• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Anonym (f3)
    Flash Gordon skrev 2013-10-26 13:58:17 följande:

Fast det där stämmer inte heller.

Folk satt i en beroendeställning till läkaren och KF och dessa bägge parter sjukpensionerade långt fler än som behövdes.

Väl sjukpensionerad så föll du ur systement och det fanns ingen systematisk rehab med målet att du skulle tillbaka ut i arbetslivet.

Det är en gränsdragning. Antingen "tvinga" folk att försöka jobba eller så skicka ut dem ur systemet via förtidspension. Vi som samhälle kommer att behöva göra den avvägningen hela tiden.

Dagens bedömning må vara för tuff för många men vi vare sig vill eller kan gå tillbaka till det som gällde under den förra regeringen heller.     
    Problemet är att de som nu nekas fortsatt sjukskrivning eller förtidspension nu hamnar i jobb och utvecklingsgarantin som rehabilitering, där finns det inte tillgång till några rehabiliteringsinsatser om man inte räknar föreläsningar om hur man ska stärka sin självkänsla och liknande. Handledarna inom sysselsättningsfasen har ingen utbildning inom rehab. utan är vanliga långtidsarbetslösa som blivit anställda med diverse bidrag.
  • Anonym (Arbetslös)

Jag har fått en ny plats!! Skrattande

Jag skrev ju att jag jagat praktikplatser parallellt med jobb och nu fick jag napp. Ett bra företag inom min bransch. Hurra!

{#emotions_dlg.flower}   

• Anonym (fantasi)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-28 11:39:20 följande:
    Jag har fått en ny plats!! Skrattande

Jag skrev ju att jag jagat praktikplatser parallellt med jobb och nu fick jag napp. Ett bra företag inom min bransch. Hurra!

{#emotions_dlg.flower}   

Grattis! Hoppas det leder till något värdefullt i längden, och hoppas att du trivs där!
  • Anonym (? 2)
    H2O Mineral skrev 2013-10-25 00:03:14 följande:
    Vårdbiträden anställs inom vissa kommuner, de kommuner som kräver att man ska ha gått omvårdansprogrammet för att få anställas som usk. Men undersköterska är en anställning och ingen utbildning. 
    Så vad är då detta för utbildningar?
    http://www.medlearn.se/utbildningar/ 
  • Dr Mupp
    Anonym (? 2) skrev 2013-10-28 20:07:42 följande:
    Så vad är då detta för utbildningar?
    www.medlearn.se/utbildningar
    Det är omvårdnadsprogrammet. Man kan jobba som undersköterska med eller utan den utbildningen. Jag har gjort det. Min man har utbildningen. Han är INTE undersköterska. Han är personlig assistent. Skulle han anställas som undersköterska så blir han en. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (? 2)
    Dr Mupp skrev 2013-10-28 21:02:04 följande:
    Det är omvårdnadsprogrammet. Man kan jobba som undersköterska med eller utan den utbildningen. Jag har gjort det. Min man har utbildningen. Han är INTE undersköterska. Han är personlig assistent. Skulle han anställas som undersköterska så blir han en. 
    Varför heter de undersköterskeutbildningar då?
    Det där med din man säger ju egentligen ingenting. Egentligen, byt ut "omvårdnad" till "ekonomi" och "undersköterska" till "ekonom" i ditt inlägg. Ser du hur snurrigt inlägget egentligen är?
  • H2O Mineral
    Anonym (? 2) skrev 2013-10-28 21:11:55 följande:
    Varför heter de undersköterskeutbildningar då?
    Det där med din man säger ju egentligen ingenting. Egentligen, byt ut "omvårdnad" till "ekonomi" och "undersköterska" till "ekonom" i ditt inlägg. Ser du hur snurrigt inlägget egentligen är?
    Det heter omvårdnadsprogrammet. 
    Jag är inte samma som FruE/Mineralvatten/Elin 885!
  • Anonym (? 2)
    H2O Mineral skrev 2013-10-28 21:15:47 följande:
    Det heter omvårdnadsprogrammet. 
    Varför har det där företaget kallat det undersköterskeutbildning då?
    Är det här ett känsligt ämne? 
  • Lejonmamman01
    Anonym (? 2) skrev 2013-10-28 21:18:10 följande:
    Så här är det. Läkare och sjuksköterska är exempel på s.k. "skyddade titlar". Det betyder, att samhället har satt upp kriterier för vilka som får kalla sig för detta, respektive söka dessa tjänster. Det finns speciella utbildningar, praktikkrav och examina, och utan dem får man inte ut sin legitimation och kan inte jobba som det, helt enkelt.

När det gäller undersköterska, så är det ingen skyddad titel, och det är heller inget legitimationsyrke. Det krävs VISS utbildning, och det vanligaste är att man går omvårdnadsprogrammet på gymnasiet, Komvux, eller på någon av Af:s skolor. Men det är inte helt nödvändigt, eftersom det är den praktiska kompetensen som räknas. Det vill säga: har du arbetat som vårdbiträde i många år, och i praktiken redan fått utföra  samma arbetsuppgifter som undersköterskor på den vårdenheten, så kan du söka en underskötersketjänst med samma arbetsuppgifter någon annanstans. Varje arbetsgivare avgör för sig, om du får tjänsten eller inte.

Du kan dock inte söka en uska-tjänst på en vårdcentral, för att du jobbat som uska på ett äldreboende. Och vice versa. (Det vill säga: söka kan du ju, men du kommer inte att få den.)   
  • H2O Mineral
    Anonym (? 2) skrev 2013-10-28 21:18:10 följande:
    Marknadsföring. Låter mera intressant. Men det är fortfarande en omvårdadsutbildning även om de väljer att kalla det kungliga vårdprogrammet eller vad som helst. 
    Jag är inte samma som FruE/Mineralvatten/Elin 885!
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!