• malin1985

Första barnet bf i juli 2014

Jag fick mitt fina pluss igår på äl+11 (3+4) och bf är 30/6 eller 1/7 beroende på uträkning. Jag har gått med i ett par trådar för bf i juni 2014 men kunde inte hitta någon för juli 2014 så jag tänkte att jag skapar en sådan! :)
    Jag och min sambo är 28 år båda två och detta var vårat andra försök till första barnet. Vi är såklart överlyckliga även om det känns lite läskigt med detta outforskade territorium. Här kan vi diskutera förberedelser, symtom, oro och andra saker som vi inte vill involvera familj och vänner i än. Hoppas att någon mer vill hänga på här :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-26 15:12
    Bf lista: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71492427.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-26 15:17
    Bildtråd: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71492484.html
  • Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014
  • nyttliv2014
    Humlan26 skrev 2013-11-06 19:05:02 följande:
    Någon som har funderat över det här med "alkoholfritt" vin.
    Jag var på systemet idag och köpte vin för vi ska ha gäster i helgen och jag ska försöka att smussla. När jag kom hem såg jag dock att vinet som skall vara alkoholfritt innehåller 0,5% alkohol.
    Har googlat och det verkade vara blandade åsikter om man dricker det eller ej.
    Hur gör ni? 
    När en vän till mig var gravid vet jag att hon provade alkoholfritt vin. Dock vet ja inte om de va helt alkoholfritt eller samma typ som de du hittat.
    För min egen del kör jag noll tolerans. Det ska ju inte vara farligt att dricka något glass någon gång men jag tycker det är dumt att ta risken (min åsikt) Solig
  • malin1985
    Humlan26 skrev 2013-11-06 19:05:02 följande:
    Någon som har funderat över det här med "alkoholfritt" vin.

Jag var på systemet idag och köpte vin för vi ska ha gäster i helgen och jag ska försöka att smussla. När jag kom hem såg jag dock att vinet som skall vara alkoholfritt innehåller 0,5% alkohol.

Har googlat och det verkade vara blandade åsikter om man dricker det eller ej.

Hur gör ni? 

Jag är inte så förtjust i varesig vin eller öl så jag kommer hålla mig till läsk eller saft när jag ska festa till det under graviditeten ;) tror dock inte att det är nån fara att det är 0,5% i vinet då det endå räknas som alkoholfritt.
  • Humlan26

Hoppas det är ok. Hade ju inte tänk dricka mer än max 2 glas. Bara vi kommer efter årsskiftet så kan man ju berätta för folk, så detta kommer ju vara en eller ett par gånger under graviditeten. Vill ju absolut inte riskera något, men det står ju ändå på hyllan alkoholfritt..

• nyttliv2014
    Qhuiii skrev 2013-11-04 20:27:27 följande:
    Härligt att de inte bara är jag som har ett sjukligt sug efter onyttigheter.
    Visst är de knepigt när man inte kan prata med sina närmaste om de än, vet inte hur många ggr jag nästan försagt mig när jag pratar med mina föräldrar:P
    Håller med om att det är svårt att inte säga något.. dock vet faktiskt min mamma och min syster. Detta pga att jag fick mf förra gången jag var gravid. De var jätteledsna för min skull så jag ville berätta för dem så att de inte tror att jag har gett upp. Dessutom är det skönt att ha deras stöd om ett till mf skulle inträffa.

Tycker det är svårt att inte säga något på jobbet istället. Måste vänta tills runt den 20e december.. låångt dit! Och det är julbord den 12e? Inga konstiga miner när jag dricker min julmust hoppas jag Glad
  • nyttliv2014
    Humlan26 skrev 2013-11-06 19:20:08 följande:
    Hoppas det är ok. Hade ju inte tänk dricka mer än max 2 glas. Bara vi kommer efter årsskiftet så kan man ju berätta för folk, så detta kommer ju vara en eller ett par gånger under graviditeten. Vill ju absolut inte riskera något, men det står ju ändå på hyllan alkoholfritt..
    www.1177.se/Gavleborg/Tema/Gravid/Graviditeten/Halsa-under-graviditeten/Bra-mat-nar-man-ar-gravid/
  • malin1985
    malin1985 skrev 2013-11-06 18:59:09 följande:
    Mina ömmar inte så mycket längre men det är väldigt obehagligt att ta av bhn. Mina är också större, hade 75b innan o nu har ja 80c så de e rätt trevligt iallafall :)

Bara för att jag skrev sådär så ömmar dom utav bara helvete nu när bhn åkte av :( nån som har nåt bra tips på en bh man kan sova med? Vill helst ha en vadderad utan bygel men är osäker på om det finns överhuvudtaget :/
  • LååångVägDit

Har nu bestämt att vi inte orkar vänta till jul med att berätta. Så jag var nyss in på internet o beställde små roliga "godispåsar" med en bild på oss o en liten text som vi tänkte ge familjen när vi berättar. Men vi väntar tills det blir december iaf!

Ska på fest med jobbet nästa helg men jag bor ganska långt bort så jag säger bara att jag ska köra hem! Tror ingen misstänker för jag dricker inte annars heller eftersom jag ätit starka mediciner i flera år så tror inte dom reagerar! :) perfa!

• såjävlaneggo
    malin1985 skrev 2013-11-06 19:03:12 följande:

Har googlat lite och det verkar inte va nån fara, iallafall inte såhär tidigt. :) men fråga din bm om du är orolig!
    Tack för svaren :) har försökt nå BVC hela dagen för att skriva in mig men dom är 'upptagna' tänkte ringa imorgon bitti annars åker jag dit! :) nu har alla närstående fått reda på att vi plussa och det känns så skönt att alla tog det så bra. Trodde jag skulle få lite konsekvenser angående min ålder 21, men ingen reagerade :) dom ville bara att vi skulle flytta hem igen, haha :)
Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014