• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Anonym (f3)
    Flash Gordon skrev 2013-10-25 12:49:40 följande:
    Du fattar inte att Sandvik bara var ett exempel?

Sandvik finns för övrigt i Stockholm, Göteborg och Svedala också. Bland annat.

Det är en sådan enorm brist på folk i vissa branscher att man måste importera arbetskraft. Samtidigt sitter 400.000(?) personer arbetslösa och surfar på datorteket på dagarna.

Varför?  
    Därför att den grupp av människor det pratas om i den här tråden är väldigt gamla 47% år 50 år eller äldre, 41 % är mellan 30-49% dvs det var mycket länge sedan de flesta gick på gymnasium, flertalet skulle behöva först läsa in i princip 3 år på gymnasium för att överhuvudtaget komma in på YH eller högskola, när de är färdiga skulle de inte få något arbete inom dessa branscher eftersom de saknar erfarenhet och är för gamla.
  • louloufox
    Fanny 833 skrev 2013-10-25 14:14:57 följande:
    ibland måste man ju flytta på sig. 

hur tror du folk gör i andra länder där mäniskor inte blivit bortskämda av staten i årtioenden. 

varför tycker du att du ska få pengar från staten för att bo nära mamma, pappa osv?

Är du på riktigt???

Tror du på fullt allvar att det är för mamma och pappa som jag inte kan flytta???

Jag hade varit flyttbar om jag varit SINGEL nu är jag inte det!!!

Hoppas innerligt att du blir tvingad bort från din sambo/man/pojkvän och ungar...

Så om jag får ett jobb i säg Kiruna så ska jag ta det flytta ifrån min familj (ej föräldrar) och så ska jag se dom på jul och sommar semester... eller så ska mannen sluta på sitt jobb och flytta med...

Allvarligt, jag trodde att folk som hade jobb var smartare än så, idiot!!!
  • Anonym (fantasi)
    Anonym (f3) skrev 2013-10-25 15:20:49 följande:
    Därför att den grupp av människor det pratas om i den här tråden är väldigt gamla 47% år 50 år eller äldre, 41 % är mellan 30-49% dvs det var mycket länge sedan de flesta gick på gymnasium, flertalet skulle behöva först läsa in i princip 3 år på gymnasium för att överhuvudtaget komma in på YH eller högskola, när de är färdiga skulle de inte få något arbete inom dessa branscher eftersom de saknar erfarenhet och är för gamla.
    Fast du måste ju inte dra alla arbetslösa över en kam och säga "det är ingen idé, de är för gamla".
    I alla fall sedan 1994 har alla gymnasieprogram varit 3-åriga, och även några år innan dess gick de flesta på gymnasiet. En stor del av de arbetslösa (i alla fall de 41% i gruppen 30-49 år) borde ha denna utbildning i botten.
  • Anonym (f3)
    Anonym (fantasi) skrev 2013-10-25 15:59:13 följande:
    Fast du måste ju inte dra alla arbetslösa över en kam och säga "det är ingen idé, de är för gamla".
    I alla fall sedan 1994 har alla gymnasieprogram varit 3-åriga, och även några år innan dess gick de flesta på gymnasiet. En stor del av de arbetslösa (i alla fall de 41% i gruppen 30-49 år) borde ha denna utbildning i botten.
    De som är under 30 år bör ha en treårig gymnasieutbildning och kanske även de som är mellan 30-49 år dock är det sådär 20 års sedan de äldre satt vid skolbänken och det är ju inte inte säkert att de har mer än allmän behörighet var ju ännu färre utbildningar då som gav särskild behörighet.

Jag drar inte alla 400 000 arbetslösa över en kam utan pratar om de som befinner sig i jobb och utvecklingsfasen och då framför allt de som finns i sysselsättningsfasen där dessa vuxendagis är framträdande verksamhet.

Enda fördelen med variant vuxendagis är att det hos många anordnare finns tillgång till dator under hela veckan, hos vissa anordnare hänvisas den arbetslöse att söka arbete 4 timmar i veckan antingen hemifrån, på bibliotek, på Af..resterande tid arbetas det kanske inom återvinning, second-hand, stallsysslor, utomhussysslor i rekreationsområde .. 
  • Sweet life

Är så förundrad, är folk tappade bakom en vagn? Totalt handlingsförlamade och saknar egen initiativförmåga? Du har en utbildning inom humaniora, jaha? Om du inte får jobb får du väl tänka om? Det saknas tusentals undersköterskor i offentlig sektor, gå en tre terminers omvårdnadsutbildning och sök jobb som usk. Ställ dig i vikariekön på förskolor/skolor. 

Man får väl ha lite eget jävla tänk. Eller ska jobbet trilla ner i ditt knä? 

• Anonym (f3)
    Sweet life skrev 2013-10-25 16:25:04 följande:
    Är så förundrad, är folk tappade bakom en vagn? Totalt handlingsförlamade och saknar egen initiativförmåga? Du har en utbildning inom humaniora, jaha? Om du inte får jobb får du väl tänka om? Det saknas tusentals undersköterskor i offentlig sektor, gå en tre terminers omvårdnadsutbildning och sök jobb som usk. Ställ dig i vikariekön på förskolor/skolor. 

Man får väl ha lite eget jävla tänk. Eller ska jobbet trilla ner i ditt knä? 
    Visa gärna källan till att de saknas tusentals undersköterskor i offentlig sektor, på platsbanken finns det bara 237 lediga tjänster som undersköterska.

Förskolor/skolor i din kommun kräver inte någon form av pedagogisk utbildning för vikarier, i min kommun krävs det detta förutom inom främmande språk där de ibland vid brist tar in de utan någon pedagogik.

• Sweet life
    Anonym (f3) skrev 2013-10-25 16:33:16 följande:
    Visa gärna källan till att de saknas tusentals undersköterskor i offentlig sektor, på platsbanken finns det bara 237 lediga tjänster som undersköterska.

Förskolor/skolor i din kommun kräver inte någon form av pedagogisk utbildning för vikarier, i min kommun krävs det detta förutom inom främmande språk där de ibland vid brist tar in de utan någon pedagogik.

Har inte krävts i någon av de kommuner jag jobbat i. Jobbar nu som tf. förskollärare och är inte ens barnskötare... Kommunerna blir överlyckliga om man ringer och säger att man vill stå i vikarielistan. Om det är som du säger beror det på att det måste finnas väldigt många arbetslösa barnskötare och förskollärare i din kommun. Här är det enorm brist på båda. Även på undersköterskor.

Antalet annonser gör inte bilden rättvisa. Många sjukhus t ex. Lägger inte ut annonser på arbetsförmedlingen, har avtal med bemmaningsföretag osv. Bara här i kommunen där jag bor finns det i skrivande stund 80 st tjänster som inte är tillsatta inom hemtjänst, äldreboende, primärvård, psykiatrin osv. 
  • Sweet life

Det jag ville förmedla är att man kanske måste tänka utanför boxen ibland. Tänka om och inse "jaha, det här var väl kanske inte världens bästa karriärval när jag började plugga. kanske finns det branscher som det är lättare att få jobb inom"..

Men i den här tråden verkar det som att man vill att jobben ska ramla ner i knät... 

• Sweet life

Och det blir säkert fler personer i sysselsättning om man tar bort den subventionerade arbetsgivaravgiften till alla under 26 och är frikostigare med försörjningsstöd och förtidspensioner som den rödgröna röran föreslår....

• Anonym (f3)
    Sweet life skrev 2013-10-25 16:39:00 följande:
    Har inte krävts i någon av de kommuner jag jobbat i. Jobbar nu som tf. förskollärare och är inte ens barnskötare... Kommunerna blir överlyckliga om man ringer och säger att man vill stå i vikarielistan. Om det är som du säger beror det på att det måste finnas väldigt många arbetslösa barnskötare och förskollärare i din kommun. Här är det enorm brist på båda. Även på undersköterskor.

Antalet annonser gör inte bilden rättvisa. Många sjukhus t ex. Lägger inte ut annonser på arbetsförmedlingen, har avtal med bemmaningsföretag osv. Bara här i kommunen där jag bor finns det i skrivande stund 80 st tjänster som inte är tillsatta inom hemtjänst, äldreboende, primärvård, psykiatrin osv. 
    Kan vara så att de beror på att min kommun ligger nära utbildningsort som har lärarutbildning.
    I min kommun kan man inte stå på vikarielista inom omsorgen utan att ha relevant utbildning, vara under utbildning eller ha erfarenhet av arbetet.

Att som du säger läsa 3 terminer till USKA när man redan har en högskoleutbildning med studielån att betala av för att få möjlighet att bli timanställd är för många inte möjligt, studielånen måste nämligen betalas av oavsett om man får jobb eller inte och att då ta lån 1,5 år till känns inte speciellt realistisk. 
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!