• Tovan77

Endometrios och IVF

Hej! Jag har endometrios (vet ej vilken grad) och har försökt få barn i snart 3 års tid. Nu efter sommaren gjorde vi ett ivf som misslyckades. Jag är på ruvardag 23 och jag tror att mensen börjar komma nu. Det är fruktansvärt tungt! Här i östergötland får vi bara 2 försök. Jag undrar om det finns någon i liknande situation? Eller någon som har lyckats på andra försöket med ivf vid endometrios? Vilka läkemedel fick ni då? Jag har tagit suprecur, gonal-f, ovitrelle och progesteron. Lycka till alla kämpande tjejer och killar!

• Svar på tråden Endometrios och IVF
  • KickiHH

Tovan77  Jag är ensamstående  därför Danmark, närmast ( bara 65 mil ha ha..)  och IVF pga endo.  Har inte hittat rätt man och åldern tickade på..

Heidi82;  Jag påbörjade nedreglering i slutet av nov.

• Mar14
    Heidi82 skrev 2014-02-06 11:20:06 följande:
    Tovan77: Tack, dina ord värmer. Men jag är ganska övertygad att det är kört. Känner det i hela kroppen att jag inte är gravid. Men måste till kliniken på Måndag och lämna blod bara för att bekräfta icke graven.

Jag undrar om man kan börja med enantonbehandling (nedreglering) redan den här mensen? Alltså IVF-blödningen. Vet ngn om det kan funka? Jag har för mig att man kan ta enantonsprutan 1-5 cd. Någon med erfarenhet?
    Hur har det gått för dig?

Jag känner så väl igen mig i din frustration, men jag vill bara varna dig lite: Jag stressade själv väldigt när vi gjorde våra försök, och några gånger kastade vi oss rakt in i nästa försök efter att ett misslyckats (så jo, man kan börja nedreglera redan på bortfallsblödningen efter IVFet). Det kändes helt outhärdligt att behöva vänta ens en vecka längre än absolut nödvändigt.

Problemet är bara att kroppen behöver tid att återhämta sig. IVF är inte så skonsamt för kroppen, även om läkarna inte säger så mycket om det. Det är mycket och starka hormoner som du stoppar i den och det tar tid att komma tillbaka till "normalnivå" sedan.

Jag förstår så otroligt väl din stress, jag kände som sagt precis likadant, men för oss slutade det bara med at försöken var slut utan att vi lyckats.

Alltså: även om det känns jättejobbigt, så låt det ta tid. Se till att du blöder ordentlig mellan och testa sedan "lång" nedreglering (jag tycker inte 3 månader är så långt, förr stod det alltid att det behövdes minst 6 månader för att se ordentlig skillnad) innan nästa försök. Hur man mår av nedregleringen varierar jättemycket, personligen har jag nästan aldrig mått så bra som då - visst fick jag lite vallningar, men jag blev också otroligt mycket piggare, gladare och orkade mycket, mycket mer. När man har endo mår ju inte kroppen så bra i vanliga fall, så att då slippa alla vanliga hormoner kan göra att man mår mycket bättre än vanligt.

Lycka till!!
    Bloggar om 'husmorstips' för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/
  • Heidi82

Mar14: Tack för ditt stöd. Min förnuftiga man har sagt precis samma sak - att vi inte ska stressa in i ngt utan att kroppen fått åtterhämta sig. Jag tror nog att jag kommer att nedreglera mig och samtidigt satsa på att läka kroppen, både själsligt och fysiskt. Kommer att fortsätta med min akupunktur och äta DHEA och D-vitamin för att känna att jag gör ngt gott.

Jag följer även din blogg sedan ett tag tillbaka. Jättebra och informativ. Är lite sugen på att prova (minns inte vad det hette) kosttillskottet som ska vara bra mot endon.

• Tovan77

Heidi82 - Aha då förstår jag.

KickiHH - Tufft av dig att gå igenom det själv! Hoppas du har någon som stöttar dig!

Jag gjorde vul idag och de såg endast 10 blåsor. Förra gången hade jag 11 men då var det bara 7 som var mogna vid äp och det resulterade i 4 ägg.

Bara det blir något att sätta tillbaka så får jag vara nöjd!

• Mira76

Jag har också endo och har gjort två ivf. Första ET blev minus, ett FET slutade i ma i v 11 och i höstas gjorde jag ett ET som resulterade i att jag är gravid i v23 nu. Jag har gjort korta protokollet eftersom läkaren inte trodde det skulle göra ngn skillnad. Så ge inte upp! Lycka till!

• Heidi82

Mira76: Så du har alltså lyckats utannedreglering? Vad kul, det ger en annan lite hopp att knske fixa det på 3e försöket. Märkte du av sämre äggkvalitet av endon eller klarade du dig undan det? Hur länge har du haft endo?

• Angel00

Ni med problem med endo kan med fördel ta del av informationen i tråden "Vi som blivit gravida efter utredning o Aten".

m.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten/1562

Endo är immunologisk och det finns fler metoder än de som svenska kliniker erbjuder som har hjälpt flera med endo.

Kliniker utomlands har även övergett det långa protokollet till fördel för det korta för endo patienter. Det ger tydligen bättre resultat med tillskott av rätt mediciner.

Värt att tänka på. :)

• Tovan77

Mira76: Stort grattis! Älskar solskenshistorier!!

Angel00: Jag har varit inne på den tråden och tittat men det är tyvärr inget alternativ. Vi tar troligen bara våra 2 gratis försök.

Min sambo tycker det räcker och så blir det så dyrt.

• Mira76
    Heidi82 skrev 2014-02-10 16:29:07 följande:
    Mira76: Så du har alltså lyckats utannedreglering? Vad kul, det ger en annan lite hopp att knske fixa det på 3e försöket. Märkte du av sämre äggkvalitet av endon eller klarade du dig undan det? Hur länge har du haft endo?

Ja, jag gjorde ingen nedreglering. Min endo upptäcktes för ca 7 år sedan, och jag har gjort en operation där jag tog bort cystor från ena äggstocken. Vet inte om det är en slump men på samma sida som jag opererades fick jag färre ägg. Men sista ivf fick jag ändå sammanlagt 6 st som klarade sig till blastocyster. Kanske har jag en mild form av endo, har aldrig haft särskilt mkt smärta, men har försökt många år att bli gravid på egen hand utan att lyckas så jag antar det berodde på endon.
Svar på tråden Endometrios och IVF