• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Faber
    Anonym (f3) skrev 2013-10-24 19:35:37 följande:
    Vad jag tagit del av så krävs det ett IQ på minst 119 för att klara av naturvetenskapliga utbildningar som ger den särskilda behörighet som krävs för att gå en ingenjörsutbildning, genomsnitts IQ ligger på 100 dvs de allra flesta har inte tillräcklig intelligens för att klara av avancerade utbildningar som läkare, ingenjör, veterinär osv.

Du tror väl inte på fullt allvar att det sitter människor i Fas3 som hellre väljer att sitta på vuxendagis än att utbilda sig till yrken som det är stor efterfrågan på och som dessutom är bra betalt? 
    Jag fixade det och jag känner mig inte klyftigare än grannen. Var har du fått de uppgifterna ifrån?
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Anonym (333)
    Anonym (f3) skrev 2013-10-24 21:03:50 följande:
    De som bara har en vanlig halvgammal gymnasieutbildning och är 45 år får inte arbete på samma sätt som högutbildade akademiker, de får inte ens de enkla jobben som inte kräver erfarenhet eftersom arbetsgivaren hellre tar en som inte fyllt 26 år eftersom arbetsgivaravgiften är så pass mycket lägre för dessa.

En stor andel av de som finns på dessa vuxendagis har ingen utbildning utöver gymnasiet, många har bara 2-årigt gymnasium, 48 % är över 50 år för dessa är den enda utbildning som är möjlig någon form av arbetsmarknadsutbildning.
    En 50+ som inte har en bra slant sparad har inte möjlighet att först läsa in gymnasiet och därefter en utbildning på YH, högskola eller universitet. 

Många verkar inte förstå att de enkla jobben inte längre finns kvar och att många av de i jobb och utvecklingsgarantin är gamla industriarbetare som blivit arbetslösa pga att industrier avvecklats, dessa personer har inte förmåga att studera också därför de än gång valde en yrkesbana som inte krävde högre studier. 

Jag har en tvåårig gymnasieutbildning och inget annat, har ändå haft jobb hela tiden. Utom tre veckor.
  • louloufox

Har oxå fått massor med jobb, dock aldrig genom af.

Det ni inte förstår är att det är inte lika lätt nu som det var förr... och då menar jag inte för 10år sen.

Problemet nu är att man är TVUNGEN att gå till af...

Men visst jag kan läsa in läkarlinjen eller bli ingenjör på en vecka så är problemet löst.

Fan ni är smarta ni...

VANLIGA människor måste väl för fan oxå få jobba och finnas till...

• louloufox
    Anonym (333) skrev 2013-10-24 21:08:04 följande:
    Jag har en tvåårig gymnasieutbildning och inget annat, har ändå haft jobb hela tiden. Utom tre veckor.

Hoppas du inte bli av med jobbet då...

Fast och andra sidan så kanske du hade blivit medmänsklig om du hade suttit i min sits.

Har haft bra och säkra jobb hela tiden... men guess what det finns inga säkra jobb längre!
  • Anonym (fantasi)

Innan jag utbildade mig till läkare så jobbade jag på posten, på McDonalds, som telefonförsäljare, lagerarbetare, avgångs/ankomstansvarig för språkresor på flygplats, och som tidningsutdelare. Inget av dessa jobb fick jag via AF, eller ens via utannonserad tjänst. Enbart genom att själv ta kontakt med arbetsplatserna.
    Fast det är klart... det var ju för 10-15 år sedan, så det går ju inte nuförtiden.

Jag förstår att det är svårare när man är 50+ att få ett varaktigt jobb. Jag vill mest nyansera debatten om att det inte finns så många utannonserade jobb på AF. Nej, det är inte där man hittar jobb i första hand.

• Anonym (333)
    louloufox skrev 2013-10-24 21:12:04 följande:

Hoppas du inte bli av med jobbet då...
    Fast och andra sidan så kanske du hade blivit medmänsklig om du hade suttit i min sits.
    Har haft bra och säkra jobb hela tiden... men guess what det finns inga säkra jobb längre!

Jag har startat eget och håller på med det sedan några år så visst hoppas jag också att mitt arbete finns kvar.
  • Smulu

Ja just det.... Utbilda sig var det... Synd bara att reglerna säger " Nej du får inte" då får du inga pengar längre. (CSN är förbrukat sedan länge ) Läs på kvällen eller på distans tänker säkert någon nu? Näpp Näpp, det går inte för sig säger reglerna. Just nu är jag alltså väldigt glad över att jag själv kan leta reda på kunskap kring det jag vill veta även om det hade varit mycket värt att kunna få papper på saker och ting....

• Anonym (f3)
    Faber skrev 2013-10-24 21:05:35 följande:
    Jag fixade det och jag känner mig inte klyftigare än grannen. Var har du fått de uppgifterna ifrån?
    En artikel som baserats på studier och då inte någon artikel av någon låtsasjournalist i tveksam publikation med särskilt syfte, tror att det möjligtvis var i DN.
    Man behöver inte vara klyftig för att ha hög IQ däremot krävs det högre IQ för att tillgodogöra sig de svårare utbildningarna tex. ingenjörsutbildningar. 
  • Anonym (f3)
    Anonym (333) skrev 2013-10-24 21:08:04 följande:

Och jag känner flera som inte ens gått ut grundskolan som alltid har haft jobb och dessutom har en inkomst i toppskiktet i storstäder i Sverige, skickliga innovatörer och smarta människor med säljtalang med kort utbildning finns det gott om Kamrad är en av dem.
    Det som man måste förstå är att för att du lyckats, för att någon annan knackat dörr eller kommit in genom en pappas kompis kusin eller lärt sig något på egenhand och startat något eget genom att komma på en smart idé så är det inte applicerbart på folk i allmänhet de där vanliga som alltid arbetat med någon form av tillverkning på en industri, de som aldrig behövt lära sig mycket mer en vissa handgrepp eller hur kassan fungerar.

Det som sägs numera är att människor bör byta yrkesbana flera gånger under sitt yrkesliv för att kunna arbeta längre upp i åldrarna, kanske jobba med fysiskt tunga jobb fram till medelåldern och därefter skola om sig till tjänstemän detta kräver dock att människor under hela sitt liv alltid försöker lära sig nya saker så att de kan börja studera vid äldre ålder.

Unga människor bör redan när de slutar gymnasiet välja flera yrkesinriktningar och fortsätta "studera" även fast de jobbar.

Kontaktnät för undersköterskor, butikspersonal, receptionister, industriarbetare och liknande är inte alls som de nät akademiker har, unga människor kan få jobb genom en kompis pappa..

• Faber
    Anonym (f3) skrev 2013-10-24 22:44:21 följande:
    Och jag känner flera som inte ens gått ut grundskolan som alltid har haft jobb och dessutom har en inkomst i toppskiktet i storstäder i Sverige, skickliga innovatörer och smarta människor med säljtalang med kort utbildning finns det gott om Kamrad är en av dem.
    Det som man måste förstå är att för att du lyckats, för att någon annan knackat dörr eller kommit in genom en pappas kompis kusin eller lärt sig något på egenhand och startat något eget genom att komma på en smart idé så är det inte applicerbart på folk i allmänhet de där vanliga som alltid arbetat med någon form av tillverkning på en industri, de som aldrig behövt lära sig mycket mer en vissa handgrepp eller hur kassan fungerar.

Det som sägs numera är att människor bör byta yrkesbana flera gånger under sitt yrkesliv för att kunna arbeta längre upp i åldrarna, kanske jobba med fysiskt tunga jobb fram till medelåldern och därefter skola om sig till tjänstemän detta kräver dock att människor under hela sitt liv alltid försöker lära sig nya saker så att de kan börja studera vid äldre ålder.

Unga människor bör redan när de slutar gymnasiet välja flera yrkesinriktningar och fortsätta "studera" även fast de jobbar.

Kontaktnät för undersköterskor, butikspersonal, receptionister, industriarbetare och liknande är inte alls som de nät akademiker har, unga människor kan få jobb genom en kompis pappa..

Långtifrån alla unga kan få jobb på det sättet, däremot håller jag med om att kontakter ofta kan vara minst lika viktiga som formell utbildning även idag och att "Jag fixade det lätt" inte är applicerbart på den stora massan.
    *Politiskt korrekt sidfot*
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!