• Solljuset

ni med pseudotvillingar

Hej! Ni med pseudotvillingar vill ni talas vid? Jag har precis blivit mamma till två barn där det är 15 månader emellan och vill gärna prata med andra föräldrar i samma familjekonstellation.

Så jag slänger ut första frågan. Hur långt har ni mellan era barn och hur gamla e dem idag?

• Svar på tråden ni med pseudotvillingar
  • Petrisen

Här väntas andra barnet till midsommar, första barnet hinner bli 13 månader när lille väntas komma :) Det blir en spännande och säkert en rätt intensiv tid vi har framför oss men är övertygad om att det kommer gå bra!

• Sesso1

Kul att höra om andras erfarenheter! Själv har jag en flicka på 3 år och 3 månader och en flicka på 13, 5 månad och väntar just nu flicka nummer 3 med ankomst om 10 veckor... Dvs nästan 16 månader mellan nr 2 och 3...

• Mli 014

Har haft tre helvetiska nätter med tandsprickning hos lillfisen samtidigt som jag har fått förvärkar med bebisen.

nu börjar jag få panik över hur mycket sömn jag kommer att få (eller o-få) när bebisen kommer om en månad

lite smygande panik antar jag.

:(

• Badfantasten

När min andra dotter kom ( 1 år 5 månader emellan) försökte jag ganska snart få de båda att sova middag någorlunda samtidigt. (de har sovit middag båda ända till 4 år åldern)
    Den minsta fick givetvis sova fler gg/dag första året  men jag försökte  påverka när det gick att de båda sov efter lunch samtidigt. Och det gick oftast bra och var såååå skönt.  Dels att få den stunden själv och att de inte skulle "störa" varandra. Då passade jag också på att vila och ta det lugnt. Städade/tvättade mm sällan då, utan bara kopplade av.
    Städa och tvätta gjorde jag när de var vakna och det passade mig väldigt bra. Detta gjorde att jag orkade med allt som hör till ett småbarnsliv och var oftast en pigg och glad mamma/fru.

• Mli 014
    Badfantasten skrev 2014-01-17 08:49:02 följande:
    När min andra dotter kom ( 1 år 5 månader emellan) försökte jag ganska snart få de båda att sova middag någorlunda samtidigt. (de har sovit middag båda ända till 4 år åldern)

Den minsta fick givetvis sova fler gg/dag första året  men jag försökte  påverka när det gick att de båda sov efter lunch samtidigt. Och det gick oftast bra och var såååå skönt.  Dels att få den stunden själv och att de inte skulle "störa" varandra. Då passade jag också på att vila och ta det lugnt. Städade/tvättade mm sällan då, utan bara kopplade av.

Städa och tvätta gjorde jag när de var vakna och det passade mig väldigt bra. Detta gjorde att jag orkade med allt som hör till ett småbarnsliv och var oftast en pigg och glad mamma/fru.

Det är nog något jag ska försöka bli bättre på.

att ta mig tid att ta det lugnt också.

brukar få stress att hinna göra grejer medan ungarna sover.

men mammor behöver också vila lite.
  • Sesso1

Ja jag tror också att man måste låta sig själv få vila lite mer än man kanske gör... Inte flänga med tvätt och dylikt medan barnen sover utan då få tillåta sig själv att koppla och hämta nya krafter...

• tilj75

Så sant som det var sagt, sömnen är superviktig. Speciellt eftersom kanske nattsömnen inte är så bra heller. Sov när du kan! Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete!

• Solljuset

Sovproblem här hemma hos oss. Hur lägger ni era barn? Framförallt om de sover olika...

• Elmiina

Jag skrev här för ett tag sen och ställde lite frågor.

Nu är vi gravida iaf :) Det kommer vara 15mån mellan barnen. Vi är superglada samtidigt som vi är rätt skraja. Hur kommer det gå? Kan man få tid till att amma fritt/amningsro när man har en 15mån som förmodligen kommer behöva uppassning konstant? Två barn som ska kläs på, packas skötväska, bytas blöja på, nattas osv. Jag förstår att det kommer att bli tufft endel gånger men HUR tufft? Vi har haft det sååå lätt med våran snart 6månaders så det känns som att vi knappast kommer få samma lott igen liksom :p Fick höra massa skräck historier om hur jobbigt det kommer bli när man får barn, sömnlösa nätter osv men det har vi inte vart med om ännu. Kommer skräckhistorierna om 2 barns chocken att komma till verklighet denna gång?

Sorry för långt inlägg, men vad har ni för erfarenheter?

• Solljuset

Vad jag har lärr mig hittills är att alla har det så olika. Barnen har olika personligheter o temperament likaså föräldrarna. Vi hade en tuff start med en storasyster som inte alls tyckte det va kul att få en lillebror medan andra inte reagerar alls. Det har varit en jobbig tid främst för att M reagerade så starkt men nu har vi alla landat i detta o mår bättre, så nu känns d bra :) vi har peppar peppar rätt så bra nätter o inga kolikbarn. Nu är lillebror 6 mån o storasyster 20 mån. Nu andas vi och får se vad nästa prövning blir.

Så visst är d jobbigt i perioder men så värt d mär man får time out o kan andas o reflektera. I början undrade jag verkligen vad vi hade gett oss in på då alla var ledsna o grät men som skrivit ovan..nu har vi det mysigt! Jag tror dessutom att M börjar gilla sin lillebror liitegrann ;)

• Badfantasten
    Baby Doll skrev 2014-03-13 10:22:16 följande:
    Jag hade 4 barn under 2 år :)
    Äldsta var 22 månader och näst äldsta var 9 månader när tvillingarna föddes.

Nu är jag gravid med baby #6 inom loppet av 5 år.

Hur går det för er andra? 

www.mybabydolls.blogg.se

Åh, vilken härlig familj Ni verkar vara!

Nu har jag bara två tjejer... med 1 års mellanrum. Nu är de snart 7 och 8 år. Herregud, vad tiden rullar iväg.
    Jag upplever att vi oftast har haft det harmoniskt trots tätt mellan tjejerna.
    Idag är de ju mer jämngamla med både mognad och intresse.
    Min man är nöjd med dessa trollungar så då får ju jag också vara detFlört. Hade önskat ett helt fotbollslag..
Svar på tråden ni med pseudotvillingar