Heidi82 skrev 2014-02-06 11:20:06 följande:
Tovan77: Tack, dina ord värmer. Men jag är ganska övertygad att det är kört. Känner det i hela kroppen att jag inte är gravid. Men måste till kliniken på Måndag och lämna blod bara för att bekräfta icke graven.
Jag undrar om man kan börja med enantonbehandling (nedreglering) redan den här mensen? Alltså IVF-blödningen. Vet ngn om det kan funka? Jag har för mig att man kan ta enantonsprutan 1-5 cd. Någon med erfarenhet?
Hur har det gått för dig?
Jag känner så väl igen mig i din frustration, men jag vill bara varna dig lite: Jag stressade själv väldigt när vi gjorde våra försök, och några gånger kastade vi oss rakt in i nästa försök efter att ett misslyckats (så jo, man kan börja nedreglera redan på bortfallsblödningen efter IVFet). Det kändes helt outhärdligt att behöva vänta ens en vecka längre än absolut nödvändigt.
Problemet är bara att kroppen behöver tid att återhämta sig. IVF är inte så skonsamt för kroppen, även om läkarna inte säger så mycket om det. Det är mycket och starka hormoner som du stoppar i den och det tar tid att komma tillbaka till "normalnivå" sedan.
Jag förstår så otroligt väl din stress, jag kände som sagt precis likadant, men för oss slutade det bara med at försöken var slut utan att vi lyckats.
Alltså: även om det känns jättejobbigt, så låt det ta tid. Se till att du blöder ordentlig mellan och testa sedan "lång" nedreglering (jag tycker inte 3 månader är så långt, förr stod det alltid att det behövdes minst 6 månader för att se ordentlig skillnad) innan nästa försök. Hur man mår av nedregleringen varierar jättemycket, personligen har jag nästan aldrig mått så bra som då - visst fick jag lite vallningar, men jag blev också otroligt mycket piggare, gladare och orkade mycket, mycket mer. När man har endo mår ju inte kroppen så bra i vanliga fall, så att då slippa alla vanliga hormoner kan göra att man mår mycket bättre än vanligt.
Lycka till!!