• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Anonym (Arbetslös)
    Lejonmamman01 skrev 2013-10-25 07:16:19 följande:
    Har en vän - civilekonom - som jobbar som lärare på Lernia. Han undervisar i ekonomi, administration, redovisning etc. på kurser för arbetslösa, som Af anvisar till. Statistiken visar att det bara är tio procent som har jobb ett år efter avslutad utbildning, och då oftast inte med något som ligger i linje med utbildningen. Men ändå måste alla spela med.

Många av kvinnorna som går utbildningen är äldre, runt 50-60 år. De har aldrig jobbat med administration tidigare. De flesta har någon form av fysisk eller psykisk problematik. Både dom och han VET att utbildningen inte kommer att leda till något. Men ändå måste han undervisa dom i hur man gör bokslut och startar företag, och ta med dom på studiebesök på en revisionsbyrå. Revisionsbyråer anställer numera typ bara 22-åriga pojkar direkt från ekonomprogrammet på högskolan! Men alla måste spela med, och låtsas att de här kvinnorna kanske kommer att få jobb på en sådan byrå efter utbildningen...  

De här utbildningarna kostar 100 000 kr per person för tre månader! Och de tar, bara på hans skola, in 50 nya var tredje månad! Samtidigt som utbildningsväsendet spottar ut hur många som helst med dessa kunskaper hela tiden, från högskolan, gymnasiet, Komvux, andra vuxenskolor, privata utbildningsinstitut...

Alltihopa är ett Geschäft med skattebetalarnas pengar!    

Vi har sådana utbildningar här också som inte ger jobb, ändå påstår det att AFs utbildningar samt KY endast ska få upprättas efter var det finns behov på arbetsmarknaden. Det stämmer inte. Precis som universiteten så skapar AF utbildningar som de arbetslösa vill ha - jobb eller inte. Det är lite taskigt nästan.

Jag har verkligen letat utbildning, men det finns ingenting jag kan gå. Jag funderade på att läsa extra strökurser på universitetet inom mitt ämne för att höja min kompetens, men efter att ha ringt tre chefer på området blev jag avrådd. De kurserna betyder ingenting. De ökar inte mina chanser till jobb hos dem. Det som kan öka chansen är praktik, men det säger de nej till.   
  • Anonym (f3)
    Lejonmamman01 skrev 2013-10-25 07:16:19 följande:
    Har en vän - civilekonom - som jobbar som lärare på Lernia. Han undervisar i ekonomi, administration, redovisning etc. på kurser för arbetslösa, som Af anvisar till. Statistiken visar att det bara är tio procent som har jobb ett år efter avslutad utbildning, och då oftast inte med något som ligger i linje med utbildningen. Men ändå måste alla spela med.

Många av kvinnorna som går utbildningen är äldre, runt 50-60 år. De har aldrig jobbat med administration tidigare. De flesta har någon form av fysisk eller psykisk problematik. Både dom och han VET att utbildningen inte kommer att leda till något. Men ändå måste han undervisa dom i hur man gör bokslut och startar företag, och ta med dom på studiebesök på en revisionsbyrå. Revisionsbyråer anställer numera typ bara 22-åriga pojkar direkt från ekonomprogrammet på högskolan! Men alla måste spela med, och låtsas att de här kvinnorna kanske kommer att få jobb på en sådan byrå efter utbildningen...  

De här utbildningarna kostar 100 000 kr per person för tre månader! Och de tar, bara på hans skola, in 50 nya var tredje månad! Samtidigt som utbildningsväsendet spottar ut hur många som helst med dessa kunskaper hela tiden, från högskolan, gymnasiet, Komvux, andra vuxenskolor, privata utbildningsinstitut...

Alltihopa är ett Geschäft med skattebetalarnas pengar!    

Helt riktigt, jag gick en sådan ettårig utbildning för 10 år sedan, efter att jag upptäckt när jag läst in naturvetenskapsämnena på gymnasiet för att söka universitetsutbildning inom medicinskt område att jag aldrig skulle ha möjlighet att genomföra en sådan utbildning med mina G i betyg som jag fick utan att fatta mycket av vad jag läste.
    De påstods när vi började kursen att det fanns ett stort behov av ekonomiassistenter, vilket inte alls var med sanningen överensstämmande. 
  • Lejonmamman01
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-25 07:23:54 följande:
    Vi har sådana utbildningar här också som inte ger jobb, ändå påstår det att AFs utbildningar samt KY endast ska få upprättas efter var det finns behov på arbetsmarknaden. Det stämmer inte. Precis som universiteten så skapar AF utbildningar som de arbetslösa vill ha - jobb eller inte. Det är lite taskigt nästan.

Japp. Arbetsförmedlingen har ett krav på sig att sätta folk i åtgärd, när de har varit arbetslösa en viss tid. Då måste åtgärder skapas som dessa personer vill gå på, eller klarar av att gå på (fast det stämmer ofta inte heller), vare sig det finns ett behov på arbetsmarknaden eller inte.

Dessutom tycker jag att man borde göra någon slags rimlighetsbedömning. Om en person är 60 år, långtidsarbetslös, med diverse fysiska och/eller psykiska diagnoser o.s.v. - hur troligt är det då att personen kommer att få ett jobb igen..? Med eller utan en ny utbildning..? Det kostar bara MERA för samhället, än att låta personen gå hemma de sista åren till pensioneringen.
  • Anonym (f3)

De som utbildar sig till ingenjörer är inte vanligt folk och tänker som folk i allmänhet utan de har ett mer logiskt och analyserande tankesätt än vad folk i allmänhet har, framförallt fattar de den mer avancerade matten och inte som jag inte fattade användbarheten av de olika saker vi lärde oss med derivata, integraler osv.

• Faber
    Lejonmamman01 skrev 2013-10-25 08:47:04 följande:

Japp. Arbetsförmedlingen har ett krav på sig att sätta folk i åtgärd, när de har varit arbetslösa en viss tid. Då måste åtgärder skapas som dessa personer vill gå på, eller klarar av att gå på (fast det stämmer ofta inte heller), vare sig det finns ett behov på arbetsmarknaden eller inte.

Dessutom tycker jag att man borde göra någon slags rimlighetsbedömning. Om en person är 60 år, långtidsarbetslös, med diverse fysiska och/eller psykiska diagnoser o.s.v. - hur troligt är det då att personen kommer att få ett jobb igen..? Med eller utan en ny utbildning..? Det kostar bara MERA för samhället, än att låta personen gå hemma de sista åren till pensioneringen.
    Ett annat problem är att meningslösa vuxendagis beroende på personlighetstyp faktiskt kan passivisera i högre grad än om man låter den personen vara ifred och köra sitt eget race.

Jag har varit på sådana, behandlas man som barn som behöver en övervakare för att få låna telefonen och tvingas sitta och klippa i tidningar så kommer man med tiden att börja tro att man inte duger till något annat än att bli omhändertagen och att ingen vill anställa en. Det sker gradvis och undermedvetet och just den biten kan man sällan skylla på deltagarna.

Jag har sett folk som första tiden varit entusiastiska eller åtminstone inte negativt inställda men med tiden mals de ned helt enkelt.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Flash Gordon
    louloufox skrev 2013-10-25 07:17:27 följande:
    Jag mår bara riktigt illa av hur ni behandlar oss arbetslösa. Ni tror på fullt allvar att vi inte gör allt vi kan.... :(
    Men det är bra fortsätt med det så blir ni snart av med en i alla fall, för denna orkar inte fortsätta att förnedras och nedvärderas på det sätt ni och samhället gör.
    Dag ut dag in.

Och som jag sa innan jag kan inte flytta till Sandviken och ta ett jobb där... eller ja kan och kan men tycker ni på fullt allvar att jag ska bryta upp med familjen?
    Är det mänskligt?
    Skäms på er.
    Du fattar inte att Sandvik bara var ett exempel?

Sandvik finns för övrigt i Stockholm, Göteborg och Svedala också. Bland annat.

Det är en sådan enorm brist på folk i vissa branscher att man måste importera arbetskraft. Samtidigt sitter 400.000(?) personer arbetslösa och surfar på datorteket på dagarna.

Varför?  
  • Fanny 833
    louloufox skrev 2013-10-25 07:17:27 följande:
    Jag mår bara riktigt illa av hur ni behandlar oss arbetslösa. Ni tror på fullt allvar att vi inte gör allt vi kan.... :(
    Men det är bra fortsätt med det så blir ni snart av med en i alla fall, för denna orkar inte fortsätta att förnedras och nedvärderas på det sätt ni och samhället gör.
    Dag ut dag in.

Och som jag sa innan jag kan inte flytta till Sandviken och ta ett jobb där... eller ja kan och kan men tycker ni på fullt allvar att jag ska bryta upp med familjen?
    Är det mänskligt?
    Skäms på er.

ibland måste man ju flytta på sig. 

hur tror du folk gör i andra länder där mäniskor inte blivit bortskämda av staten i årtioenden. 

varför tycker du att du ska få pengar från staten för att bo nära mamma, pappa osv?

• Anonym (Arbetslös)
    Fanny 833 skrev 2013-10-25 14:14:57 följande:

ibland måste man ju flytta på sig. 

hur tror du folk gör i andra länder där mäniskor inte blivit bortskämda av staten i årtioenden. 

varför tycker du att du ska få pengar från staten för att bo nära mamma, pappa osv?

Han eller hon kanske vill bo nära man och barn. Flyttar man blir ju bara den andre arbetslös istället.

Idag har jag tittat på jobbsökarsidorna igen och det fanns inget jobba idag heller. Som sagt, det går ganska fort till slut.   
  • Anonym (f3)
    Flash Gordon skrev 2013-10-25 12:49:40 följande:
    Du fattar inte att Sandvik bara var ett exempel?

Sandvik finns för övrigt i Stockholm, Göteborg och Svedala också. Bland annat.

Det är en sådan enorm brist på folk i vissa branscher att man måste importera arbetskraft. Samtidigt sitter 400.000(?) personer arbetslösa och surfar på datorteket på dagarna.

Varför?  
    Helt enkelt för att alla faktiskt inte har förmåga att skaffa sig en utbildning inom de områden där det råder brist på arbetskraft.Alla har inte förmåga att läsa till ingenjör, inte länge sedan det var ett alldeles speciellt yrke precis som läkare se bara hur det bockas för Herr Ingenjören i gamla filmer.
  • Lejonmamman01
    Faber skrev 2013-10-25 12:29:48 följande:
    Ett annat problem är att meningslösa vuxendagis beroende på personlighetstyp faktiskt kan passivisera i högre grad än om man låter den personen vara ifred och köra sitt eget race.

Jag har varit på sådana, behandlas man som barn som behöver en övervakare för att få låna telefonen och tvingas sitta och klippa i tidningar så kommer man med tiden att börja tro att man inte duger till något annat än att bli omhändertagen och att ingen vill anställa en. Det sker gradvis och undermedvetet och just den biten kan man sällan skylla på deltagarna.

Jag har sett folk som första tiden varit entusiastiska eller åtminstone inte negativt inställda men med tiden mals de ned helt enkelt.

Jag förstår hur du menar, och även det där att det går FORT, också. Det är dessutom ett oerhört stort steg från en omhändertagande miljö, där du bara behöver baka EN sockerkaka på en hel förmiddag i köket, och där ev. misslyckanden slätas över - och att börja jobba på låt oss säga ett riktigt konditori. Risken är, precis som du säger, att man känner att "det här är vad jag klarar av".
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!