• Anonym (C)

Min vän kommenterade att min pojkvän har en tatuering på halsen?

Igår var jag och min pojkvän bjudna på lite mys hos en kompis. När vi kommer in så ser min väninna som bor där jätte konstigt på min pojkvän? Jag bryr mig inte så mycket och vi båda sätter oss i soffan. Min vän säger att jag ska komma lite in till köket då frågar hon om verkligen detta är en bra kille. Jag frågar då varför hon frågar en sådan fråga? Då pekar hon på sin hals och kommenterar hans halstatuering? Hon säger inte mer och sen blir det ruskigt konstig stämning. Jag förstår inte? Vad betyder halstatuering? Vill inte leka dum bland mina vänner därför frågade jag inte henne. Någon som vet? :( för jag älskar min pojkvän.

• Svar på tråden Min vän kommenterade att min pojkvän har en tatuering på halsen?
  • Spartacus
    Anonym (klass) skrev 2013-10-15 00:15:45 följande:
    Oavsett vad andra tycker så är det en klassfråga. Att se en halstatuering i Sveriges elitskikt kommer inte att inträffa, annat än hos de svarta fåren.

än...

• Flaminia
    Ernst Hugo skrev 2013-10-14 21:21:24 följande:
    Visst har tatueringar likt ex snus gjort en klassresa i allmänhet och i Sverige i synnerhet de senaste 40 åren. Jämför med snuset som gått från en manlig tillika proletär företeelse till något som numera är lika vanligt på verkstadsgolv som i styrelserum. Nyttjat av både män och kvinnor. Tatueringar finns ju dokumenterat sedan flera tusen år. Nu är är jag ingen expert, men vissa saker känner jag till. Exempelvis så har elittrupper och kriminella grupper varit tatuerade för att vara märkta för livet. Från gladiatorer via SS-soldater till japanska maffian har burit tatueringar som kännetecken och i de tyska soldaternas fall blodgrupp för snabbare behandling vid medvetslöshet. Här intar dock halstatueringar en särställning som i många kulturer signalerat mycket speciella budskap i mint 1000 år. Att ovanstående skulle raderas för att en del hipsters och en del andra grupper annamat tatueringar, det tror jag helt enkelt på!

Jag håller med. Det är skillnad på tatueringar på överarmen, som kreti och pleti har nuförtiden, och tatueringar på halsen.
  • Petrol
    Anonym (Tatuerad) skrev 2013-10-15 03:05:32 följande:
    Jag tycker det beror på vad det är för motiv. Till 100%.
    Om det är någon med ex. tatuerade armar med färgglada motiv som sträcker sig upp på halsen: fine! Inga problem.
    Om det är någon som tatuerat ett citat på halsen: fine! Så länge det inte är nåt korkat likt "money before bitches" eller "bros before hoes".
    Om det är nåt annat betydelsefullt motiv som tex en minnestatuering av nån som gott bort: fine!

Om det däremot är någon konstig symbol och kanske det enda personen har tatuerat överhuvudtaget så hade jag nog funderat både en och två gånger extra...
    Vad är en konstig symbol då? Jag menar, vad som är obegripligt för dig kan ha betydelse för mig:) Eller menar du mer kontroversiella symboler så att säga?

Det där med att halsen/händerna/pannan tatuerar man inte innan man har åtminstone några andra tatueringar har jag aldrig riktigt förstått heller. Om jag har en ide om vad jag vill ha och var jag vill ha det, då är det ju det jag vill ha och just den grejen jag är säker på. Om man skulle börja tatuera sig över resten av kroppen för att motivera en halstatuering så snackar vi ju verkligen om tatueringar man riskerar att ångra senare:)
  • Anonym (patetiskt)

En av dom starkaste tatueringar jag hört talas om var en pappa som förlorat sin dotter till cancer när hon var 5 år.
    Efter dotterns död lät pappan göra en tatuering av flickans ansikte över sitt bröst, på det viset skulle hon alltid vara med honom och nära hans hjärta.
    Jag skulle vilja se den som skulle ha mage att säga till den pappan att han är trashig eller ointelligent pga det.

• Sorbus
    Tom Araya skrev 2013-10-15 00:14:16 följande:
    Jag gillar tatueringar, är själv tatuerad och umgås med och rör mig bland folk där mycket tatueringar förekommer, men jag reagerar ändå fortfarande på tatueringar på hals, nacke och huvud.

Det är fortfarande rätt så ovanligt och är ett mer extremt uttryck men behöver för det inte innebära att det rör sig om en gängmedlem eller kriminell person.
    Ja precis, tatueringar i sig har blivit mer eller mindre mainstream, men det gäller inte precis alla tatueringar och inte var de är placerade. Tatueringar på hals, huvud och händer (fingrar) får mig fortfarande att titta till, och inte på ett positivt sätt. Sedan beror det på vad det är för motiv och hur den är utförd hur jag tolkar det förstås, men den första reaktionen blir definitivt avvaktande. Det övriga utseendet gör förstås också sitt till, kläder och stil i övrigt gör också mycket.

(Jag som trodde det här skulle bli en typisk FL-tråd där TS ger ifrån sig små detaljer bit för bit tills man fått ett helt vansinnigt scenario, typ den jättesöta pojkvännen har en ultragangstertatuering, och så är han världens snällaste fast ibland åker han och hans kompisar iväg med rånarluvor och maskingevär, ja och så har han suttit i fängelse för att ha misshandlat sin flickvän men bortsett från det är ham så gullig och älskansvärd så. Fast så blev det ju inte. haha)
  • bustergonad

Tänk så här:

Kan du se statsministern med sådan bläck? Inger det förtroende? Skulle du rösta på en sådan person?

Det sticker ut. Det ser inte bra ut. Det ÄR trashigt. Är killen snäll å fin - tipsa om laserborttagning. 

• Petrol
    bustergonad skrev 2013-10-15 09:25:15 följande:
    Tänk så här:

Kan du se statsministern med sådan bläck? Inger det förtroende? Skulle du rösta på en sådan person?

Det sticker ut. Det ser inte bra ut. Det ÄR trashigt. Är killen snäll å fin - tipsa om laserborttagning. 

Jag skulle  inte för en sekund ha något emot att stadsministern skulle skaffa sig en tatuering oavsett var den satt, och ja, det hade stuckit ut, det finns nog goda möjligheter att han hade varit en av få tatuerade i riksdagen skulle jag tro. Han skulle förmodligen till på köpet ha riktigt dålig smak och skaffa sig något som jag tyckte var mördande fult.

Men samtidigt, vad förändrar det? Om jag låter bli att rösta på honom pga att han ser ut som stryk trots att  han har vettiga åsikter som skulle göra nytta  så är det ju jag som är dum i huvudet som fokuserar på fel saker och ingen annan.
  • Anonym (gösses)

Snacka om i-lands problem , hon kanske helt enkelt inte gillar halstatueringar , måste alla gilla halstatueringar bara för att din kille råkar ha en sån ? Du tycker som du gör hon tycker som hon gör sen är det väl inte mer med det ? 

• Anders 386
    bustergonad skrev 2013-10-15 09:25:15 följande:
    Tänk så här:

Det här är typiskt en sån sak som sitter i betraktarens ögon. Vissa ser det som trashigt och andra tycker det är helt ok och andra tycker det är snyggt eller tufft. Man kan inte påstå att det ÄR på ett visst sätt - man kan bara säga vad man själv tycker.
    Men när jag läser inläggen förvånas jag över hur många som är negativa, trodde det var mer OK med tatueringar idag än vad som avspeglas i den här debatten.

Svar på tråden Min vän kommenterade att min pojkvän har en tatuering på halsen?