklån och lösa ut sin före detta man från huset och har nu mer lån än vad hon skulle fått utan bankkontakter. 2.7milj. Hon "ror runt" huset men inte mycket mer. För att röra till det ytterligare jobbar jag för det mesta dessutom på annan ort på veckorna och är inte hemma. Hyres frågan har vi diskuterat från och till i ett halvår nu. Vad vi har gjort fram till dags datum är att jag har betalt allt när jag har varit hemma. Tors,fre,lör,sön. Då har jag betalt för mat för alla, barn ink. Jag betalar för nöjen, åker i min bil om vi ska någonstans mm mm. Detta kostar mig 7-9000:- i månaden Nu till den egentliga frågan: vad ska jag betala i "hyra"? Jag vill betala för mig men hur mycket? Hon har höga räntekostnader pga stora banklån, ska jag betala del av de? Räntekostnader? Hon har två vuxna barn som bor hemma, äter, duschar och allt vad det innebär att ha vuxna barn hemma. I teorin använder dom mer varmvatten, el och övrigt förbruknings material. Dela el, vatten på fyra? Fastighetsskatt? Tomträtt? Mm, mm Dom fasta kostaderna för huset hamnar på ca 14 000:- i månaden. Vad ska jag betala av detta? Tacksam för tips och råd! K

med tanke på att de dagar du är hemma så står du för mat och annat, så känns det dumt att du ska betala hyra på det oxå.
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • Vitamin

Rimligt vore att ts betalar 25 % av räntekostnaderna, driftskostnaderna och en viss del av månadens matkostnader, dock mindre än 25% eftersom han inte äter hemma mer än typ halva veckorna. Sen kan han kanske bjuda på att de använder hans bil lite då och då. Barnens mat och nöjeskonto ska han inte vara med och pynta på. Just my opinion.

Svar på tråden Sambohyra