• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • H2O Mineral
    Anonym (? 2) skrev 2013-10-28 21:18:10 följande:
    Varför har det där företaget kallat det undersköterskeutbildning då?
    Är det här ett känsligt ämne? 
    Känslig ämne? För vem? 
    Jag är inte samma som FruE/Mineralvatten/Elin 885!
  • H2O Mineral
    Lejonmamman01 skrev 2013-10-28 21:24:44 följande:
    Så här är det. Läkare och sjuksköterska är exempel på s.k. "skyddade titlar". Det betyder, att samhället har satt upp kriterier för vilka som får kalla sig för detta, respektive söka dessa tjänster. Det finns speciella utbildningar, praktikkrav och examina, och utan dem får man inte ut sin legitimation och kan inte jobba som det, helt enkelt.

När det gäller undersköterska, så är det ingen skyddad titel, och det är heller inget legitimationsyrke. Det krävs VISS utbildning, och det vanligaste är att man går omvårdnadsprogrammet på gymnasiet, Komvux, eller på någon av Af:s skolor. Men det är inte helt nödvändigt, eftersom det är den praktiska kompetensen som räknas. Det vill säga: har du arbetat som vårdbiträde i många år, och i praktiken redan fått utföra  samma arbetsuppgifter som undersköterskor på den vårdenheten, så kan du söka en underskötersketjänst med samma arbetsuppgifter någon annanstans. Varje arbetsgivare avgör för sig, om du får tjänsten eller inte.

Du kan dock inte söka en uska-tjänst på en vårdcentral, för att du jobbat som uska på ett äldreboende. Och vice versa. (Det vill säga: söka kan du ju, men du kommer inte att få den.)   
    Jodå, man kan söka en usk tjänst på vc om man jobbat som usk på ett äldreboende. Är samma där, upp till arbetsgivaren att bestämma om man ska anställas som usk eller inte. 
  • Lejonmamman01
    Anonym (? 2) skrev 2013-10-28 21:11:55 följande:
    Varför heter de undersköterskeutbildningar då?
    Det där med din man säger ju egentligen ingenting. Egentligen, byt ut "omvårdnad" till "ekonomi" och "undersköterska" till "ekonom" i ditt inlägg. Ser du hur snurrigt inlägget egentligen är?

Det är faktiskt likadant med "ekonom". Vem som helst kan kalla sig för det, om någon har anställt en som det. "Civilekonom" däremot, är en akademisk titel som man inte får använda om man inte gått civilekonomprogrammet på universitetet.

• Lejonmamman01
    H2O Mineral skrev 2013-10-28 21:26:51 följande:
    Jodå, man kan söka en usk tjänst på vc om man jobbat som usk på ett äldreboende. Är samma där, upp till arbetsgivaren att bestämma om man ska anställas som usk eller inte. 

Jo, jag sa ju att man kan SÖKA. Men man kommer inte att få den. För det är den s.k. "réella kompetensen" - praktiken, erfarenheten - som räknas.
  • H2O Mineral
    Lejonmamman01 skrev 2013-10-28 21:29:53 följande:

Jo, jag sa ju att man kan SÖKA. Men man kommer inte att få den. För det är den s.k. "réella kompetensen" - praktiken, erfarenheten - som räknas.
    Jo, man kan få det. Det beror på arbetsgivaren om denne anställer folk utan omv.program som undersköterska. 
  • Anonym (? 2)
    Lejonmamman01 skrev 2013-10-28 21:27:11 följande:

Det är faktiskt likadant med "ekonom". Vem som helst kan kalla sig för det, om någon har anställt en som det. "Civilekonom" däremot, är en akademisk titel som man inte får använda om man inte gått civilekonomprogrammet på universitetet.

Jo jag vet, det är lite dit jag vill komma. Därför kan ekonomiutbildningen heta lite olika saker också. Så varför heter inte undersköterskeutbildningar just bl.a. undersköterskeutbildningar när det uppenbarligen finns utbildningsinstitut som tycker att det kan heta undersköterskeutbildning istället för omvårdnadsprogrammet?
  • Anonym (? 2)
    H2O Mineral skrev 2013-10-28 21:30:29 följande:
    Jo, man kan få det. Det beror på arbetsgivaren om denne anställer folk utan omv.program som undersköterska. 
    Om det absolut inte finns någon annan som sökt tjänsten hoppas jag.
  • Mymla

Grattis till praktiken! Är det inom ett område som intresserar dig, där du kan få jobb sen?

• H2O Mineral
    Anonym (? 2) skrev 2013-10-28 21:36:26 följande:
    Om det absolut inte finns någon annan som sökt tjänsten hoppas jag.
    Eller om de anser att man har kvalifikationerna som krävs. 
  • Anonym (? 2)
    H2O Mineral skrev 2013-10-28 21:38:55 följande:
    Eller om de anser att man har kvalifikationerna som krävs. 
    Det hoppas jag verkligen inte att de gör med en person som enbart jobbat på äldreboende tidigare.
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!