• Anonym (C)

Min vän kommenterade att min pojkvän har en tatuering på halsen?

Igår var jag och min pojkvän bjudna på lite mys hos en kompis. När vi kommer in så ser min väninna som bor där jätte konstigt på min pojkvän? Jag bryr mig inte så mycket och vi båda sätter oss i soffan. Min vän säger att jag ska komma lite in till köket då frågar hon om verkligen detta är en bra kille. Jag frågar då varför hon frågar en sådan fråga? Då pekar hon på sin hals och kommenterar hans halstatuering? Hon säger inte mer och sen blir det ruskigt konstig stämning. Jag förstår inte? Vad betyder halstatuering? Vill inte leka dum bland mina vänner därför frågade jag inte henne. Någon som vet? :( för jag älskar min pojkvän.

• Svar på tråden Min vän kommenterade att min pojkvän har en tatuering på halsen?
  • Petrol
    Anonym (patetiskt) skrev 2013-10-15 12:05:20 följande:
    Jag vet inte, men jag försöker se människan i alla, bortom yttre attribut och om nån lider så lider dom alldeles oavsett utseende och då får dom min sympati.
    Och är dom kloka och sprider sina kunskaper till andras bästa, då får dom min respekt alldeles oavsett utseende.
    Och är dom goda och snälla dessutom, så tycker jag om dom och ser dom gärna som mina vänner alldeles oavsett utseende.
    Så enkelt är det för mig, jag skiter i hur folk ser ut eller vilka yttre attribut dom bär, det som är viktigt för mig är vad folk gör och säger.    
    Det är något du bör sätta stor stolthet i, och aktivt jobba med att fortsätta med, man har alltid fördomar, men ytterst få försöker aktivt motbevisa dem.

Keep it up!
  • Anonym (badguy?)

Jag har ingenting emot tatueringar och jag ser inte ner på människor som väljer synliga tatueringar som inte fungerar inom vissa yrken. När man är gammal nog att göra en tatuering känner man nog sig själv tillräckligt väl för att veta om man någonsin skulle kunna tänka sig ett jobb där ett propert utseende krävs. Däremot skulle jag bli fundersam om jag träffade någon med halstatuering. Halstatueringar är så starkt kopplade till gäng och andra extrema rörelser att det inte bara blir ett problem yrkesmässigt utan även privat. Om en person har värderingar som absolut inte går ihop med gängmedlemskap, varför då göra en tatuering som gör att alla som träffar dig tror att du är en gängmedlem? 

• Kriminolog

Som så många redan skrivit till dig så reagerade din vän förmodligen på tatueringen på halsen och fick misstanke om att din pojkvän är kriminell/antisocial på något sätt. Jag tycker kan förstå hennes misstanke.

Har arbetat med kriminella i snart 10 år och även om jag förstås inte har några studier att hänvisa till, kan jag säga att tatueringar i ansikte, på händer eller på hals (alltså ställen på kroppen som inte kan döljas med kläder) är oerhört vanligt förekommande bland kriminella. Hur vanligt det är bland allmänheten kan nog de flesta svara på - inte särskilt vanligt.

Intressant vore förstås att veta vad det är din pojkvän har tatuerat på halsen? Det kan ju också "skvallra" om något. 

• Anonym (Tatuerad 3)

Alla mina tatueringar har någon betydelse för mig men så är det ju såklart inte för alla utan man kanske bara vill ha ett motiv som är snyggt och synligt? 2 fd skolkamrater till mig har haft på halsen kommer dock inte ihåg motivet dock är båda kriminella. Nu behöver det ju inte vara så i ditt fall. Fråga bara vid något tillfälle vad hans tatueringar står för så slipper du fundera. Bättre och vara öppen och ärlig eftersom ni är tillsammans. Jag själv skulle inte lägga sån stor vikt av det. Älskar han mig och behandlar mig väl så är det ju det som räknas och inte vad han har på huden ..

• Petrol
    Anonym (badguy?) skrev 2013-10-15 14:11:32 följande:
    Jag har ingenting emot tatueringar och jag ser inte ner på människor som väljer synliga tatueringar som inte fungerar inom vissa yrken. När man är gammal nog att göra en tatuering känner man nog sig själv tillräckligt väl för att veta om man någonsin skulle kunna tänka sig ett jobb där ett propert utseende krävs. Däremot skulle jag bli fundersam om jag träffade någon med halstatuering. Halstatueringar är så starkt kopplade till gäng och andra extrema rörelser att det inte bara blir ett problem yrkesmässigt utan även privat. Om en person har värderingar som absolut inte går ihop med gängmedlemskap, varför då göra en tatuering som gör att alla som träffar dig tror att du är en gängmedlem? 
    Jag har alltid undrat hur en gängmedlem ser ut. du har inte lust att berätta?Det är ju ganska stor skillnad mellan:

3.bp.blogspot.com/-Hk86fvAbZ9I/Txem4iX33dI/AAAAAAAAAyI/ca67_meSNTw/s1600/ms-13+mara.jpg

Och

gfx1.aftonbladet-cdn.se/image/10154809/145/normal/151716f158068/goran1

Och jag misstänker av någon anledning att de flesta, för att inte säga alla här inne i sitt dagliga liv träffar väldigt många fler som ser ut som den sista snarare än den första. Båda är dock gängmedlemmar av allra högsta grad.
  • Anonym (badguy?)
    Petrol skrev 2013-10-15 16:29:50 följande:
    Jag har alltid undrat hur en gängmedlem ser ut. du har inte lust att berätta?Det är ju ganska stor skillnad mellan:

3.bp.blogspot.com/-Hk86fvAbZ9I/Txem4iX33dI/AAAAAAAAAyI/ca67_meSNTw/s 1600/ms-13+mara.jpg

Och

gfx1.aftonbladet-cdn.se/image/10154809/145/no...

Och jag misstänker av någon anledning att de flesta, för att inte säga alla här inne i sitt dagliga liv träffar väldigt många fler som ser ut som den sista snarare än den första. Båda är dock gängmedlemmar av allra högsta grad.
    Första länken fungerade inte. Som flera redan har sagt är halstatueringar fortfarande sällsynta bland "vanligt" folk. Har träffat flera som har i princip hela kroppen täckt av tatueringar, men inte halsen. Det tror jag beror på att halstatueringar fortfarande kopplas till gängmedlemskap, vilket de flesta inte vill förknippas med. Om en person inte skulle ha några problem med att förknippas med det skulle jag undra vilka värderingar han har, men jag är självklart öppen för att bli motbevisad. Sen beror det ju på vad motivet är: milsvid skillnad mellan "Mamma Hjärta" och någon hårdare symbol. 
  • Anonym (raptor)
    Anonym (badguy?) skrev 2013-10-15 14:11:32 följande:
    Men precis! Bra skrivet!
  • Anonym (patetiskt)
    Petrol skrev 2013-10-15 14:04:01 följande:
    Det är något du bör sätta stor stolthet i, och aktivt jobba med att fortsätta med, man har alltid fördomar, men ytterst få försöker aktivt motbevisa dem.

Keep it up!

Tack.
    Det ska jag absolut göra, faktum är att det blir lättare och lättare.
    Ju fler av ens gamla fördomar som kommer på skam och ju fler härliga människor jag möter som jag hade missat annars.
    Killing my darlings. Glad   
  • Anonym (patetiskt)
    Anonym (badguy?) skrev 2013-10-15 16:43:48 följande:
    Första länken fungerade inte. Som flera redan har sagt är halstatueringar fortfarande sällsynta bland "vanligt" folk. Har träffat flera som har i princip hela kroppen täckt av tatueringar, men inte halsen. Det tror jag beror på att halstatueringar fortfarande kopplas till gängmedlemskap, vilket de flesta inte vill förknippas med. Om en person inte skulle ha några problem med att förknippas med det skulle jag undra vilka värderingar han har, men jag är självklart öppen för att bli motbevisad. Sen beror det ju på vad motivet är: milsvid skillnad mellan "Mamma Hjärta" och någon hårdare symbol. 

Eller så är det en person som helt enkelt tycker det är snyggt och inte låter gamla mossiga normer stå i vägen för det hen vill göra.
    Och om någon kopplar ihop det med gängmedlemsskap så är det den personens förlust och problem.
    Antingen följer man med såna här normer eller så står man upp mot dom och låter inte såna få styra ens liv och val.
    Och en tatuering säger aldrig något om personens värderingar varken till eller ifrån om inte personen själv har sagt att det är så.
    Man ska vara försiktig med att göra kopplingar mellan företeelser, det kan hända att man kopplar helt åt skogen.     
  • Petrol
    Anonym (badguy?) skrev 2013-10-15 16:43:48 följande:
    Om man kopierar in den fungerar den:)
    Träffar du många gängmedlemmar fresten? jag tycker mig se åtminstone någon dagligen med en tatuering på halsen, och jag tror skillnaden mellan mig, och många i tråden är så enkelt att jag inte utgår från att de är gängmedlemmar pga deras tatuering, medan vissa andra helt kallt räknar med det tills motsatsen är bevisad.

För ska jag vara helt ärlig så är jag själv inte organiserat kriminell, och jag har stora svårigheter att tro att någon eller iaf väldigt få i den här tråden är det och faktiskt har någon aning om alls vilka medlemmar  de kriminella gängen som finns i sverige har annat än några topshots som råkar synas i tidningarna ibland.
Svar på tråden Min vän kommenterade att min pojkvän har en tatuering på halsen?