Anonym (f3) skrev 2013-10-26 11:59:28 följande:
Vet ett vuxendagis där de sysslar med handarbete av olika slag, de som är duktiga får gratis material eftersom deras saker går att sälja, de som inte är duktiga får bekosta sitt eget material att arbeta med. Skattebetalarna betalar alltså för att grupper av människor sitter på heltid och stickar halsdukar till sig själva....
Skattebetalarna betalar en massa pengar till ekonomiska föreningar som sysslar med catering, caféverksamhet, städning hos privatpersoner och liknande, dessa föreningar tar marknadsandelar från företagare som har detta som levebröd.
Inom Fas3 är det en massa pucshande att deltagare ska starta ekonomiska föreningar som ska bemannas med Fas3-deltagare, diverse bidragsanställda.
Vad ska vi göra med de oanställbara? De som är för gamla, för sjuka, för lågutbildade, de som saknar social kompetens eller helt enkelt är ointresserade av att jobba?
Det tar tar några år innan man kommer till fas 3. För maken tog det 8 år av arbetslöshet innan han hamnade i Fas 3 (och lyckades några månader senare bli utsparkad eftersom han inte skötte sin del). Syrran hamnade efter 11 år i FAS 2 och hade turen att fångas upp av ett annat projekt.
Som sagt jag har varit där. Jag har skyllt allt på alla andra och dragit på mig offerkoftan. Bara ren tur har hållit mig borta från Fas 3. Idag har jag tagit av mig offerkoftan, idag har jag tagit tag i mitt liv. Idag inser jag att man inte bara hamnar i fas 3, man hamnar där för att man av en eller annan anledning inte är anställningsbar inom den reguljära marknaden. Vissa saker som ålder och sjukdom kan man inte påverka, men de andra sakerna kan man åtgärda om man vill ha ett jobb.