• Solljuset

ni med pseudotvillingar

Hej! Ni med pseudotvillingar vill ni talas vid? Jag har precis blivit mamma till två barn där det är 15 månader emellan och vill gärna prata med andra föräldrar i samma familjekonstellation.

Så jag slänger ut första frågan. Hur långt har ni mellan era barn och hur gamla e dem idag?

• Svar på tråden ni med pseudotvillingar
  • Solljuset

Det ska bli kul att se hur pasd nära de blir. För förväntningarna är ju lite så att man tror att de ska bli bästa vänner bara för att det är tätt men det behöver ju verkligen inte bli så. Sedan tror jag att det är bra att stötta till självständighet oxå.

Har ni upplevt svartsjuka hos de äldsta barnet under tiden lillasyskonet var nyfödd? Min stora tjej e så sotis!! Jättejobbigt o sorgligt. .

• Mli 014

Hej jag hoppar gärna in här!
    Jag har en kille på 3,5 år och en till liten kille på 7 månader, och vi väntar oplanerat men välkommet en pojk till i februari, då kommer den yngsta att hinna bli 11 månader.
    Jag vill gärna höra om hur ni andra mammor och pappor har hanterat det, och vad man bör tänka på. =)

• Mli 014
    Sthlm Cicci skrev 2013-10-22 21:57:00 följande:
    Har ni ammat era småttingar?
    MIn äldsta ammade jag länge, tvåan blev det tokigt med (antagligen i samband med att jag blev gravid igen) så han fick flaska från 3 månader ca. Jag vill gärna amma nr 3 om det går.

• LillaIris

Hej!

Kul tråd, här vill jag gärna vara med o dela erfarenheter!

Jag har två flickor som nu är ett och två år. Det är 11 månader mellan dom. Jag kunde inte amma nr 1 men nr 2 funkade det alldeles utmärkt med trotts att hon var prematur!

• Solljuset

Jag ammar lillebror o gjorde d även med storasyster. Det är lite svårt i omgångar då lilla bråkar vid bröstet o äe ljuskänslig medan storasyster vill ha all uppmärksamhet o passar på att göra bus lr ställa sig o gallskrika. Puh! Jag trodde faktiskt inte att storasyster var såhär medveten så tidigt. Tampas inte ni med svartajuka och extremt uppmärksamhetsbehov?

• Sthlm Cicci

Jag har fått lägga ner amningen redan, då Lilleman inte orkar amma. Han tycker att det är jätte jobbigt att äta. Så nu kam storasyster vara med och mata, till hennes stora lycka. Hon vill väldigt gärna hålla i honom. Vilket blir väldigt jobbigt, då hon inte vet hur hårdhänt hon är... Så vi brottas med det problemet istället...

• CharlieMarion

Jag ammade bara storebror i ca 2 månader, sen fick jag börja med ersättning då han inte gick upp i vikt. Med lillebror går det bra att amma än så länge. Ang. svartsjuka så har vi inte märkt någon direkt, han är tvärtom väldigt gullig med bebisen, vill hålla honom och ge honom nappen när han är ledsen osv. Han är ofta väldigt klängig dock, fast vet inte hur mycket som beror på bebisen och vad som beror på t.ex. nya tänder eller hans egen utveckling. Men det hjälper mycket min man är föräldraledig också.

• Solljuset

Storasyster är snäll mot lillebror oxå, ger napp o pussar oså men hon själv har blivit mer klängig, vill ha ständig uppmärksamhet obörjar gnälla när jag måste amma lr annat o så. Men som sskrivit ovan, kan ha med hennes egen utveckling att göra samt at hon börjat på förskola

Hur gör ni med det förresten?

Svar på tråden ni med pseudotvillingar