• Solljuset

ni med pseudotvillingar

Hej! Ni med pseudotvillingar vill ni talas vid? Jag har precis blivit mamma till två barn där det är 15 månader emellan och vill gärna prata med andra föräldrar i samma familjekonstellation.

Så jag slänger ut första frågan. Hur långt har ni mellan era barn och hur gamla e dem idag?

• Svar på tråden ni med pseudotvillingar
  • Annanstans

Jag har 16 månader mellan mina två barn, flickan fyller snart 3 och lillebror är strax över 1 ½. Väntar tredje som är beräknad till lillebrors tvåårsdag.

Vi har inte haft problem med svartsjuka, däremot hade pojken svår kolik och vi var inlagda på sjukhus flera gånger under hans första 4 månader innan de kom på att han har mjölkproteinallergi. Av förklarliga skäl var denna tid extremt jobbig.

Jag tycker att första året var kämpigt. Började om att jobba när yngsta var 8 månader, pappan har inte varit föräldraledig ännu men vi har ändå inte haft behov av barnomsorg då vi aldrig arbetar samtidigt. Vi jobbar inom vården båda två.
    Jag har ofta undrat vad vi har gett oss in på, framförallt då under det första året då det kändes som att alls var kaos dygnet runt. Nu när de börjar bli lite större har andra känslor börjat visa sig, när de leker tillsammans och när jag ser hur mycket de betyder för varandra är jag glad över att vi fick barn tätt. Jag hoppas verkligen att barn nummer tre kommer att komma in i gemenskapen trots att det är lite större åldersskillnad!

• Chanel no 5
    CharlieMarion skrev 2013-11-15 21:17:45 följande:
    Mina är nu 17 och 2 månader. Är det någon som har tips vid läggdags när båda är vakna och man är själv? Den yngsta är ganska gnällig på kvällen och den äldsta är van vid att någon av oss ligger bredvid tills han somnar.
    Pröva att amma/mata den minsta när ni lägger den stora? Sen kan man ju vänja den stora att somna själv om man vill men jag tycker det känns lite taskigt att göra det precis när de fått syskon.
  • Badfantasten

Mina döttrar är idag 6 och 7 år. 15 månader emellan. Läggningen var mitt dilemma innan nr 2 kom. Med lite hjälp löste vi det så att de båda lärt sig somna själva i sina sängar. Böcker läser vi gemensamt innan lägg dags i soffan. Nr 1 hade kolik så jag var rädd att 2:an också skulle ha magont men hon kom ut hungrig och trött så stora syster fick en lugn start med en bebis som mest sov och åt...

• Solljuset

Ni som ammar, hur gör ni? Får ni vara ifred? Jag står i valet och kvalet att sluta för jag tycker att d e super jobbigt när storasyster stör lillebror såpass mkt att han blir förbannad och ibte kan äta..ond cirkel..

• Badfantasten

Vad synd med sån svartsjuka. Tids nog kommer hon vara tacksam att ha fått syskon... även om det inte känns så nu!
    Jag blev inte störd av stora syster, hon var väldigt omhändertagande och föriktig mot lillasyster
    Tycker absolut inte du ska sluta amma. Han måste ju ändå ha flaskan med din hjälp.
    På något sett får du försöka göra det till en mysig stund med båda barnen. Förbered att du nu ska amma men berätta vad ni sen kan göra tex om hon v'äntar tills amning är färdig. Läs bok under tiden för dottern, fungerar det? Tex  ge stora syster en fika/frukt etc under tiden. Eller sätt er i soffan och se en liten film mm så hon "får vara med och att du och lillebror är med".
    Hoppas att det löser sig

• Solljuset

Jag har försökt förklara men d e som att hon är för liten för att förstå samtidigt som hon på ett utstuderat sätt gör allt för att störa vid amningen. Då menar jag verkligen att hon stör, såsom kommer med de allra tyngsta sakerna, slår lillebror lr mig, lr vill sitta i knät o gosa lr att hon börjar gråta och skrika för att få uppmärksamhet. Jättefrustreande o när jag försöker"putta undan" henne för att hon stär blir hon ännu galnare o liksom hånflinar. Lilla gumman! Vet att d inte kan va lätt men lillebror måste ju få lite uppmärksamhet. Just nu får han typ 5% o storasyster 95%

Jag kanske ger henne för mkt att hon helt enkelt inte klarar att jag inte är med henne jämt...

• Chanel no 5
    Solljuset skrev 2013-11-21 15:00:49 följande:
    Jag har försökt förklara men d e som att hon är för liten för att förstå samtidigt som hon på ett utstuderat sätt gör allt för att störa vid amningen. Då menar jag verkligen att hon stör, såsom kommer med de allra tyngsta sakerna, slår lillebror lr mig, lr vill sitta i knät o gosa lr att hon börjar gråta och skrika för att få uppmärksamhet. Jättefrustreande o när jag försöker"putta undan" henne för att hon stär blir hon ännu galnare o liksom hånflinar. Lilla gumman! Vet att d inte kan va lätt men lillebror måste ju få lite uppmärksamhet. Just nu får han typ 5% o storasyster 95%
    Jag kanske ger henne för mkt att hon helt enkelt inte klarar att jag inte är med henne jämt...
    Det låter som en helt normal unge i den åldern!
    Hur gammal är bebis nu? Har ni mjligehet att vara hemma båda ett tag?
  • Solljuset

Nu är han snart 3 mån o pappa kan inte vara hemma mer. Han är inge vidare avlastning ändå ;) skämt o sido men d e så! Han försöker men storasyster är extremt mammig o blir GALEN om pappa tar henne istället.

Vilken soppa jag lyckas skapa inser jag nu..kaos..nästan så jag skrattar. Kanske borde gå o prata med bvc om problemet då jag verkar vara ensam om att ha d såhär (iaf utifrån d jag läst i forumet)

Jag tänker på om ett problem skulle försvinna on jag gav flaska istället för då skulle ju storasyster kunna va med o hålla...ja eller vad tror ni?

• Solljuset

Nu är han snart 3 mån o pappa kan inte vara hemma mer. Han är inge vidare avlastning ändå ;) skämt o sido men d e så! Han försöker men storasyster är extremt mammig o blir GALEN om pappa tar henne istället.

Vilken soppa jag lyckas skapa inser jag nu..kaos..nästan så jag skrattar. Kanske borde gå o prata med bvc om problemet då jag verkar vara ensam om att ha d såhär (iaf utifrån d jag läst i forumet)

Jag tänker på om ett problem skulle försvinna on jag gav flaska istället för då skulle ju storasyster kunna va med o hålla...ja eller vad tror ni?

• Solljuset

Svar på tråden ni med pseudotvillingar