• Tovan77

Endometrios och IVF

Hej! Jag har endometrios (vet ej vilken grad) och har försökt få barn i snart 3 års tid. Nu efter sommaren gjorde vi ett ivf som misslyckades. Jag är på ruvardag 23 och jag tror att mensen börjar komma nu. Det är fruktansvärt tungt! Här i östergötland får vi bara 2 försök. Jag undrar om det finns någon i liknande situation? Eller någon som har lyckats på andra försöket med ivf vid endometrios? Vilka läkemedel fick ni då? Jag har tagit suprecur, gonal-f, ovitrelle och progesteron. Lycka till alla kämpande tjejer och killar!

• Svar på tråden Endometrios och IVF
  • Tovan77

Jag vet inte riktigt när vi får börja. Tror vi ska göra en ny behandlingsplan den 26/11. Jag har en telefontid med en läkare då.

• FaithHopeLove

Hej :) Jag har förökt få barn sedan jag var 18 år gammal. När jag var 20 år gammal fick jag diagnosen Endometrios! Hade väldigt lite, i äggledaren! Jag har gjort 4 IVF försök, utan graviditet. Äggen slutade att dela sig på mitt 3:dje IVF försök pga Ensometriosen. Så jag fick spraya synarela i över 3 månader för att Endometriosen skulle 'dö ut'. På 4:de försöket såg då äggen mycket bättre ut, det var i toppkvalité & delade sig utmärkt, men det ledde inte till någon graviditet. Nu väntar jag på att jag ska få sätta in mitt frysta ägg & hoppas att det går bättre på detta 5:e försöket. Att spraya synarela en längre tid hjälpte alltså, endon försvann. Ett tips! :) Ett stort lycka till önskar jag Er alla, ge inte upp! :)

• Tovan77

Oj FaithHopeLove, du har fått kämpa. Men blev embyona tillräckligt bra för ET? Mina blev bra men ej toppkvalité. Tyvärr verkade det inte fästa i livmodern. ????

Jag vet inte om jag skulle klara av att nedregleras så länge. Blev djupt deprimerad av fejk-klimakteriet.

Du är väldigt stark som orkar gå igenom så många ivfer. Jag hoppas verkligen du lyckas på nästa försök!!!! ????

Jag önskar verkligen det fanns någon lösning på det här problemet! ????

• FaithHopeLove
    Tovan77 skrev 2013-11-02 18:06:33 följande:
    Oj FaithHopeLove, du har fått kämpa. Men blev embyona tillräckligt bra för ET? Mina blev bra men ej toppkvalité. Tyvärr verkade det inte fästa i livmodern. ???? Jag vet inte om jag skulle klara av att nedregleras så länge. Blev djupt deprimerad av fejk-klimakteriet. Du är väldigt stark som orkar gå igenom så många ivfer. Jag hoppas verkligen du lyckas på nästa försök!!!! ???? Jag önskar verkligen det fanns någon lösning på det här problemet! ????

Ja dom var i toppkvalité! :) så att spraya med synarelan lönade sig. Jaså? :( nä mitt nu sist ville inte heller fästa. Men det var ju trots allt första gången jag gjorde IVF då äggen faktiskt var i toppkvalité. Jag vet inte själv hur jag har orkat, största nedslaget var ju nu när jag visste hur bra det gått & endå blev jag inte gravid. Men man bygger nytt hopp :) Förstår vad du menar med nedregleringen, visserligen reagerar alla olika. Jag mådde riktigt dåligt av sprayen de månaderna, men jag gör vad som helst för att det kommer lyckas :) Endometrios är helt klart en klurig sjukdom.. tyvärr! Lycka till :)
  • Stephanie1

Hej! Märker att jag och min sambo är inte dem ända som kämpar! Haft endometrios sen jag kan minnas att jag fick min mens, åkt in akut ett x an tal gånger och massa undersökningar men ingen som ville lyssna eller förstå att nått va fel. Nu i år fick jag slutligen min sjukdom på papper då jag krävde en titthålsoperation Isamband med att jag och min sambo inte kan få barn. Är 26 år gammal , bara haft långa förhållanden , aldrig ätit preventivmedel eller liknande och aldrig blivigt gravid, så jag förstod ganska tidigt att något Inte stod rätt till. Nu väntar vi på att få en tid så vi kan sätta igång med sprutorna, känner mig väldigt nervös och vet inte riktigt och jag ens vågar få hopp om barn. Men vi ska kämpa på nu och hoppas på det bästa! Kul att läsa alla historier och lycka till !!

• Dujagvi

Hej! Hoppar in här om det är okej?!
    Jag och min sambo har försökt få barn i nu tre år utan att lyckas. Vi har gjort två ivf försök som inte lyckades. De ägg vi hade i frysen har inte gått att tina så nu ska vi börja med vårat tredje ivf som vi får betala själva:( Jag fick diagnosen endometrios när vi började utreda våran barnlöshet.
    Är det någon som har fått svar på all frågor man har i och med barnlöshet och endometrios. Jag får inga svar och det är otroligt frusterande att det ignorerar sjukdomen.

• Blondina

Vad undrar du över, kanske kan någon här inne hjälpa dig/er med era funderingar?

• KickiHH

Hej 
    Jag har endometrios och är singel. 
    Jag gjorde 7 inseminationer , den tredje blev en graviditet som slutade i MF v 8. 
    Gjorde sedan IVF, Fick suprecur en dryg månad, sprutade sedan gonal F  i 13 eller 14 dagar , gick från dag 8 varannan dag på UL för att se hur äggen växte då de växte lite sakta. 
    Fick ut 8 ägg som alla tog sig. 
    De satte i två ägg, började vid ÄP med Crinone som jag sedan fick ta 10 veckor för att minska risken för MF
    Ena ägget tog sig och jag fick en liten tjej :)
    Gjorde syskonförsök förra sommaren med FET oh två ägg . Blev inget :(
    Är nu på gång med syskonförsök av de frysta äggen och denna gång ska de göra Assisted hatching på äggen för att öka chansen att det fastnar bättre pga endo Äter fn progynon och ska ta gonapeptay spruta för att minska storleken på cystorna och får sedan även crinone.
    Går i danmark.

• Stephanie1

Hej, märker att många här inne har en lång erfarenhet inom IVF svängen och skulle behöva lite tips & råd.
    Nämligen så att jag och min sambo fick idag ett brev från huddinge sjukhus där de bekräftade att vi står med i väntekön samt att vi kan välja några andra IVF kliniker som möjligvis har kortare väntetider.
    Dessa kliniker måste tydligen ha ett avtal med SLL.
    Jag ringde till södertälje kliniken och det sa att de kunde ge mig en tid för att påbörja min hormonstimulering men det fick jag avslag på från huddinge, de att att jag inte kan utföra det i södertälje utan måste välja nån av deras kliniker som de samarbetar med. är det verkligen så? läst om många som vart där som inte gått privat !
    Vet någon av er hur jag kan gå till väga ?? Mvh Stephanie

Svar på tråden Endometrios och IVF