• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Flash Gordon
    louloufox skrev 2013-10-24 18:31:55 följande:
    Gick in på Sandviks hemsida...
    Dom har 27 Jobb att söka i Sverige!
    Inte ett enda av dom kan jag söka, eller du tycker på fullt allvar att jag ska bryta upp med min familj och flytta till andra sidan Sverige!

Det finns folk som bor utanför Stockholm och det finns folk som inte "kan" flytta!

Och även om den siffran på 39000 är långt ifrån "rätt" så är den Låååååååångt ifrån 400000!

Och ni borde bara bli glada om ni blev av med en till arbetslös så vad spelar det för roll om jag smaskar i mig lite puller???

Igen då:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/massor-med-jobb-men-ingen-blir-anstalld

I Sandviken är arbetslösheten hög, men paradoxalt nog så befinner sig kommunens största företag, Sandvik, i en kris där man skriker efter arbetskraft. Inom Sandvik finns nu en hel stab anställda som försöker locka attraktiv arbetskraft.

– Det kan vara allt från teknikingenjörer, maskiningenjörer, utvecklingsingenjörer, automationsingenjörer. Jag kan hålla på hur länge som helst, säger Veronica Magnusson som är rekryteringschef för Sandvik i Sverige.

Sandvik behöver 1600 personer i Sverige fram till 2016 men man hittar inga att anställa. Man talar till och med om att man måste importera arbetskraft. 

Och det lustiga är att i TS grannstad finns en utbildning som automatiskt skulle kvalificera för ett jobb på Sandvik.  

Sandvik är dessutom bara ett exempel av många.

• Anonym (a)
    louloufox skrev 2013-10-24 18:04:06 följande:
    Jag blir så JÄVLA TRÖTT på alla er som säger det finns jobb där ute, bara man söker ALLT!!!
    Med rätt utbildning så får du jobb...
    Jobba inom vården för dom kräver ingenting....

SKITSNACK
    SKITSNACK
    SKITSNACK!!!
    Det finns just nu strax över 39000 lediga jobb listade i Sverige
    Och det finns just nu runt 400000 arbetslösa i Sverige
    FÖRKLARA  för mig och alla oss andra enligt er lata människor hur dessa jobb ska delas ut.
    PLUS att ca 9000 människor kommer hit varje månad...

Arbetsförmedlingen kräver att man söker jobb i hela Sverige...
    Passar utmärkt om man är singel...
    Men det funkar inte för alla, det fattar väl den mest korkade människa.

Om ett par veckor blir jag själv inlåst på ett jävla vuxendagis i 6 veckor hela dagarna...
    Ser verkligen fram emot denna jävla förnedring.
    Och inte hjälper det att höra av er att man är lat, att man är en dålig människa...

Ni HAR INGEN ANING om hur det ser ut på marknaden.
    Jag hade ett bra jobb/ vikariat och trodde i min enfald att det skulle vara lätt att få ett nytt jobb.
    Har många års erfarenhet, jobbat utomlands, väldigt duktig inom mitt fält.
    Men vad fan hjälper det finns inte jobb till alla arbetslösa!

Att jobba inom vården kräver att man är UNDERSKÖTERSKA minst...
    Dom anställer INGA vårdbiträden längre...

Städa kräver utbildning inom lokalvård och liknande, för det är tydligen skitsvårt att städa.

Jobba på MC donalds ej lönt, dom anställer tonåringar...

Om alla som hade jobb gav fan i att jobba övertid hela jävla tiden och tro att ni är så jälva viktiga för företagen och jobbar på helger osv så hade företagen varit tvungna att anställa istället.
    Men se nej det vill ni inte för ni är såååå coola när ni kan sitta och "beklaga" er på Facebook hur mycket ni har att göra på jobbet, hur viktiga ni är osv... SVINIGT kallar jag det!
    Och gå i pension när det är dags, SKAFFA ett liv istället... Är det inte bättre att de unga får komma in och jobba???

Jag kan säga att jag är väldigt nära att ta ett helt gäng pillerburkar och svälja ner med lite go sprit så blir det i alla fall en mindre på arbetsmarknaden plus att ni duktiga har en mindre som ni behöver försörja.
    Jag orkar helt enkelt inte längre!

Så med det sagt, SKIT PÅ ER som tror det är så lätt att skaffa sig ett jobb!

Hoppas ni själv blir arbetslösa och inser att ni är bara en fis i rymden som ingen bryr sig om och som hela samhället ser ner på!!!

• Anonym (f3)
    Flash Gordon skrev 2013-10-24 18:53:04 följande:

Igen då:

www.svt.se/nyheter/sverige/massor-med-jobb-me...

I Sandviken är arbetslösheten hög, men paradoxalt nog så befinner sig kommunens största företag, Sandvik, i en kris där man skriker efter arbetskraft. Inom Sandvik finns nu en hel stab anställda som försöker locka attraktiv arbetskraft.

– Det kan vara allt från teknikingenjörer, maskiningenjörer, utvecklingsingenjörer, automationsingenjörer. Jag kan hålla på hur länge som helst, säger Veronica Magnusson som är rekryteringschef för Sandvik i Sverige.

Sandvik behöver 1600 personer i Sverige fram till 2016 men man hittar inga att anställa. Man talar till och med om att man måste importera arbetskraft. 

Och det lustiga är att i TS grannstad finns en utbildning som automatiskt skulle kvalificera för ett jobb på Sandvik.  

Sandvik är dessutom bara ett exempel av många.

Vad jag tagit del av så krävs det ett IQ på minst 119 för att klara av naturvetenskapliga utbildningar som ger den särskilda behörighet som krävs för att gå en ingenjörsutbildning, genomsnitts IQ ligger på 100 dvs de allra flesta har inte tillräcklig intelligens för att klara av avancerade utbildningar som läkare, ingenjör, veterinär osv.

Du tror väl inte på fullt allvar att det sitter människor i Fas3 som hellre väljer att sitta på vuxendagis än att utbilda sig till yrken som det är stor efterfrågan på och som dessutom är bra betalt? 
  • Fanny 833
    louloufox skrev 2013-10-24 18:04:06 följande:
    Jag blir så JÄVLA TRÖTT på alla er som säger det finns jobb där ute, bara man söker ALLT!!!
    Med rätt utbildning så får du jobb...
    Jobba inom vården för dom kräver ingenting....

SKITSNACK
    SKITSNACK
    SKITSNACK!!!
    Det finns just nu strax över 39000 lediga jobb listade i Sverige
    Och det finns just nu runt 400000 arbetslösa i Sverige
    FÖRKLARA  för mig och alla oss andra enligt er lata människor hur dessa jobb ska delas ut.
    PLUS att ca 9000 människor kommer hit varje månad...

Arbetsförmedlingen kräver att man söker jobb i hela Sverige...
    Passar utmärkt om man är singel...
    Men det funkar inte för alla, det fattar väl den mest korkade människa.

Om ett par veckor blir jag själv inlåst på ett jävla vuxendagis i 6 veckor hela dagarna...
    Ser verkligen fram emot denna jävla förnedring.
    Och inte hjälper det att höra av er att man är lat, att man är en dålig människa...

Ni HAR INGEN ANING om hur det ser ut på marknaden.
    Jag hade ett bra jobb/ vikariat och trodde i min enfald att det skulle vara lätt att få ett nytt jobb.
    Har många års erfarenhet, jobbat utomlands, väldigt duktig inom mitt fält.
    Men vad fan hjälper det finns inte jobb till alla arbetslösa!

Att jobba inom vården kräver att man är UNDERSKÖTERSKA minst...
    Dom anställer INGA vårdbiträden längre...

Städa kräver utbildning inom lokalvård och liknande, för det är tydligen skitsvårt att städa.

Jobba på MC donalds ej lönt, dom anställer tonåringar...

Om alla som hade jobb gav fan i att jobba övertid hela jävla tiden och tro att ni är så jälva viktiga för företagen och jobbar på helger osv så hade företagen varit tvungna att anställa istället.
    Men se nej det vill ni inte för ni är såååå coola när ni kan sitta och "beklaga" er på Facebook hur mycket ni har att göra på jobbet, hur viktiga ni är osv... SVINIGT kallar jag det!
    Och gå i pension när det är dags, SKAFFA ett liv istället... Är det inte bättre att de unga får komma in och jobba???

Jag kan säga att jag är väldigt nära att ta ett helt gäng pillerburkar och svälja ner med lite go sprit så blir det i alla fall en mindre på arbetsmarknaden plus att ni duktiga har en mindre som ni behöver försörja.
    Jag orkar helt enkelt inte längre!

Så med det sagt, SKIT PÅ ER som tror det är så lätt att skaffa sig ett jobb!

Hoppas ni själv blir arbetslösa och inser att ni är bara en fis i rymden som ingen bryr sig om och som hela samhället ser ner på!!!

det sägs att endast 10-15% av jobben läggs upp på ams.se
  • Anonym (333)
    Fanny 833 skrev 2013-10-24 19:42:00 följande:

det sägs att endast 10-15% av jobben läggs upp på ams.se

Det blir alldeles för jobbigt att lägga ut lediga tjänster där eftersom det är massor av ointresserade och/eller okvalificerade sökanden.

Hellre headhunta eller välja bland de som varit in och presenterat sig. 
  • Anonym (helt rätt)

Jag håller med, lägg ned... inrätta samhällstjänst istället.
    Städa parker eller vad som helst är ju bättre. Då slipper folk slösa bort tiden på att skicka standardiserade ansökningar till företag som inte bett om att få dom.

• Anonym (helt rätt)

Grejen är ju att du kanske har fel typ av utbildning för att lätt kunna få ett jobb. Gå en utbildning, det finns massor av utbildningar som skulle ge jobb direkt om det är vad man är ute efter.
    Vill man bara ha jobb inom det man är utbildad inom så ligger man ju ett steg efter hela tiden. Då är det dags att ta en titt på sin egen verklighet och försöka hitta något annat att utbilda sig till/jobba med.

• Anonym (fantasi)

Senaste 5 åren har jag jobbat som läkare på 3 olika platser. Hur jag fått jobb?
    Jobb 1: gick till kliniken och letade upp en ansvarig person, frågade om det fanns möjlighet till jobb där.
    Jobb 2: skickade ett mail till ansvarig för ett lite större område och frågade om det fanns någon ledig plats. Efter 2 timmar blev jag uppringd och erbjuden ett jobb utan att de träffat mig eller sett något CV.
    Jobb 3: mailade den specifika personalchef jag ville arbeta för och undrade hur det ser ut med lediga jobb i höst. Vi träffades vid ett tillfälle, jag skulle gå hem och tänka på saken. Veckan efter skickade jag ett mail att jag vill jobba där och de sade ok.

Inget av dessa jobb har tagit vägen via arbetsförmedlingen, och jag är på intet vis unik.
    Ja, rätt utbildning ger jobb.
    Ja, jag inser att inte alla kan eller vill läsa till läkare, men sannolikt finns det massor av andra yrken där man får jobb lika lätt.

• Anonym (333)
    Anonym (fantasi) skrev 2013-10-24 20:53:09 följande:
    Jobb 1: gick till kliniken och letade upp en ansvarig person, frågade om det fanns möjlighet till jobb där.
    Jobb 2: skickade ett mail till ansvarig för ett lite större område och frågade om det fanns någon ledig plats. Efter 2 timmar blev jag uppringd och erbjuden ett jobb utan att de träffat mig eller sett något CV.
    Jobb 3: mailade den specifika personalchef jag ville arbeta för och undrade hur det ser ut med lediga jobb i höst. Vi träffades vid ett tillfälle, jag skulle gå hem och tänka på saken. Veckan efter skickade jag ett mail att jag vill jobba där och de sade ok.

Inget av dessa jobb har tagit vägen via arbetsförmedlingen, och jag är på intet vis unik.
    Ja, jag inser att inte alla kan eller vill läsa till läkare, men sannolikt finns det massor av andra yrken där man får jobb lika lätt.

Jag har inte fått ett enda arbete via af och jag har bytt jobb många gånger, totalt har jag varit arbetslös tre veckor på 25 år.

Håller med dig totalt! (och jag är inte läkare ;) ) 
  • Anonym (f3)
    Anonym (fantasi) skrev 2013-10-24 20:53:09 följande:

De som bara har en vanlig halvgammal gymnasieutbildning och är 45 år får inte arbete på samma sätt som högutbildade akademiker, de får inte ens de enkla jobben som inte kräver erfarenhet eftersom arbetsgivaren hellre tar en som inte fyllt 26 år eftersom arbetsgivaravgiften är så pass mycket lägre för dessa.

En stor andel av de som finns på dessa vuxendagis har ingen utbildning utöver gymnasiet, många har bara 2-årigt gymnasium, 48 % är över 50 år för dessa är den enda utbildning som är möjlig någon form av arbetsmarknadsutbildning.
    En 50+ som inte har en bra slant sparad har inte möjlighet att först läsa in gymnasiet och därefter en utbildning på YH, högskola eller universitet. 

Många verkar inte förstå att de enkla jobben inte längre finns kvar och att många av de i jobb och utvecklingsgarantin är gamla industriarbetare som blivit arbetslösa pga att industrier avvecklats, dessa personer har inte förmåga att studera också därför de än gång valde en yrkesbana som inte krävde högre studier. 
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!