• Solljuset

ni med pseudotvillingar

Hej! Ni med pseudotvillingar vill ni talas vid? Jag har precis blivit mamma till två barn där det är 15 månader emellan och vill gärna prata med andra föräldrar i samma familjekonstellation.

Så jag slänger ut första frågan. Hur långt har ni mellan era barn och hur gamla e dem idag?

• Svar på tråden ni med pseudotvillingar
  • Chanel no 5
    klarlack skrev 2013-11-26 16:17:48 följande:
    Det här kanske inte hjäper någon men skriver ändå:)
    Jag visste inte vad pseudotvillingar var men googlade lite :) mellan mig och min storasyster född 83 och jag 84 skiljer det 13 månader. Jag är så otroligt glad över att vi har haft varandra i alla år. Klart vi bråkat som alla syskon gör men vi har stått varandra väldigt nära.
    Tror säkert att det var ganska jobbigt för mamma som har levt ensam nästan jämt men vi hade alltid varandra, samma kompisar, samma intressen och gjorde allt tillsammans. Än idag 29&30 år så är vi tajta men såklart har vi egna självständiga liv:)
    Ett levande bevis på att det kan går bra trots de dåliga förutsättningarna:)
  • yellow88
    Chanel no 5 skrev 2013-11-26 16:27:51 följande:
    Kul! Hur gamla är alla killarna:)

Storebror är 3 år och 7 månader. Mellanbrorsan är 2 år och 3 månader. Lillebror är 4 månader :)

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
  • Chanel no 5
    yellow88 skrev 2013-11-26 19:07:16 följande:

Storebror är 3 år och 7 månader. Mellanbrorsan är 2 år och 3 månader. Lillebror är 4 månader :)

Vilket härligt gäng!
  • Solljuset

Tystnat härinne, så jag slänger ut en fråga. Hur sover/sov ni? Samsover lr barnen i egna sängar lr hur? Berätta :)

• Elmiina

Hej! Vi har en dotter på 3mån och funderar på när det är dags för syskon. Har fått för mig att helst ha Max 2år mellan dem. Ni som har barn tätt -är det värt det? Eller alltså, för att formulera det mer, om ni hade haft chansen att vänta några år med andra barnet -hade ni då gjort det? :)

• clembke
    Elmiina skrev 2013-12-02 07:50:54 följande:
    Hej! Vi har en dotter på 3mån och funderar på när det är dags för syskon. Har fått för mig att helst ha Max 2år mellan dem. Ni som har barn tätt -är det värt det? Eller alltså, för att formulera det mer, om ni hade haft chansen att vänta några år med andra barnet -hade ni då gjort det? :)

Vi gjorde ett medvetet val att ha tätt mellan dom, så nej, jag skulle inte väntat.

Sen var väl kanske inte tanken att det skulle bli så pass som det blev. Räknade väl inte med att det skulle ta sig på.första försöket.

Jag tycker absolut att det är värt att ha tätt. Visst, det är inte alltid en dans på rosor. Vissa dagar kunde det vara ett h******e. Men är så nöjd över vårat val.

Nu väntar jag nr 3 o barnen är lite äldre (5 år o drygt 3.5 år). Denna gången har ju barnen kunnat följa graviditeten på ett helt annat vis än bad äldsta kunde göra. Det har varit roligt o spännande att 'testa' på det oxå. Kan inte säga att antingen det ena är bättre än det andra.
  • clembke
    Solljuset skrev 2013-12-01 22:29:44 följande:
    Tystnat härinne, så jag slänger ut en fråga. Hur sover/sov ni? Samsover lr barnen i egna sängar lr hur? Berätta :)

Vår äldsta (5-åringen) har alltid varit ett barn som vill ha närhet. O pga det haft svårt att sova egen säng. Han sover oftast inne hos oss.

Tvåan somnar hos oss o sen bär vi över honom. Sen kan det gå allt ifrån ett par tre timmar till att vi vaknar på morgonen. De gånger han vaknar får han komma in.
  • Mli 014

Min äldsta somnar i sin egen säng (3,5 år) men smyger in till oss någon gång under natten.

Lilleman (8 mån) sover för det mesta i sin egen säng, men om han vaknar för att få en flaska efter klockan 3 på morgonen så får han vackert ligga kvar hos oss tills han ändå väcker oss kl 05:30.
    Nu när trean kommer i februari, så har jag en bedsidecrib som vi ska ha minstingen i, i ett försök att amningen verkligen ska fungera den här gången. =)

• Badfantasten

Våra barn sover i egna sängar i egna rum.
    Första månaderna/ 6 månader  låg de i vagga brevid oss men vi har alla sen sovit bäst i egna sängar.

• yellow88

Barnen har sovit i egen säng från början, fast i vårat rum tills de var ca 1 år då flyttade de ut till eget rum. Nu så sover 3,5 och 2åringen i samma rum, i en loftsäng (110 cm hög), fungerar jättebra. Lillebror sover inne hos oss i vagga bredvid vår säng, men vi tar alltid upp honom och lägger mellan oss om han vaknr på natten. Barnen har alltid fått komma till oss om de själva vill, men storkillarna vaknar bara om de är sjuka, annars sover de hela nätterna lugnt.
    Elmiina skrev 2013-12-02 07:50:54 följande:
    Vi valde att ha tätt mellan våra två första, blev gravid när storebror var nästan 7 månader. Hade egentligen velat ha ännu tätare, men pga av att jag ville ha kejsarsnitt så väntade jag på att få det beviljat + att vi skulle ut och resa året efter så vi väntade så att vi visste att jag skulle få flyga. Men nu är jag glad att det inte blev tätare emellan dem, tycker 15 månader har varit perfekt :)
    Med lillebror så väntade vi två år, och det kändes faktiskt också väldigt lagom. Vi ville inte ha mer än 2,5 år emellan.
    ♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
Svar på tråden ni med pseudotvillingar