• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Anonym (f3)

18 600-18 700 kr är den lön som tex. Skosgstyrelsen ger till de som sätts i arbete i samarbete med Af, där den största delen av lönen kommer från bidrag. Skogstyrelsen har trots att de fått en masa pengar för att korttidsanställa långtidsarbetslösa inte ännu fullföljt sitt uppdrag utan bara tagit emot en massa pengar, dessutom har de varit missnöjda med de som anvisats eftersom de inte ansett dem tillräckligt friska.

Så inte ens med drivor av bidrag vill arbetsgivare anställa de som står långt från arbetsmarknaden speciellt inte om de dras med en och annan krämpa och kommit upp i ålder. 

• Flash Gordon
    Anonym (f3) skrev 2013-11-03 13:06:22 följande:
    18 600-18 700 kr är den lön som tex. Skosgstyrelsen ger till de som sätts i arbete i samarbete med Af, där den största delen av lönen kommer från bidrag. Skogstyrelsen har trots att de fått en masa pengar för att korttidsanställa långtidsarbetslösa inte ännu fullföljt sitt uppdrag utan bara tagit emot en massa pengar, dessutom har de varit missnöjda med de som anvisats eftersom de inte ansett dem tillräckligt friska.

Så inte ens med drivor av bidrag vill arbetsgivare anställa de som står långt från arbetsmarknaden speciellt inte om de dras med en och annan krämpa och kommit upp i ålder. 

Den kritik jag hittar är den motsatta. De anställer så många att ordinarie personal får gå hem.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17615213.ab

Den kritik jag förutser kommer också, "lönedumpning!" skriker facket.
    http://www.aftonbladet.se/ledare/article17621737.ab

Well, dööh, det är liksom själva grejen ja. Billigare anställningar för att få ut fler med dessa bidrag.     

• Anonym (f3)
    Flash Gordon skrev 2013-11-03 13:39:52 följande:

Den kritik jag hittar är den motsatta. De anställer så många att ordinarie personal får gå hem.

www.aftonbladet.se/nyheter/article17615213.ab

Den kritik jag förutser kommer också, "lönedumpning!" skriker facket.
    www.aftonbladet.se/ledare/article17621737.ab

Well, dööh, det är liksom själva grejen ja. Billigare anställningar för att få ut fler med dessa bidrag.     

De de sparkade hade haft lönebidrag länge. Kostnaden för de nya friska långtidsarbetslösa blir betydligt billigare, hur de nu kan få rätt att byta ut de med lönebidrag för att ta in andra med bidrag  eftersom i det uppdrag de fått har  förbundit sig att ta emot de som står längst bort från arbetsmarknaden.

Finns ett sort antal artiklar om Skogstyrelsens arbetsintervjuer för att "anställa" Fas3, samt vilka krav de haft på arbetsförmedlingen att inte skicka sekunda personer till dem. 
  • Anonym (f3)

Arbetsförmedlingen fick betala 28,5 miljoner kronor i augusti för att Skogsstyrelsen skulle sysselsätta 918 långtidsarbetslösa från fas 3 – det blir drygt 31 000 kronor per plats.

Arbetsförmedlingens avtal med Skogsstyrelsen om att sysselsätta långtidsarbetslösa från fas 3 verkar bli en dyr historia. För de 918 långtidsarbetslösa som ingick i projektet i augusti fick Skogsstyrelsen sammanlagt ta emot anordnarbidrag, anställningsstöd och projektstöd på sammanlagt 28,5 miljoner kronor från Arbetsförmedlingen, enligt Dagens Arenas granskning.

Det blir en månadskostnad på drygt 31 000 kronor per deltagare för Arbetsförmedlingen.

www.google.se/url&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&cad=rja&ved=0CGQQFjAJ&url=http%3A%2F%2Fwww.dagensarena.se%2Finnehall%2Fskogsstyrelsen-fakturerade-miljoner-trots-noll-deltagare%2F&ei=vU92UqjvK_CM4gTH2IGQCA&usg=AFQjCNHegHKC374vjYSS1M6GYByKqrhk6A&bvm=bv.55819444,d.bGE

Funktionsnedsatta väljs bort i Skogsstyrelsens projekt för långtidsarbetslösa i fas 3. ”Ett brott mot överenskommelsen” enligt Arbetsförmedlingen.

Skogsstyrelsens projekt för långtidsarbetslösa från fas 3 ska enligt avtalet med Arbetsförmedlingen vända sig till de som står allra längst från arbetsmarknaden. Myndigheten får också full kostnadstäckning för allt från handledning, arbetsledning, till utrustning och anpassning av arbetet för alla typer av deltagare.

Det första klagomålet kommer den 10 april från projektets marknadsområde 6, Nordvästra Götaland. Bengt Danielsson, en av Skogsstyrelsens regionala chefer i Värmland, skriver då en tre sidor lång tjänsteanteckning där han beskriver myndighetens första intervjuer med intresserade långtidsarbetslösa från fas 3:

”… efterhand som de intervjuade deltagarna så framkom det att många drogs med diverse problem både fysiska och psykiska.”

Trots att Skogsstyrelsen efter intervjuerna ansåg att endast ett fåtal ”överhuvudtaget skulle kunna fungera med det upplägg som vi tänkt” så ville Arbetsförmedlingen skicka dit många fler.

www.google.se/url&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&ved=0CDkQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.dagensarena.se%2Finnehall%2Ffel-att-lata-svart-psyksjuk-jobba-med-motorsag-i-skogen%2F&ei=x1B2UpfIGOz24QTl6YCYBQ&usg=AFQjCNFF7CWRDzCf3mlNHL30x0E8wfpcNg

Inte ens om arbetsgivare som i det här fallet tom. är ett statligt verk får enorma bidrag för varje person så är de villiga att anställa långtidsarbetslösa om de inte är fullt friska och 100% arbetsföra, i Fas3 är 30% sådana som hamnat där efter att de utförsäkrats. 

• Flash Gordon
    Anonym (f3) skrev 2013-11-03 14:40:55 följande:

Inte ens om arbetsgivare som i det här fallet tom. är ett statligt verk får enorma bidrag för varje person så är de villiga att anställa långtidsarbetslösa om de inte är fullt friska och 100% arbetsföra, i Fas3 är 30% sådana som hamnat där efter att de utförsäkrats. 

Du tycker det är fel av Skogsstyrelsen att INTE skicka ut halta, lytta och psykiskt sjuka i skogen med en röj-såg för att röja sly?

Om något så är det ju arbetsförmedlingen som gör fel som inte inventerat vilka man har att skicka som skulle kunna klara av ett fysiskt jobb i skogen.   

De som inte klara av att ta ett jobb med att röja i skogen skulle man istället kunna föra över till kommunen för att fungera som extra resurser på ungdomsgårdar eller ålderdomshem eller nåt.   
  • Anonym (f3)
    Flash Gordon skrev 2013-11-03 17:21:37 följande:
    Du tycker det är fel av Skogsstyrelsen att INTE skicka ut halta, lytta och psykiskt sjuka i skogen med en röj-såg för att röja sly?

Om något så är det ju arbetsförmedlingen som gör fel som inte inventerat vilka man har att skicka som skulle kunna klara av ett fysiskt jobb i skogen.   

De som inte klara av att ta ett jobb med att röja i skogen skulle man istället kunna föra över till kommunen för att fungera som extra resurser på ungdomsgårdar eller ålderdomshem eller nåt.   
    Klart att inte de som fysiskt och psykiskt inte klarar av jobbet ska skickas ut med röjsågar.
    Skogstyrelsen har mer eller mindre krav på 100% "friskhet" vilket inte alls är tanken från samarbetspartnern.

I detta speciella projekt är det de som ingår i Fas3 som skall anvisas till de platser som Skogstyrelsen har , uppdraget är att först låta dessa gå i Fas3 6 månader och läras upp sedan få ett års bidragsanställning man ju då fråga sig hur Af tänkte när de startade upp detta projekt när de vet vilka som finns i Fas3?

Skogstyrelsens uppdrag i detta fall är att ge sysselsättning till de som står längst från arbetsmarknaden vilket torde vara de äldre, de med funktionshinder, de med låg utbildning...nog hade ett sådant här projekt mer lämpat sig för unga arbetslösa som är i god fysik form?
  • Flash Gordon
    Anonym (f3) skrev 2013-11-03 17:33:15 följande:
    Klart att inte de som fysiskt och psykiskt inte klarar av jobbet ska skickas ut med röjsågar.
    Skogstyrelsen har mer eller mindre krav på 100% "friskhet" vilket inte alls är tanken från samarbetspartnern.

I detta speciella projekt är det de som ingår i Fas3 som skall anvisas till de platser som Skogstyrelsen har , uppdraget är att först låta dessa gå i Fas3 6 månader och läras upp sedan få ett års bidragsanställning man ju då fråga sig hur Af tänkte när de startade upp detta projekt när de vet vilka som finns i Fas3?

Skogstyrelsens uppdrag i detta fall är att ge sysselsättning till de som står längst från arbetsmarknaden vilket torde vara de äldre, de med funktionshinder, de med låg utbildning...nog hade ett sådant här projekt mer lämpat sig för unga arbetslösa som är i god fysik form?
    AF borde ha kontrollerat hur många som kunde vara lämpliga att skicka tillskogsstyrelsen och sedan dimensionerat projektet därefter.

Jag är övertygad om att alla i Fas3 inte är olämpliga att jobba med det skogsstyrelsen har att erbjuda.   
  • Lejonmamman01
    Flash Gordon skrev 2013-11-03 12:02:38 följande:
    Det finns mängder med serviceuppgifter i Sverige som inte görs för att det kostar för mycket.

Klippa kommunens gräsmattor eller vara en extra vuxen i skolan. Sak samma.

Jag, det är ett strukturellt problem i landet att arbetskraften kostar så mycket som den gör. Det gör fler olönsamma.

En gång i en annan tråd räknade vi på det. En lön där du får ut någonting mellan socialbidrag och lägsta avtalade lön behövs.   

Som det står i ledarartikeln behövs det statligt stöd för dessa anställningar men kostnaden har vi redan idag via Fas3, socialbidrag, arbetslöshetsunderstöd mm så det är inget principiellt konstigt med konceptet. Det är bara en ren räkneoperation på var nivån skulle behöva ligga.

Jag skulle se det som en vinst om det rensades i floran av åtgärder. ersätt allt med Lövéns-opp-och-hoppa-jobb. 

Det finns ett problem med detta, och det gäller folk med stora barnaskaror (de allra flesta invandrare). De löner som kan komma ifråga, kommer inte att komma i närheten av socialbidraget, eftersom socialbidraget justeras efter antalet personer i familjen.
  • Lejonmamman01
    Flash Gordon skrev 2013-11-04 00:25:58 följande:
    AF borde ha kontrollerat hur många som kunde vara lämpliga att skicka tillskogsstyrelsen och sedan dimensionerat projektet därefter.

Jag är övertygad om att alla i Fas3 inte är olämpliga att jobba med det skogsstyrelsen har att erbjuda.   

Ja, de här skogsjobben är förmodligen utmärkta för unga, friska människor som "bara" är arbetslösa. Och handlar det om jobb där man går för sig själv, så kan även dom har svårt med sociala kontakter klara av dem. Och må bra av att ha en syssla. Jag hoppas bara att ingen försöker tvinga utslitna 55-åringar till detta...
  • Flash Gordon
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-04 07:00:46 följande:

Det finns ett problem med detta, och det gäller folk med stora barnaskaror (de allra flesta invandrare). De löner som kan komma ifråga, kommer inte att komma i närheten av socialbidraget, eftersom socialbidraget justeras efter antalet personer i familjen.

Då är det en annan situation och den gäller alla som har många barn.

Lönen för jobbet borde ligga så att det är bättre än socialbidrag men inte lika högt som den lägstalön som IDAG hindrar folk från att bli anställda.

Om det sedan krävs kompletterande bostadsbidrag eller nåt så är det bara som systemet fungerar redan nu.    
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-04 07:02:45 följande:
    . Jag hoppas bara att ingen försöker tvinga utslitna 55-åringar till detta...
    Vilket var varför skogsstyrelsen tackade nej till många av de som AF ville skicka över - och så fick skogsstyrelsen skäll för det ...
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!