• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Anonym (f3)
    Anonym (bra) skrev 2013-10-29 13:36:24 följande:
    Fast fas3 praktiker leder väldigt sällan till jobb,nu mår ju killen bra och har tagit tag i sitt liv,tycker du han ska gå på praktik hela livet?
    Fas3 är ingen praktik.

• Anonym (bra)
    Anonym (f3) skrev 2013-10-29 14:28:14 följande:
    Fas3 är ingen praktik.

Nej,snarare slavarbete.
  • Dr Mupp
    Anonym (? 3) skrev 2013-10-29 10:45:33 följande:
    Har din man något handikapp? Oförmögen att ordna saker själv? 
    Trolligen depression, men så länge han vägrar ta tag i det så kan jag inte göra mer än tjata.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Anonym (f3) skrev 2013-10-29 11:51:21 följande:
    Det var väl aldrig syftet med fas3 att det skulle fungera som någon dagverksamhet för de som behöver socialt umgänge?

Fritidsaktiviteter gör man på sin fritid med sina vänner, det kan väl knappast vara så att skattepengar ska gå till verksamhet som sysslar med fiskeutflykter och liknande för arbetslösa? 
    Jo det är just det FAS 3 är till för. Grundtanken var att icke anställningsbara skulle få en meningsfull sysselsättning och ett socialt sammanhang.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (hff)
    Anonym (bra) skrev 2013-10-29 15:11:43 följande:
    Nej,snarare slavarbete.

Det är slavarbete pga den som är i fas 3 inte får nån lön av arbetsgivaren men arbetsgivsren får betalt för att ha den arbetslösa hos sig! ! AG tjänar pengar på den arbetslösa alltså
  • Anonym (f3)
    Dr Mupp skrev 2013-10-29 18:11:22 följande:
    Jo det är just det FAS 3 är till för. Grundtanken var att icke anställningsbara skulle få en meningsfull sysselsättning och ett socialt sammanhang.
    Grundtanken var att människor skulle komma närmare arbetsmarknaden inte att det skulle vara en tvingande dagverksamhet för att få gemenskap på ungefär samma sätt som de som tillhör LSS

Jag vet att det finns de som gillar att vara på sina anordnarplatser för att få socialt umgänge eftersom de annars känner sig ensamma helt ok om behovet finns för enskilda individer att bli aktiverade med handarbete, fikastunder, promenader, fiskeutflykter osv men det kan inte vara tvingande att syssla på detta sätt.

• Flash Gordon
    Anonym (f3) skrev 2013-10-29 11:51:21 följande:
    Det var väl aldrig syftet med fas3 att det skulle fungera som någon dagverksamhet för de som behöver socialt umgänge?

Fas3 är många saker.

En delmotivering är att de arbetslösa ska komma i kontakt med andra och få känna sig behövda:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8252592.ab 

Fas 3 är vad det är. Det är människorna längst bort från arbetsmarknaden som man ger en uppgift, varpå de får ersättning via FK eller socialbidrag (har jag för mig).

Fas3:s stora problem är att uppgifterna inte är tänkta att konkurrera med riktiga jobb. Det finns inte mycket som kan göras i en verksamhet som inte kan översättas till riktiga jobb.

Det blir en räkneövning hur mycket samhället har råd med men i princip skulle vi kunna ta tillbaka de gamla beredskapsjobben och dela ut till dessa Fas3-are istället.

Dock skulle (förmodligen) ersättningen för dessa jobb behöva vara så låg att facket klagade på lönedumpning.
  • myway

Vet ni hur mycket tid det tar för en ag agg ha en fas 3 hos sig? Hur mycket det kräver? Hade inte ag fått något för det så hade inget gått med på det. Det tar väldigt mycket tid och energi från det vanliga arbetet som behöver göras.

• Anonym (f3)
    myway skrev 2013-10-30 06:13:48 följande:
    Vet ni hur mycket tid det tar för en ag agg ha en fas 3 hos sig? Hur mycket det kräver? Hade inte ag fått något för det så hade inget gått med på det. Det tar väldigt mycket tid och energi från det vanliga arbetet som behöver göras.
    De alla flesta anordnarna har ingen annan verksamhet än Fas3.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (f3) skrev 2013-10-30 07:39:51 följande:
    De alla flesta anordnarna har ingen annan verksamhet än Fas3.

Precis. Det är de så kallade "sociala företag" som jag tidigare skrev att jag inte vill till.

Nu ska jag skriva en jobbansökan igen. Är det någon här som är duktig på sådant som kan hjälpa mig att läsa? Jag vill helst inte posta den i tråden.   
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!