• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Anonym (Arbetslös)
    Sweet life skrev 2013-10-25 16:25:04 följande:
    Är så förundrad, är folk tappade bakom en vagn? Totalt handlingsförlamade och saknar egen initiativförmåga? Du har en utbildning inom humaniora, jaha? Om du inte får jobb får du väl tänka om? Det saknas tusentals undersköterskor i offentlig sektor, gå en tre terminers omvårdnadsutbildning och sök jobb som usk. Ställ dig i vikariekön på förskolor/skolor. 

Man får väl ha lite eget jävla tänk. Eller ska jobbet trilla ner i ditt knä? 

Det sankas verkligen inte undersköterskor här omkring, tvärtom är det stor arbettslöshet bland dem (precis som i större delen av landet). Ta reda på fakta innan du sitter och spyr galla över andra!
  • louloufox
    Sweet life skrev 2013-10-25 16:39:00 följande:
    Har inte krävts i någon av de kommuner jag jobbat i. Jobbar nu som tf. förskollärare och är inte ens barnskötare... Kommunerna blir överlyckliga om man ringer och säger att man vill stå i vikarielistan. Om det är som du säger beror det på att det måste finnas väldigt många arbetslösa barnskötare och förskollärare i din kommun. Här är det enorm brist på båda. Även på undersköterskor.

Antalet annonser gör inte bilden rättvisa. Många sjukhus t ex. Lägger inte ut annonser på arbetsförmedlingen, har avtal med bemmaningsföretag osv. Bara här i kommunen där jag bor finns det i skrivande stund 80 st tjänster som inte är tillsatta inom hemtjänst, äldreboende, primärvård, psykiatrin osv. 

Hoppas innerligt att du blir arbetslös. Det är en skam att du ska jobba med ungar... hoppas verkligen inte att du lär dom att alla arbetslösa är lata...

Du borde skämmas...

Kan säga att i HELA Skåne så krävs det att du är Undersköterska för att jobba inom vården...dom anställer inga vårdbiträden längre. Till och med för att bli personlig assistent så börjar det kravet komma...

Fy fan vilken människosyn ni har!
  • Sweet life
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-25 16:47:09 följande:

Det sankas verkligen inte undersköterskor här omkring, tvärtom är det stor arbettslöshet bland dem (precis som i större delen av landet). Ta reda på fakta innan du sitter och spyr galla över andra!
    Haha ok! 

Jag har flyttat runt en hel del. Dels pga att jag fått flytta för att få jobb, eller för att min partner fått nytt jobb osv. Och ALLA kommuner (ganska många i det här laget) saknas det undersköterskor och lärare/förskollärare.

Vad bor ni i för små hålor där det INTE saknas?

När jag jobbade inom äldreomsorgen kunde jag jobba både dag och kväll 7 dagar i veckan om jag ville. För att det var sån brist på personal.... 
  • Sweet life
    louloufox skrev 2013-10-25 16:48:18 följande:

Hoppas innerligt att du blir arbetslös. Det är en skam att du ska jobba med ungar... hoppas verkligen inte att du lär dom att alla arbetslösa är lata...

Du borde skämmas...

Kan säga att i HELA Skåne så krävs det att du är Undersköterska för att jobba inom vården...dom anställer inga vårdbiträden längre. Till och med för att bli personlig assistent så börjar det kravet komma...

Fy fan vilken människosyn ni har!
    Ja, men utbilda dig då?!?!

Jag har vart arbetslös ganska länge och precis fått ett fast jobb, innan hankade jag mig fram på timvik och sökte jobb genom AF... Obekväma arbetstider, kvällar och helger.. MEN, jag fick jobba... Så jag vet hur svårt det är. Men man kan inte låsa fast sig vid en tanke.... 
  • Anonym (Arbetslös)
    Sweet life skrev 2013-10-25 16:49:19 följande:
    Haha ok! 

Jag har flyttat runt en hel del. Dels pga att jag fått flytta för att få jobb, eller för att min partner fått nytt jobb osv. Och ALLA kommuner (ganska många i det här laget) saknas det undersköterskor och lärare/förskollärare.

När jag jobbade inom äldreomsorgen kunde jag jobba både dag och kväll 7 dagar i veckan om jag ville. För att det var sån brist på personal.... 

Jag bor i Norrköping, men enligt de källor som finns är det svår arbetslöshet bland undersköterskor överallt utom Stockholm. Kom som sagt gärna med källor på ditt eget påstående.
  • Anonym (f3)
    Haha ok! 

Jag bor i en sådan kommun som har krav på relevant utbildning/erfarenhet för att ta hand om barn, gamla och sjuka, en del kommuner är ju inte så nogräknade vilket man kan se på löpsedlarna när det gäller vanvård av gamla.
  • Anonym (Arbetslös)
    Sweet life skrev 2013-10-25 16:51:51 följande:

Jag har vart arbetslös ganska länge och precis fått ett fast jobb, innan hankade jag mig fram på timvik och sökte jobb genom AF... Obekväma arbetstider, kvällar och helger.. MEN, jag fick jobba... Så jag vet hur svårt det är. Men man kan inte låsa fast sig vid en tanke.... 

Tyvärr finns det inte så många utbildningar jag kan hoppa på, och som 'sagt har jag inte så mycket CSN kvar. Jag kan inte jobba obekvämt.
  • Anonym (f3)
    Sweet life skrev 2013-10-25 16:51:51 följande:

Undrar lite hur du tänker att arbetslösa med en A-kassa som ger max 10  000 kr i månaden ska kunna flytta omkring mellan olika kommuner landet i hopp om att de kanske kan få vikariat inom vård och skola utan att ha utbildning eller erfarenhet inom området?

• Anonym (f3)
    Haha ok! 

De flesta i jobb och utvecklingsgarantin bor i storstadsområdena och inte i små hålor.
  • Anonym (Det går)

Jag fick jobb idag!! Ett fast, bra sådant, på ett stort företag!

Och jag fick ligga i ordentligt. Gav nästan upp. Nu var jag i och för sig bara arbetslös ca 3 månader och arbetssökande ca 5 månader (blev varslad), men fan vad det tär på psyket och ens självkänsla.

Men så kom det en vecka då allt hände samtidigt, 7 intervjuer på 2 veckor.

OT: vet någon om man måste vara aktivt jobbsökande den tid innan det nya arbetet börjar? Jag tillträder måndagen den 4 november. Tänkte på aktivitetsrapportering till AF. Lite orimligt om de vill att jag ska söka jobb en vecka, bara för sakens skull? Men de upphör aldrig att förvåna.

Och till TS: Jag förstår din frustration. Jäkla förvaring. Men du vet, det finns alltid de som missköter sig/jobbar svar osv och detta blir en form av kollektiv bestraffning och övervakning. Då vore ju någon kurs/praktik bättre. 

Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!