• Tovan77

Endometrios och IVF

Hej! Jag har endometrios (vet ej vilken grad) och har försökt få barn i snart 3 års tid. Nu efter sommaren gjorde vi ett ivf som misslyckades. Jag är på ruvardag 23 och jag tror att mensen börjar komma nu. Det är fruktansvärt tungt! Här i östergötland får vi bara 2 försök. Jag undrar om det finns någon i liknande situation? Eller någon som har lyckats på andra försöket med ivf vid endometrios? Vilka läkemedel fick ni då? Jag har tagit suprecur, gonal-f, ovitrelle och progesteron. Lycka till alla kämpande tjejer och killar!

• Svar på tråden Endometrios och IVF
  • Tovan77

Heidi82; Ja nu borde endon försvinna! Tredje gången gillt! Hoppas du mår bra och att tiden går fort!!

Vi vet inte om vi ska gå vidare med ivf längre. Jag är i så dåligt skick efter de två senaste behandlingarna och mår inte så bra. Det är ett svårt beslut att ta och det känns tungt...

• Heidi82

Tovan77: Jag har också varit i ett gräsligt skick efter sista misslyckandet. Rakt in i kaklet med huvudet före. Hade jag inte gjort den här "klimatbehandlingen" så hade jag ändå valt att vila från IVFerna. Men jag måste säga att nu när jag är nedreglerad får jag inte lika kraftiga känsloutbrott. Herregud, trodde seriöst att jag höll på att bli psykiskt sjuk. Det är helt enkelt östrogenet som jag inte tål, både fysiskt och psykiskt!

Det kändes lika bra att göra ngn "nytta" under väntetiden med att samtidigt försöka bli kvitt endon.

Hoppas du snart hittar tillbaka till dina krafter igen! Vi förtjänar inte att må så dåligt som vi gör!

• Tovan77

Jag tycker det tar på kroppen fysiskt. Det har bildats cystor på högra äggstocken också och jag har så ont. Slemmhinnorna har blivit irriterade också. En privat gynekolog fick kolla så det inte var något annat.Troligtvis är det alla hormonsvängningar som har påverkat. Det var likadant efter förra ivfen också. Jag fick en salva som hjälper men är ändå rädd för hur det blir efter en tredje gång. Sambon tycker det är jobbigt när jag får gå igenom ett helvete när hans bidrag är så enkelt... Vi får smälta det här lite. Vill ju inte ge upp vår dröm om en knodd....

• Heidi82

Tovan77: Usch cystor låter inget vidare. Jag har oxå tendens till cystbildning, främst tidigare när jag gick på pergotime inför insem. Vad är det för salva och vart krämar man på den?

När gör ni nästa försök? Eller du knske måste bli kvitt cystorna först förstås...

• Tovan77

Rmc bryr sig inte om cystor eller något annat, de vill bara köra på. För ett år sedan hade jag inga cystor alls och nu har jag flera stycken. Jag känner inte så stort förtroende för dom tyvärr. Om vi kör en sista ivf så blir det tre veckor efter nästa mens, så typ i slutet av april kanske.

• Siri2014

Äter ni nån speciell kost? Undrar hur viktigt det är att utesluta mjölkprodukter och mjöl för att lyckas?! Vet ni?

• Tovan77

Hmm... Nä jag äter ingen särskild kost. Jag drar ner på kaffet och dricker ingen alkohol under ivf. Vet inte så mycket kost o sånt.

• Siri2014

Kosttillskott? Jag försöker minska på socker, kaffe och alkohol och typ vita kolhydrater generellt. Mycket protein ska va bra.

Tovan77 skrev 2014-03-13 18:24:27 följande:
    Hmm... Nä jag äter ingen särskild kost. Jag drar ner på kaffet och dricker ingen alkohol under ivf. Vet inte så mycket kost o sånt.

• Heidi82

Jag drar oxå ned på alkohol, socker och koffein under hormonstimuleringen. Försöker även att få i mig mer protein och långsamma kolhydrater.

Jag har varit bedreglerad i 2 veckor nu men har fortfarande inte fått blödningen. Ngn här som varit med om samma?

• Tovan77

Jo kosttillskott tar jag. Omega3 och Q10 plus vitaminer.

Första gången jag nedreglerades tror jag det tog 14 dagar. Det kommer nog igång snart för dig.

Svar på tråden Endometrios och IVF