• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Det går) skrev 2013-10-25 17:09:09 följande:
    Jag fick jobb idag!! Ett fast, bra sådant, på ett stort företag!

Och jag fick ligga i ordentligt. Gav nästan upp. Nu var jag i och för sig bara arbetslös ca 3 månader och arbetssökande ca 5 månader (blev varslad), men fan vad det tär på psyket och ens självkänsla.

Men så kom det en vecka då allt hände samtidigt, 7 intervjuer på 2 veckor.

OT: vet någon om man måste vara aktivt jobbsökande den tid innan det nya arbetet börjar? Jag tillträder måndagen den 4 november. Tänkte på aktivitetsrapportering till AF. Lite orimligt om de vill att jag ska söka jobb en vecka, bara för sakens skull? Men de upphör aldrig att förvåna.

Och till TS: Jag förstår din frustration. Jäkla förvaring. Men du vet, det finns alltid de som missköter sig/jobbar svar osv och detta blir en form av kollektiv bestraffning och övervakning. Då vore ju någon kurs/praktik bättre. 

GRATTIS!!

Jag ska byta från vuxendagis till något annat nu. Det här tar bara på psyket och får mig att känna mig misslyckad.   
  • Fanny 833
    louloufox skrev 2013-10-25 15:44:47 följande:

Är du på riktigt???
    Tror du på fullt allvar att det är för mamma och pappa som jag inte kan flytta???

Jag hade varit flyttbar om jag varit SINGEL nu är jag inte det!!!
    Hoppas innerligt att du blir tvingad bort från din sambo/man/pojkvän och ungar...
    Så om jag får ett jobb i säg Kiruna så ska jag ta det flytta ifrån min familj (ej föräldrar) och så ska jag se dom på jul och sommar semester... eller så ska mannen sluta på sitt jobb och flytta med...

Allvarligt, jag trodde att folk som hade jobb var smartare än så, idiot!!!

jag uppskattar inte att bli kallad idiot. eftersom du är den som sitter på ett jävla vuxendagis så skulle jag uppskatta om du inte uttryckte dig så.

det var en person som sa att hon inte kunde flytta för hon behövde hjälp av sin mamma alltså mormor till barnet.

om du har man så kan väll han försörja dig då. varför ska staten försörja dig?

du har ju helt och hållit valet hos dig - men om du väljer att stanna där du är där det ENLIGT DIG inte finns något jobb - så får ju du då välja, bo kvar eller flytta. men vad föreslår du?

vad är din lösning ?

att det ska vara helt okej för folk att sitta i sin stad där det inte finns några jobb och bara casha in från pappa staten ? är det rättvist mot alla som jobbar?

• Anonym (f3)
    Fanny 833 skrev 2013-10-25 17:52:29 följande:

jag uppskattar inte att bli kallad idiot. eftersom du är den som sitter på ett jävla vuxendagis så skulle jag uppskatta om du inte uttryckte dig så.

det var en person som sa att hon inte kunde flytta för hon behövde hjälp av sin mamma alltså mormor till barnet.

du har ju helt och hållit valet hos dig - men om du väljer att stanna där du är där det ENLIGT DIG inte finns något jobb - så får ju du då välja, bo kvar eller flytta. men vad föreslår du?

vad är din lösning ?

att det ska vara helt okej för folk att sitta i sin stad där det inte finns några jobb och bara casha in från pappa staten ? är det rättvist mot alla som jobbar?

De flesta som är i vuxendagisfasen bor redan i de områden där det finns störst möjligheter till arbete dvs i storstadsregionerna, arbetsgivare kan välja och vraka bland arbetslösa och inte sällan istället för att anställa utnyttjar möjligheten till att få gratispraktikanter istället.
  • louloufox
    Fanny 833 skrev 2013-10-25 17:52:29 följande:

vad är din lösning ?

Säger bara fan ta dig!

Jag har betalat skatt i hela mitt liv.

Och jag har betalat in till akassan lika länge och det är en försäkring och den har jag rätt till...

Jag sitter INTE på ett vuxen dagis ännu...

Men innan dess så får man ingen hjälp av akassan...

Som sagt, hoppas du blir sjuk/arbetslös och så kan din man betala för dig för sådana som dig vill jag inte att mina skatte pengar ska gå till.

Och som jag sagt innan, fortsätt se ner på oss så har ni snart nog en i alla fall som ni slipper betala för och ni kan ta minst pension oxå då slipper jag vara en börda för er fina människor.
  • Fanny 833
    louloufox skrev 2013-10-25 18:23:42 följande:

Säger bara fan ta dig!
    Jag har betalat skatt i hela mitt liv.
    Och jag har betalat in till akassan lika länge och det är en försäkring och den har jag rätt till...
    Jag sitter INTE på ett vuxen dagis ännu...
    Men innan dess så får man ingen hjälp av akassan...

Som sagt, hoppas du blir sjuk/arbetslös och så kan din man betala för dig för sådana som dig vill jag inte att mina skatte pengar ska gå till.

Och som jag sagt innan, fortsätt se ner på oss så har ni snart nog en i alla fall som ni slipper betala för och ni kan ta minst pension oxå då slipper jag vara en börda för er fina människor.
    förstår varför du inte blir anställd. den attityden vill man ju inte ha på en arbetsplats.

1. jag är handikappad.
    2. jag har varit arbetslös i 2 månader.
    3. jag har inte tagit en krona från soc.
    4. från a-kassan fick jag 3000 kr sammanlagt.
    5. tröttnade på att vara arbetslös och startade eget.
    6. jag har två små barn (under 3 år)
    7. skulle jag bli arbetslös igen skulle jag hellre leva på min man än på staten.

du vet ingenting om mig.        så uttala dig inte.

till skillnad från dig så gör jag något åt min situation .....

• Anonym (f3)
    Fanny 833 skrev 2013-10-25 18:31:09 följande:
    förstår varför du inte blir anställd. den attityden vill man ju inte ha på en arbetsplats.

1. jag är handikappad.
    7. skulle jag bli arbetslös igen skulle jag hellre leva på min man än på staten.

Du är har tydligen inte förstått att en stor andel av de som sitter på vuxendagis är mellan 50-64 år?
    De som är äldre har många gånger arbetat mellan 30-45 år inte sällan inom industrier som lagts ned eller inom sjukvård där man vet att väldigt många får förslitningsskador.
    Många har väldigt gamla utbildningar och kan inte omskola sig till tjänstemannayrke.

Tänker du anställa långtidsarbetslösa äldre i din verksamhet? 
  • louloufox
    Fanny 833 skrev 2013-10-25 18:31:09 följande:

1. jag är handikappad.

Och du vet INGET om mig!

Jag gör något åt min situation VARJE dag.

Men DU anklagar mig för att vara lat och lever av staren... och du ska bara veta att JAG har varit med att betala för DINA ungar så tror inte du ska säga något om att stjäla från staten!

Du känner inte mig och jag hoppas att jag aldrig träffar dig. För du är en väldigt sympatillös person...

Ska tala om för dig att jag har FANTASISKA referenser och ALLTID varit omtyckt på mina arbetsplatser... problemet är återigen att vi är 400000+ arbetslösa som ska dela på 38000 jobb!!!! Alla kan inte starta eget. Alla kan inte bli läkare. Alla kan inte bli ingenjörer.

Men jag lämnar här för det är ingen idé att försöka lära människor lite medkänsla
  • Fanny 833
    Anonym (f3) skrev 2013-10-25 19:00:45 följande:
    Du är har tydligen inte förstått att en stor andel av de som sitter på vuxendagis är mellan 50-64 år?
    De som är äldre har många gånger arbetat mellan 30-45 år inte sällan inom industrier som lagts ned eller inom sjukvård där man vet att väldigt många får förslitningsskador.
    Många har väldigt gamla utbildningar och kan inte omskola sig till tjänstemannayrke.

Tänker du anställa långtidsarbetslösa äldre i din verksamhet? 

jo , jag förstår att de flesta är det. men trådstartaren var inte en av dessa åldringar eftersom hon har barn på förskola antog jag detta.

och inte heller den som önskade mig ett liv av sjukdom och arbetslöshet och kalladem ig idiot var en åldring. 

jag kommer anställa den som verkar mest driven att jobba. oavsett ålder eller antal dagar i fas3.
  • Fanny 833
    louloufox skrev 2013-10-25 19:02:20 följande:

Och du vet INGET om mig!
    Jag gör något åt min situation VARJE dag.
    Men DU anklagar mig för att vara lat och lever av staren... och du ska bara veta att JAG har varit med att betala för DINA ungar så tror inte du ska säga något om att stjäla från staten!

Du känner inte mig och jag hoppas att jag aldrig träffar dig. För du är en väldigt sympatillös person...

Ska tala om för dig att jag har FANTASISKA referenser och ALLTID varit omtyckt på mina arbetsplatser... problemet är återigen att vi är 400000+ arbetslösa som ska dela på 38000 jobb!!!! Alla kan inte starta eget. Alla kan inte bli läkare. Alla kan inte bli ingenjörer.

Men jag lämnar här för det är ingen idé att försöka lära människor lite medkänsla
    så enkelspårig du är.

det är skillnad att ha barn på dagis för att man ska kunna jobba och att sitta hemma och ta pengar från soc eller a-kassa. så nej, jag anser inte att jag "tar från staten" jag anser att jag har barnen på förskolan så att jag kan tjäna mer pengar och betala in skatt till staten och öka sysselsättning och omsättning av pengar i samhället.

och det finns inte alls 38 000 jobb på 400 000 arbetslösa. det finns drygt 39 000 jobb på ams.se .... men det är bara 10% av alla lediga tjänster som annonseras på denna sajt. tänk utanför lådan du bor i.

• Anonym (f3)
    Fanny 833 skrev 2013-10-25 19:24:12 följande:

jo , jag förstår att de flesta är det. men trådstartaren var inte en av dessa åldringar eftersom hon har barn på förskola antog jag detta.

och inte heller den som önskade mig ett liv av sjukdom och arbetslöshet och kalladem ig idiot var en åldring. 

jag kommer anställa den som verkar mest driven att jobba. oavsett ålder eller antal dagar i fas3.
    Trådstartaren kan mycket väl vara en bra bit upp i åren eftersom snittåldern för förstföderskor i Sverige är 29 år, i storstäder och bland akademiker är åldern för första barnet ännu högre.
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!