Anonym (patetiskt) skrev 2013-10-15 21:31:35 följande:
nja, det må vara hårdfakta att det är överrepresenterat, det vet inte jag, men for arguments sake, det betyder inte att man måste dra slutsatser utifrån det när man ser en människa med en hals eller ansiktstatuering.
Man kan vara medveten om att det inte är en automatisk korrelation och så kan man vänta med att bilda sig en uppfattning om den människan tills man vet mer.
Det borde man för övrigt alltid göra kan jag tycka.
Vi människor är dock "programmerade" att sortera/generalisera vår omgivning. Jag tror inte att någon av ytterligheterna är bra, varken att oreflekterat tillskriva personer (negativa) egenskaper utifrån deras utseende eller att börja varje dag som en blank bok. En raglande, sluddrande person med stark kroppslukt till exempel kan lida av neurologisk sjukdom och inte alls vara full men är tillräckligt ofta full för att det ska vara värt att överväga detta.
Man kan låta bli att utgå ifrån att mannen i blåställ är den väntade hantverkaren för att inte dra felaktiga slutsatser, eller prata på i racerfart och jargong för att inte förolämpa personen med exotiskt utseende med långsam övertydlig svenska (missen att tala i snigelfart med personer med svenska som modersmål har jag gjort själv

). Du kan prata om "korrelation" med lantbrukargrannen för att inte förutsätta att ordet är för svårt för honom, etc etc. Själv tror jag inte total brist på förförståelse är mycket mer fruktbar än att oreflekterat låta sig styras av fördomar inspirerade av utseendet (eller andra sinnen än synen).
Något sorts mellanläge är bäst tror jag.