• Solljuset

ni med pseudotvillingar

Hej! Ni med pseudotvillingar vill ni talas vid? Jag har precis blivit mamma till två barn där det är 15 månader emellan och vill gärna prata med andra föräldrar i samma familjekonstellation.

Så jag slänger ut första frågan. Hur långt har ni mellan era barn och hur gamla e dem idag?

• Svar på tråden ni med pseudotvillingar
  • Sthlm Cicci

Min dotter va oxå van vid att vi låg bredvid när hon skulle sova. Men vi möte det med att sitta på golvet vid huvudändan och ha lillebror i famnen. Då kan man söva den stora och mata/söva den lilla samtidigt. :D

• HimmelHav

Favoritar. Kommer att ha ca 20 månader imellan, har hört att gränsen för pseudotvillingar går vid 21 månader.

• Chanel no 5
    HimmelHav skrev 2013-11-25 14:10:15 följande:
    Favoritar. Kommer att ha ca 20 månader imellan, har hört att gränsen för pseudotvillingar går vid 21 månader.
    Grattis tviditeten! Pseudotvillingar har max 18 månader mellan sig.
  • yellow88
    Chanel no 5 skrev 2013-11-25 16:34:57 följande:
    Grattis tviditeten! Pseudotvillingar har max 18 månader mellan sig.

Läste någonstans att om det är två bröder kan gränsen ibland gå vid 2,5 år.. Pga konkurrensen tror jag det var..
    ♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
  • Chanel no 5
    yellow88 skrev 2013-11-25 20:49:39 följande:

Läste någonstans att om det är två bröder kan gränsen ibland gå vid 2,5 år.. Pga konkurrensen tror jag det var..
    Det kan säkert stämma men i vanliga fall brukar man säga mindre än 18 månader.
  • Mli 014
    yellow88 skrev 2013-11-25 20:49:39 följande:

ooh.. undrar hur det blir här hemma då med bara tre killar och 11 månader mellan de två minsta.. =)

• clembke
    Solljuset skrev 2013-11-22 13:49:54 följande:
    Nu är han snart 3 mån o pappa kan inte vara hemma mer. Han är inge vidare avlastning ändå ;) skämt o sido men d e så! Han försöker men storasyster är extremt mammig o blir GALEN om pappa tar henne istället.

Vilken soppa jag lyckas skapa inser jag nu..kaos..nästan så jag skrattar. Kanske borde gå o prata med bvc om problemet då jag verkar vara ensam om att ha d såhär (iaf utifrån d jag läst i forumet)

Jag tänker på om ett problem skulle försvinna on jag gav flaska istället för då skulle ju storasyster kunna va med o hålla...ja eller vad tror ni?

Jag har 16 mån mellan mina pojkar. Jag ammade iofs bara i 9 v innan jag gick över helt till flaska. (pga att jag inte hade mjölk så varje amning var ett rent h*****e då han inte blev mätt).

Iaf så lyckades jag styra rutinerna på så sätt att jag ammade när den stora åt frukost, när han skulle vila, när han åt lunch osv osv. På så sätt hade den stora fullt upp under matningen. Detta funkade även när jag gav flaska. Nåt mer som var viktigt var att jag inte avbröt lek el dyl helt plötsligt utan att jag förvarnade den stora först. Sa tex att om en liten stund måste mamma mata lillebror. På så sätt var han förberedd o tog det med ro.

Nu har jag inte läst hela tråden så du kanske redan har testat detta el nåt liknande.
  • klarlack

Det här kanske inte hjäper någon men skriver ändå:)

Jag visste inte vad pseudotvillingar var men googlade lite :) mellan mig och min storasyster född 83 och jag 84 skiljer det 13 månader. Jag är så otroligt glad över att vi har haft varandra i alla år. Klart vi bråkat som alla syskon gör men vi har stått varandra väldigt nära.

Tror säkert att det var ganska jobbigt för mamma som har levt ensam nästan jämt men vi hade alltid varandra, samma kompisar, samma intressen och gjorde allt tillsammans. Än idag 29&30 år så är vi tajta men såklart har vi egna självständiga liv:)

• yellow88
    Mli 014 skrev 2013-11-26 15:59:49 följande:
    ooh.. undrar hur det blir här hemma då med bara tre killar och 11 månader mellan de två minsta.. =)

Haha jaa.. Vi har också tre killar, är 3 år och 3 månader mellan äldsta och yngsta :D
    Chanel no 5 skrev 2013-11-26 14:39:28 följande:
    Det kan säkert stämma men i vanliga fall brukar man säga mindre än 18 månader.

Jo, det vet jag :) Läste bara att någon barnpsykolog sa att det i vissa fall kan vara 2,5 år mellan pojkar.
    ♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
  • Chanel no 5
    yellow88 skrev 2013-11-26 16:24:55 följande:

Haha jaa.. Vi har också tre killar, är 3 år och 3 månader mellan äldsta och yngsta :D

Jo, det vet jag :) Läste bara att någon barnpsykolog sa att det i vissa fall kan vara 2,5 år mellan pojkar.
    Kul! Hur gamla är alla killarna:)
Svar på tråden ni med pseudotvillingar