• Anonym (C)

Min vän kommenterade att min pojkvän har en tatuering på halsen?

Igår var jag och min pojkvän bjudna på lite mys hos en kompis. När vi kommer in så ser min väninna som bor där jätte konstigt på min pojkvän? Jag bryr mig inte så mycket och vi båda sätter oss i soffan. Min vän säger att jag ska komma lite in till köket då frågar hon om verkligen detta är en bra kille. Jag frågar då varför hon frågar en sådan fråga? Då pekar hon på sin hals och kommenterar hans halstatuering? Hon säger inte mer och sen blir det ruskigt konstig stämning. Jag förstår inte? Vad betyder halstatuering? Vill inte leka dum bland mina vänner därför frågade jag inte henne. Någon som vet? :( för jag älskar min pojkvän.

• Svar på tråden Min vän kommenterade att min pojkvän har en tatuering på halsen?
  • Anonym (Medelålders utan egna tatueringar)

Jag bor i Täby (välordnad förort med höga inkomster) och har sett många halstatueringar både här och inne i Stockholm. Då är jag ändå medelålders och borde vara konservativ tant vid det här laget. Har en släkting med egen piercingstudio och det gör mig kanske mer öppen? Han, hans flickvän och hela bekantskapskretsen har bra jobb, trygga människor med sunda värderingar... förutom att de är yngre och har ett annat mode. Beklämmande att de finns så många med fördomar i dagens moderna samhälle.

• Anonym (ren kropp)
    Anonym (Medelålders utan egna tatueringar) skrev 2013-10-15 20:03:46 följande:
    Jag bor i Täby (välordnad förort med höga inkomster) och har sett många halstatueringar både här och inne i Stockholm. Då är jag ändå medelålders och borde vara konservativ tant vid det här laget. Har en släkting med egen piercingstudio och det gör mig kanske mer öppen? Han, hans flickvän och hela bekantskapskretsen har bra jobb, trygga människor med sunda värderingar... förutom att de är yngre och har ett annat mode. Beklämmande att de finns så många med fördomar i dagens moderna samhälle.

Vad är det du anser vara fördomar? Fortfarande säger du inget i ditt inlägg, som inte redan har sagts ett antal gånger. Alla vet att det finns massor av hyvens människor med tatueringar både här och där.

De som jobbar med tungt belastade kriminella, vet dessutom att just hals- och ansiktstatueringar är överrepresenterat i de kretsarna, och ger en förklaring till att somliga kan titta snett på sådant. Just det är inte fördomar utan hårdfakta. Det har att göra med att man läser av människor utifrån sina egna filter. Det kan vara klokt att ta detta i beräkningen då man väljer att smycka ut sin kropp.

Att ropa ut "fördomar", "mossighet" etc, tyder bara på okunskap att se saker ur andra vinklar än sin egen.   
  • Sasch

Din pojkvän tatuerade sig för att han ville det. Om din vän inte gillar det, så är det hennes problem.

• Anonym (patetiskt)
    Anonym (ren kropp) skrev 2013-10-15 20:32:36 följande:

Vad är det du anser vara fördomar? Fortfarande säger du inget i ditt inlägg, som inte redan har sagts ett antal gånger. Alla vet att det finns massor av hyvens människor med tatueringar både här och där.

De som jobbar med tungt belastade kriminella, vet dessutom att just hals- och ansiktstatueringar är överrepresenterat i de kretsarna, och ger en förklaring till att somliga kan titta snett på sådant. Just det är inte fördomar utan hårdfakta. Det har att göra med att man läser av människor utifrån sina egna filter. Det kan vara klokt att ta detta i beräkningen då man väljer att smycka ut sin kropp.

Att ropa ut "fördomar", "mossighet" etc, tyder bara på okunskap att se saker ur andra vinklar än sin egen.   

nja, det må vara hårdfakta att det är överrepresenterat, det vet inte jag, men for arguments sake, det betyder inte att man måste dra slutsatser utifrån det när man ser en människa med en hals eller ansiktstatuering.
    Man kan vara medveten om att det inte är en automatisk korrelation och så kan man vänta med att bilda sig en uppfattning om den människan tills man vet mer.
    Det borde man för övrigt alltid göra kan jag tycka.   
  • Anonym (socialsvängen)
    Anonym (patetiskt) skrev 2013-10-15 21:31:35 följande:

nja, det må vara hårdfakta att det är överrepresenterat, det vet inte jag, men for arguments sake, det betyder inte att man måste dra slutsatser utifrån det när man ser en människa med en hals eller ansiktstatuering.
    Man kan vara medveten om att det inte är en automatisk korrelation och så kan man vänta med att bilda sig en uppfattning om den människan tills man vet mer.
    Vi människor är dock "programmerade" att sortera/generalisera vår omgivning. Jag tror inte att någon av ytterligheterna är bra, varken att oreflekterat tillskriva personer (negativa) egenskaper utifrån deras utseende eller att börja varje dag som en blank bok. En raglande, sluddrande person med stark kroppslukt till exempel kan lida av neurologisk sjukdom och inte alls vara full men är tillräckligt ofta full för att det ska vara värt att överväga detta.
    Man kan låta bli att utgå ifrån att mannen i blåställ är den väntade hantverkaren för att inte dra felaktiga slutsatser, eller prata på i racerfart och jargong för att inte förolämpa personen med exotiskt utseende med långsam övertydlig svenska (missen att tala i snigelfart med personer med svenska som modersmål har jag gjort själv ). Du kan prata om "korrelation" med lantbrukargrannen för att inte förutsätta att ordet är för svårt för honom, etc etc. Själv tror jag inte total brist på förförståelse är mycket mer fruktbar än att oreflekterat låta sig styras av fördomar inspirerade av utseendet (eller andra sinnen än synen).
    Något sorts mellanläge är bäst tror jag.  
  • Anonym (ren kropp)
    Anonym (patetiskt) skrev 2013-10-15 21:31:35 följande:

Nej man "måste" inte dra dessa slutsatser....det jag skriver är att många GÖR det. Och att du har att förhålla dig till detta faktum.
  • Ingenjör

Jag har en stor halstatuering - en text på latin som betyder i stil med "Above All" och jag är utbildad civilingenjör inom Industriell Ekonomi och har anställning (en högavlönad position) sedan länge på Vattenfall.

Så jag anser att i dagens samhälle börjar tatueringar bli minde förknippat med kriminalitet och elände och mer accepterat i vardagen.

• Rille89

Haha 😂😂😂 folk är ju riktigt efter**vna på riktigt! Byta hantverkare bara för en tatuering på halsen eller händerna och kan inte lämna den själv hemma 🤣🤣🤣 halstatuering med Kenesisk drake som betyder att man dödat någon, att man är medelklass Svensson med universitetsutbildning och högre klass, som att man har ett bättre val i livet bara för det osv. Vart får ni alla saker ifrån?

Kolla upp fakta er muppar.
    Jag har inte gått högre en gymnasiet i restaurang skolan, jag har haft 3 företag och driver det 4:e nu samt är anställd på ett välkänt företag i Stockholm. Har 5 utbildningar, rest i nästan hela Europa och tjänar verkligen inte en dålig peng i månaden, har sommarstuga, 2 lägenheter och och planerar hus utomlands inom 4 år. Har tatueringar i nacken och på fingrarna och ena handen. Fullt på armarna och halva ryggen och benen.

Allt handlar om intrycket man ger till en person, hur man pratar och framhäver sig själv! Att ni har så sjukt mycket fördomar är ju verkligen det som är skrämmande på riktigt! Jag är verkligen älskad av de kunder jag har vart hos vilket är hos privatpersoner samt företag 50-60 olika i månaden som jag aldrig träffat innan. Om ni är så blinda att dömma en person efter utseendet och inte för kvaliteten hos personen, har ni verkligen problem på riktigt och borde söka hjälp proffitionellt.

Men som sagt det säger ju fruktansvärt mycket också om kvaliteten på er som personer!! Och sånna människor vill iaf jag inte ha runt mig eller i mitt liv. Jag kan med säkerhet säga att hade jag stått framför er med med dessa fördommar ni har, så hade ni inte vågat säga ett skit rakt i ansiktet på mig och det är också täcken på hur svaga ni är som personer överlag. Klassar er högre och tror ni är bättre en någon annan, inte undra på att vi har rasism, mord,  klass rankning, osäkerhet och psykisk ohälsa i vårt samhälle.

Skäms på er alla!!! Och ni skall kalla er för vuxna och mer eftertänksamma som personer med mer erfarenhet. 🤣🤣

Lär er dessa saker av min text!! sluta bry er så sjukt mycket om vad alla andra gör och vad alla andra har eller får i sitt liv! Ta vara på ert egna och öppna munnen om ni har något vettigt att säga, var glad för andras skull, döm inte folk om ni inte sätt innehållet och ta reda på fakta innan ni yttrar er över huvud taget. Sök hjälp om ni inte klarar det själva!

Skäms på er!!!

• Anonym (g)
    Rille89 skrev 2023-06-30 23:37:13 följande:

Kolla upp fakta er muppar.
    Jag har inte gått högre en gymnasiet i restaurang skolan, jag har haft 3 företag och driver det 4:e nu samt är anställd på ett välkänt företag i Stockholm. Har 5 utbildningar, rest i nästan hela Europa och tjänar verkligen inte en dålig peng i månaden, har sommarstuga, 2 lägenheter och och planerar hus utomlands inom 4 år. Har tatueringar i nacken och på fingrarna och ena handen. Fullt på armarna och halva ryggen och benen.

Anonym (C) skrev 2013-10-14 08:31:54 följande:
    Min vän kommenterade att min pojkvän har en tatuering på halsen?

Igår var jag och min pojkvän bjudna på lite mys hos en kompis. När vi kommer in så ser min väninna som bor där jätte konstigt på min pojkvän? Jag bryr mig inte så mycket och vi båda sätter oss i soffan. Min vän säger att jag ska komma lite in till köket då frågar hon om verkligen detta är en bra kille. Jag frågar då varför hon frågar en sådan fråga? Då pekar hon på sin hals och kommenterar hans halstatuering? Hon säger inte mer och sen blir det ruskigt konstig stämning. Jag förstår inte? Vad betyder halstatuering? Vill inte leka dum bland mina vänner därför frågade jag inte henne. Någon som vet? :( för jag älskar min pojkvän.

Ack och ve. Så hjälpsamt och smart att putta upp en tråd efter 10 år.
  • Goneril

Rille89 gör säkert ett gott intryck och det har tydligen gått honom väl i händer i livet. Han räknar upp sina tillgångar; det är bara att gratulera och önska honom fortsatt framgång.                                                                                                                          Att han har tatueringar är väl helt i sin ordning, men det är värre med språket. Satsbildning och  interpunktion bör han tänka på samt lära sig skillnaden mellan "var" och "vart". Stavning av "döma" ,"fördom" och "professionellt" får han försöka att nöta in. Att han gått igenom gymnasiet med godkända betyg har jag svårt att tro, även den linje han nämnde har minimikrav. Dåligt språk stör mer än tatueringar.

Svar på tråden Min vän kommenterade att min pojkvän har en tatuering på halsen?