• malin1985

Första barnet bf i juli 2014

Jag fick mitt fina pluss igår på äl+11 (3+4) och bf är 30/6 eller 1/7 beroende på uträkning. Jag har gått med i ett par trådar för bf i juni 2014 men kunde inte hitta någon för juli 2014 så jag tänkte att jag skapar en sådan! :)
    Jag och min sambo är 28 år båda två och detta var vårat andra försök till första barnet. Vi är såklart överlyckliga även om det känns lite läskigt med detta outforskade territorium. Här kan vi diskutera förberedelser, symtom, oro och andra saker som vi inte vill involvera familj och vänner i än. Hoppas att någon mer vill hänga på här :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-26 15:12
    Bf lista: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71492427.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-26 15:17
    Bildtråd: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71492484.html
  • Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014
  • malin1985
    nyttliv2014 skrev 2013-11-04 16:52:30 följande:
    Hur skriver jag in mig i bf listan? Jag är ny medlem från idag jag vet ingenting om den här sidan än

Kan någon hjälpa mig att förstå hur man räknar det här veckorna.

Jag fick mf den 13 sep, sedan blödde jag en vecka efter det. Gjorde ett test den 28e som var negativt. Så någon gång efter det blev jag gravid. Alltså i början av oktober. Jag skulle vilja säga att jag då är i vecka 3 eller 4. men jag ska plussa på 2 veckor, varför? det känns så fel att göra så.

Man räknar i vanliga fall från första mensdagen om man har normal ägglossning dvs på dag 14. Detta innebär att man egentligen inte är gravid i v 1 och v 2. Har man som i ditt fall inte haft mens får man räkna från 2 veckor innan ägglossning för att få fram rätt siffror. Testen visar positivt först 1-2 veckor efter ägglossning, vanligaste är att det visar först v4+0 (=v5), har man regelbunden cykel så brukar det vara dagen man skulle fått sin mens. Cb digital visar hur många veckor sedan du vart befruktad (ägglossningen) dvs v2+0. Står det 1-2 på cb digial är man därmed mellan v3+0 och v3+6 (=v4), står det 2-3 är man mellan v4+0 och v 4+6 (=v5) och 3+ så är man länge gången än v5+0 (=v6 eller senare).

hade du varit i v 3 eller 4 hade du troligtvis inte fått positivt på graviditetstestet än.
  • malin1985
    godisen skrev 2013-11-04 17:27:03 följande:
    Hej tjejer! Jag har sprungit runt som en tok idag på jakt efter någon form av bra byxor som inte trycker!! Nästan inga affärer säljer sånt längre. .

Än så länge klarar jag mig med att dra in magen men trycket från linningen är jobbig!

Vill helst inte ha med mudd.

Jag berättade för min bästa vän idag och utbrast i ett tjut och glädjetårar :)

Så härligt! !

Jag har f.ö. lite ont på venusberget men i övrigt är jag än så länge förskonad från symtom!

Ha en bra kväll!

Jag använder mest leggings och liiite för stora stretchjeans nu om jag ska iväg. Hemma har jag pyjamasbyxor som sitter riktigt löst i midjan ;)
  • LååångVägDit

Ja jag har varit sååå nära att försäga mig många ggr nu. Har inte träffat min bästa kompis än o därför inte berättar, men ska de senare i veckan. Men vi smsar varje dag o då har jag nästan skrivit nåt om de flera ggr, känns som hon redan vet.. Lika på jobbet idag!

• LååångVägDit
    malin1985 skrev 2013-11-04 20:38:49 följande:

Man räknar i vanliga fall från första mensdagen om man har normal ägglossning dvs på dag 14. Detta innebär att man egentligen inte är gravid i v 1 och v 2. Har man som i ditt fall inte haft mens får man räkna från 2 veckor innan ägglossning för att få fram rätt siffror. Testen visar positivt först 1-2 veckor efter ägglossning, vanligaste är att det visar först v4+0 (=v5), har man regelbunden cykel så brukar det vara dagen man skulle fått sin mens. Cb digital visar hur många veckor sedan du vart befruktad (ägglossningen) dvs v2+0. Står det 1-2 på cb digial är man därmed mellan v3+0 och v3+6 (=v4), står det 2-3 är man mellan v4+0 och v 4+6 (=v5) och 3+ så är man länge gången än v5+0 (=v6 eller senare).

hade du varit i v 3 eller 4 hade du troligtvis inte fått positivt på graviditetstestet än.
    Men om det är v 3-4 så står de väl "1-2" på cb digitaltestet va? Tänkte eftersom du skrev i sista meningen att de troligen inte visar positivt då. Eller tänker jag fel? ;)
  • malin1985
    LååångVägDit skrev 2013-11-04 20:53:49 följande:
    Men om det är v 3-4 så står de väl "1-2" på cb digitaltestet va? Tänkte eftersom du skrev i sista meningen att de troligen inte visar positivt då. Eller tänker jag fel? ;)

Visar den 1-2 är man i v 4 men många får inte positivt före bim som brukar vara på 4+0 (= v5), det kan visa positivt i slutet av v 4 dock. V 3 och början av v 4 bör man inte kunna få ett positivt resultat.
  • LååångVägDit
    malin1985 skrev 2013-11-04 21:00:18 följande:

Visar den 1-2 är man i v 4 men många får inte positivt före bim som brukar vara på 4+0 (= v5), det kan visa positivt i slutet av v 4 dock. V 3 och början av v 4 bör man inte kunna få ett positivt resultat.
    Då tänkte jag rätt iaf! Blir helt snurrig av alla veckor hit o dit! :) Min syrra fick dock plus i 3+1! Det står ju på vissa test att man kan få plus 1 v efter befruktning men de är säkert inte så vanligt!
  • LååångVägDit
    malin1985 skrev 2013-11-04 21:00:18 följande:

Då tänkte jag rätt iaf! Blir helt snurrig av alla veckor hit o dit! :) Min syrra fick dock plus i 3+1! Det står ju på vissa test att man kan få plus 1 v efter befruktning men de är säkert inte så vanligt!
  • malin1985
    LååångVägDit skrev 2013-11-04 21:29:43 följande:

Absolut, det är inte omöjligt med tidiga plus men majoriteten får inte förrän på bim eller strax innan :)
  • MissUnik

Härligt att höra om alla cravings och att det inte bara är jag som unnar mig lite onyttigheter! ;)
    Men fyyy så tiden går sakta!
    Jag har fördrivit kvällen med att knåpa lite på en inköpslista! Hehe..
    Någon som vågat sig på att köpa något ännu?

Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014