• Solljuset

ni med pseudotvillingar

Hej! Ni med pseudotvillingar vill ni talas vid? Jag har precis blivit mamma till två barn där det är 15 månader emellan och vill gärna prata med andra föräldrar i samma familjekonstellation.

Så jag slänger ut första frågan. Hur långt har ni mellan era barn och hur gamla e dem idag?

• Svar på tråden ni med pseudotvillingar
  • tilj75

Så kul att läsa hur alla har det. Jag tycker allt blivit lättare och lättare när de blivit lite äldre. Min är 6, 5, snart 4 och snart 4 . Och så min lilla "sladdis" förstås, hon är sju månader.
    Killarna är ju olika personer men det som alla ärvt av både mamma och pappa är ett j-a humör och en stor envishet.

• Solljuset

Hur har ni gjort med förskola? Båda hemma o skolas in samtidigt lr var och en för sig?

• Flickan och kråkan
    Solljuset skrev 2013-10-31 22:40:42 följande:
    Hur har ni gjort med förskola? Båda hemma o skolas in samtidigt lr var och en för sig?

Vi hade båda hemma tillsammans länge men äldsts började ett halvår tidigare än sin yngre bror. Äldsta började strax efter att han fyllt 3 år. För vår del var det nog bra. Med äldsta gick det väldigt enkelt. Behövdes nästan ingen inskolning. Det var jobbigare med lillebror. Skönt att storebror gick dit trygg och glad och att han var pp samma avdelning när inskolningen av lillebror var jobbigare.
  • Sthlm Cicci

Min äldsta går på dagis nu. Hon började i augusti. Kände att jag ville ha in henne, i fall det skulle komma ett kolikbarn... Så jag skulle kunna vila dagtid om det behövdes.

• Mabaja

Min äldsta började när hon skulle fylla 2.. Då hade jag båda hemma i ett halvår tillsammans.

Nu går båda mina två stora på fsk, lite tidigare än planerat med nr 2 men när vi flyttade i våras fanns inga platser så då fick hon börja nu istället för om ett år. Så 1 och 2 var hemma tillsammans nu under våren.

• TaSe

Mina var hemma länge, båda två. Vi försökte skola in den äldste på 4-5-årsverksamhet, men det funkade inte för honom. Så när lillebror blev fyra år började båda två samtidigt.

• Solljuset

Sthlm cicci - hur går det för storasyster på förskolan? Tänker på att hon också började i samband med att lillebror kom. Liknande situation som för oss..

• Clemmy

Mina barn började båda på förskolan när de var drygt ett år. Min äldsta tjej hann gå ett par veckor innan lillasyster kom. Hon gick 15 h per vecka och sedan började min yngre dotter på samma avdelning ungefär ett år senare.

• tilj75

Min äldsta började när han var 16 mån har jag för mig , en månad innan lillebror kom. Tvåan började när han fyllde ett (gravid med tvillingar, sjukskriven). Tvillingarna började när de var nästan tre (allmän). Alla går 15 timmar.
    Lillan är det tänkt att hon ska börja när hon är tre men det får tiden utvisa :)

• vartjagängår

Kul läsning! Har en son född i slutet av januari i år & väntar lillasyster i början av februari nästa år så blir 12 månader ganska exakt om allt går som det ska. :)

Svar på tråden ni med pseudotvillingar