• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • machmu
    Sthlmsthlm skrev 2014-11-21 09:45:52 följande:
    Vad är det för skillnad på minidonation och embryodonation?
    Embyodonatio: Par som behövt ägg och använt mannens sperma och sen har de befruktade ägg som inte använts åkt i frysen. När de sen bestämmer sig för att de inte vill använda embryon så kan de donera dem till ofrivilligt barnlösa som behöver ägg+ sperma.

Äggdonation: Ägg från donator. Sperma från bank eller mannen. Färskt och blir det över befruktade ägg så fryser man in resten.
  • Jag är bara jag
    machmu skrev 2014-11-23 18:58:48 följande:
    Embyodonatio: Par som behövt ägg och använt mannens sperma och sen har de befruktade ägg som inte använts åkt i frysen. När de sen bestämmer sig för att de inte vill använda embryon så kan de donera dem till ofrivilligt barnlösa som behöver ägg+ sperma.

Äggdonation: Ägg från donator. Sperma från bank eller mannen. Färskt och blir det över befruktade ägg så fryser man in resten.

Inte helt sant. Vi gör embryodonation med både donerade ägg och spermier där de gör nya embryon till varje par. Färskförsök och de embryon som blir över är endast våra. Man kan även dela med ett annat par.  Den ED du pratar om finns knappt längre för chanserna anses som rätt låga. Sen finns det ED med frysförsök där man får ta av de embryon som finns kvar av dubbeldonation och göra FET. Har vi gjort 3 stycken som inte tatt alls så därför ökar vi chansen med ET och egen donator.
  • machmu
    Jag är bara jag skrev 2014-11-23 19:07:20 följande:

Inte helt sant. Vi gör embryodonation med både donerade ägg och spermier där de gör nya embryon till varje par. Färskförsök och de embryon som blir över är endast våra. Man kan även dela med ett annat par.  Den ED du pratar om finns knappt längre för chanserna anses som rätt låga. Sen finns det ED med frysförsök där man får ta av de embryon som finns kvar av dubbeldonation och göra FET. Har vi gjort 3 stycken som inte tatt alls så därför ökar vi chansen med ET och egen donator.
    En sanning med modifikation, så som jag förstått det i alla fall. Vi som lesbiskt par behöver både donerad ägg och spermie eftersom min äggreserv är låg. Det befruktade ägget kallas embryo och det är det som sätts in. Så det blir ett embryo av det men det är inte embryot som doneras. De kan sättas in färskt ET eller frusna FET. Detta skiljer sig från embryodonation som inte går att göra färskt eftersom det är embryo som legat i frysen och "ägaren/ägarna" beslutar att de inte vill ha dem längre. De donerar då embryot istället för att de ska slängas.
    http://www.barnlangtan.com/embryodonation/

Sen såg jag att jag svarade slarvigt till Stlmstlm:
    Man kan välja en full donation (alla ägg man får ut från donatorn) eller mini-donation, även kallat split cycle, där man endast får en del av de ägg som donationen gav. På IVI säger de genomsnittligen 4-6 ägg, dock inget garanterat. Sen när de äggen befruktas är det inte säkert att de utvecklas till embryon. Så bara för att man får ut 4 ägg så innebär inte det att man kan sätta in 4 befruktade ägg. Vi har gjort två minidonationer med 8 ägg men endast 5 befruktades.
  • machmu
    xxx4 skrev 2014-11-21 23:03:24 följande:

Machmu: förstår att alla gör sina egna val o dina erfarenheter låter också jobbiga :( men vore jag er skulle jag nog ta IB som både är spansk klinik, hör sucess o garantier. Men vet inte om du gör något annat ( minidonation....?  Vet inte vad det är) än det vi gjorde äggdonation men mannens spermier. Kanske blir det på annat sätt då. Vi har inga kända problem med mig eller mannen mer än min ålder då. Har tre barn sedan tidigare men önskade ytterligare ett barn för några år sedan men då fick jag veta att mitt AMH var lågt alltså äggreserven höll på att ta slut. Allt annat har sett bra ut och min slemhinna har växt på sig fint efter behandling. Svårt att inte tänka att alla misslyckandena handlar om äggkvaliten vilket också framgår av studier o litteratur om äggdonation. Kliniken säger också att detta är ett lotteri men ett väldigt jobbigt o dyrt lotteri. Men som sagt är detta mina erfarenheter o inget som behöver gälla dig.

Vi får se hur vi gör. Försöker samla på oss en massa information och uppskatta all info och folk som delar med sig av sina erfarenheter. Vi har ställt lite krav på IVI så vi får se hur de svarar.

Jag är 34 och har inga barn sen innan och räknas nog som ung i sammanhanget men min äggreserv är låg. Har svarat bra på mediciner alla tre gånger inför ET/FET och enligt läkarna är min livmoder exemplarisk. Har tagit tusen blodprov (känns det som i alla fall) och gjort hysteroskopi. Allt ser bra ut. Vi har satt in totalt 5 embryon (2-1-2) där det tog första gången men släppte direkt igen. De andra två gångerna har varit helt negativa. 

Jag förstår inte riktigt, menar du att anledningen till att era försök inte tog är pga av låg äggkvalité från donatorn? Bara så att jag förstår dig rätt. 

Håller med om att det är jobbigt och pengarna stressar på väldigt mycket!
  • bullenochgrisen

De äggen du fått befruktat, hade de delat sig som de skulle eller var de halvbra delningar? Vid mitt ET så sa dom att ett utav två ägg hade delat sig super fint och det satte de in i mig och gjorde mig gravid, nu i vecka 7. Är livmodern fin och slemhinnan lika så så bör det inte vara något problem, kanske du inte fått rätt medicinering eller tar ditt immunförsvar bort ägget?

Min slemhinna var 7 mm vid insättning, då tog jag 4 st Progynon tabletter om dagen ( 2x2) och 6 st Lutinus progesteron vaggisar med start två dagar innan ET.

machmu skrev 2014-11-23 21:49:49 följande:

Vi får se hur vi gör. Försöker samla på oss en massa information och uppskatta all info och folk som delar med sig av sina erfarenheter. Vi har ställt lite krav på IVI så vi får se hur de svarar.

Jag är 34 och har inga barn sen innan och räknas nog som ung i sammanhanget men min äggreserv är låg. Har svarat bra på mediciner alla tre gånger inför ET/FET och enligt läkarna är min livmoder exemplarisk. Har tagit tusen blodprov (känns det som i alla fall) och gjort hysteroskopi. Allt ser bra ut. Vi har satt in totalt 5 embryon (2-1-2) där det tog första gången men släppte direkt igen. De andra två gångerna har varit helt negativa. 

Jag förstår inte riktigt, menar du att anledningen till att era försök inte tog är pga av låg äggkvalité från donatorn? Bara så att jag förstår dig rätt. 

Håller med om att det är jobbigt och pengarna stressar på väldigt mycket!

• Jag är bara jag

Så det vi gör finns inte...  Nähä. Kliniken kallar det embryodonation,men det är ET och inte FET och dubbeldonatorer. Förut gjorde vi FET av överblivna dubbeldonerade embryon.

Lämnar nog tråden,får inget stöd här. Lycka till ni gravida!

• Redan47
    Jag är bara jag skrev 2014-11-24 16:28:04 följande:

Så det vi gör finns inte...  Nähä. Kliniken kallar det embryodonation,men det är ET och inte FET och dubbeldonatorer. Förut gjorde vi FET av överblivna dubbeldonerade embryon.

Lämnar nog tråden,får inget stöd här. Lycka till ni gravida!

Vad är problemet, förstår inte?
  • Sthlmsthlm

Har lite fler frågor, hoppas ni vill svara. :)

- hur ser behandlingen ut för mottagande kvinna innan ÄD?

- om man gör utomlands, hur många resor krävs det?

- finns det öppna äggdonatorer och/eller m extended profiles?

- hur goda är chanserna att lyckas? Finns det någon bra statistik?

Jag har gjort två ivf och planerar ett tredje, men har börjat fundera på ÄD som nästa steg. Har många ägg (pco) men dålig kvalitet. Är 39 år.

• xxx4

Machmu: låter bra med dina förutsättningar o eftersom du är ung i dessa sammanhang så kommer ni säkert lyckas om du håller ut och får bra hjälp. Utgår ifrån att även mannen har dessa bra förutsättningar.  Det jag menade var att kvaliten på embryot är ytterst svårt att avgöra även för mycket skickliga embryologer då även embryon som ser helt perfekta ut kan ha defekter som gör att det inte utvecklas vidare efter insättning. Detta är nog den största utmaningen för hela äggdonationsbranschen att utveckla mer förfinade metoder för att bättre avgöra vilka emryon som leder till graviditet o barn. Det är dessutom svårt för en själv som icke yrkesman att avgöra huruvida klinikens bedömning av emryokvaliten är säker/pålitlig. Man har ju inte direkt något annat val än att gå på deras bedömning. Med en liten klinik som i vårt fall tänker jag mig att det finns en större sårbarhet i hela processen o mindre erfarenhet hos de som arbetar där.  Detta har i alla fall vi erfarit Men så klart att hade man haft tur i lotteriet så att det säkert upplevts annorlunda.

• Redan47

sthlm, mottagande kvinna, först ta prover HIV mm och blodgrupp, sedan, jag tex, kan starta första cykel med att synkroniseras med donator. det kan då behövas att nedregleras, sedan äta östrogen för att bygga slemhinnan, mäta m VUL 1-2 ggr/cykel, avsluta med progesteron för att förbereda slemhinnan att ta emot embryot. Jag äter också trombyl, prednisolon och fragmin, omega3, folsyra, plus utöver det div vitaminer. ET mellan dag16-25, beroende på medicinering och slemhinna. 

antal resor bero ju på om du lyckas på första försök. många kliniker startar med dialog över nätet, mail, skype, eller besök/info ibland provtagning där. vi åkte tillsammans jag och min man första resan, han lämnade sperma vid äggplocket och vi gjorde transfer 5 dgt senare, däremellan hade vi "weekend"semester. Så det blev en resa då.
    vid fet, dvs fsök 2, åkte jag en gång, bara jag, då embryon fanns.
    Utöver det så är det att ha gyn att mäta slemhinna hos här på hemmaplan. 

öppen ÄD Finland, island, (danmark tror jag) övriga europa anonym donation.

statistik behöver du fråga resp klinik om. för faktum är att det är även klinik beroende, då det även hänger på att de har skickliga embryologer samt teknisk utrustning, sedan behöver du höra och se skillnad på statistik som visar graviditet och på live birth, samt FET. genomsnitt vad jag kan se generellt så ligger success rate på 55-60% globalt. 40% då att misslyckas, vilket kan beror på olika faktorer. det finns olika som immunproblem, bortstötning pga organtransplantation,endometrios, polyper, ärrvävnader, skador på äggstockar, manlig faktor, TSH, mm mm. 

Är ditt FSH o AMH inte tillräckligt för att lyckas egen hand, IVF? Elller vad är analysen att det inte tar sig? Hur utvecklas era embryon? klarar de att bli blacocyter?

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014