• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Fanny 833
    louloufox skrev 2013-10-25 19:02:20 följande:

Och du vet INGET om mig!
    Jag gör något åt min situation VARJE dag.
    Men DU anklagar mig för att vara lat och lever av staren... och du ska bara veta att JAG har varit med att betala för DINA ungar så tror inte du ska säga något om att stjäla från staten!

Du känner inte mig och jag hoppas att jag aldrig träffar dig. För du är en väldigt sympatillös person...

Ska tala om för dig att jag har FANTASISKA referenser och ALLTID varit omtyckt på mina arbetsplatser... problemet är återigen att vi är 400000+ arbetslösa som ska dela på 38000 jobb!!!! Alla kan inte starta eget. Alla kan inte bli läkare. Alla kan inte bli ingenjörer.

Men jag lämnar här för det är ingen idé att försöka lära människor lite medkänsla
    jag har ton av medkänsla .... men inte för mäniskor som kallar mig idiot. har IQ på över 140 så tror inte idiot är en passande titel på mig.

men jag önskar dig all lycka till. 

• Fanny 833
    Anonym (f3) skrev 2013-10-25 19:27:03 följande:
    Trådstartaren kan mycket väl vara en bra bit upp i åren eftersom snittåldern för förstföderskor i Sverige är 29 år, i storstäder och bland akademiker är åldern för första barnet ännu högre.
    men du angav åldern 50-60... så om hon har barn på dagis så är hon ju då minst 45 när hon fick barnet och det är knappast troligt. 
    och hon bor ju inte i storstad.  
  • Anonym (Skrämd från vett)

Intressantast av allt i den där pajkastningen som råder på sådana här forum, är ju tycker jag iaf hur man trots att man sedan innan flera gånger ju skaffat sig erfarenheten av hur dåligt en konversation som inte baseras utifrån hänsyn till hur alla parter faktiskt känner och upplever situationen fungerar. Bara att för t.ex politiker att sitta hemma i tv-soffan och se tillbaka på en debatt, borde ju ha någonstans väckt intresse för nyare, intelligentare

former av kommunikation. Vill man ge bättre förutsättningar åt människor som utmattats så till den grad att de lämnats till en nedslagen och uppgiven tillvaro att de inte hittar rimliga lätthanterliga lösningar för att få vardagen att socioekonomiskt fungera, genom dessa uttryck? Vilket resultat hoppas man att man ska få genom dessa försök? Att energier smittar av sig i vilken form man än använder sig av, är ju farligt att hantera och forsla runt .
  • Sweet life
    Anonym (f3) skrev 2013-10-25 17:05:52 följande:
    Undrar lite hur du tänker att arbetslösa med en A-kassa som ger max 10  000 kr i månaden ska kunna flytta omkring mellan olika kommuner landet i hopp om att de kanske kan få vikariat inom vård och skola utan att ha utbildning eller erfarenhet inom området?

Om man är timvikarie har man ju rätt att stämpla upp till 100% det är så jag har fått gjort. Så som majoriteten som är timvikarier får göra. 
  • Anonym (jag)
    Sweet life skrev 2013-10-26 05:34:15 följande:
    Om man är timvikarie har man ju rätt att stämpla upp till 100% det är så jag har fått gjort. Så som majoriteten som är timvikarier får göra. 
    fast inte så länge väl?
    Har dom inte gjort om det?

• Flash Gordon
    Anonym (f3) skrev 2013-10-25 14:32:56 följande:
    Helt enkelt för att alla faktiskt inte har förmåga att skaffa sig en utbildning inom de områden där det råder brist på arbetskraft.Alla har inte förmåga att läsa till ingenjör, inte länge sedan det var ett alldeles speciellt yrke precis som läkare se bara hur det bockas för Herr Ingenjören i gamla filmer.
    Visserligen är det väl trevligt att folk bockar för Herr Ingenjörn, men av 400.000 arbetslösa borde det finnas åtminstone ett par tusen som kan ta till sig tillräckligt med kunskap för att fylla luckorna på bla Sandvik, tror du inte?
  • Flash Gordon
    Anonym (f3) skrev 2013-10-25 16:46:46 följande:
    Att som du säger läsa 3 terminer till USKA när man redan har en högskoleutbildning med studielån att betala av för att få möjlighet att bli timanställd är för många inte möjligt, studielånen måste nämligen betalas av oavsett om man får jobb eller inte och att då ta lån 1,5 år till känns inte speciellt realistisk. 
    Så vad är möjligt och realistiskt då?

Sitta kvar på Datorteket och leva på a-kassa och bidrag?

Den generella förmågan i tråden att hitta hinder och problem är fascinerande.

• Sweet life
    Flash Gordon skrev 2013-10-26 06:29:36 följande:
    Så vad är möjligt och realistiskt då?

Sitta kvar på Datorteket och leva på a-kassa och bidrag?

Den generella förmågan i tråden att hitta hinder och problem är fascinerande.

• Anonym (Arbetslös)
    Flash Gordon skrev 2013-10-26 05:59:41 följande:
    Visserligen är det väl trevligt att folk bockar för Herr Ingenjörn, men av 400.000 arbetslösa borde det finnas åtminstone ett par tusen som kan ta till sig tillräckligt med kunskap för att fylla luckorna på bla Sandvik, tror du inte?

Men blir inte utbildningarna fulla då, menar du? Häromkring är det inte många utbildningar med platser kvar på, absolut inte YH. Problemet är väl då att det inte satsas tillräckligt med resurser på fler utbildningsplatser?
  • Flash Gordon
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-26 08:37:28 följande:

Men blir inte utbildningarna fulla då, menar du? Häromkring är det inte många utbildningar med platser kvar på, absolut inte YH. Problemet är väl då att det inte satsas tillräckligt med resurser på fler utbildningsplatser?

Förhoppningsvis blir utbildningarna fulla. och behövs det än fler så borde det satsas än mer på vidareutbildning, ja.

Frågan är bara om "utbildningarna blir ju fulla" är ett giltigt skäl för den enskilde arbetslöse att INTE bry sig om att ens söka vidareutbildning?

JAG tycker det är märkligt att flera hundratusen kan gå utan jobb samtidigt som svenska företag måste försöka rekrytera folk från utlandet för att kunna överleva.  
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!