Dujagvi skrev 2014-01-14 18:30:53 följande:
Nej precis och det är säkert olika för många hur det påverkar en. Men jag har hört från endel och läst här på FL att det har testats lite olika saker som tex spolning av livmodern, längre ned reglering mm. Men det jag får tillsvar är bara att köra på med ivf.
De har satt in ett ägg och fryst resten som varit dugliga att frysa. Det är dom sen som inte går att tina. Hoppas på att vi kan sätta in fler än ett den här gången.
Det har varit 3 dagars embryon båda gångerna om jag inte minns fel. Skulle vilja att de odlas lite längre för att kanske se om dom utvecklas som dom ska.
Finns det någon mer som går i Linköping?
Ok!
Man brukar spola äggledarna som en del av fertilitetsutredningen. Det spelar visserligen ingen roll för IVFen (eftersom äggen ändå inte skall gå den vägen, de plockas ju ut), men det kan vara bra att försöka få det gjort ändå för då ökar man ju sina naturliga chanser.
Längre nedreglering brukar rekommenderas, för det finns en teori (kanske tom studie) om att man ökar chanserna något om man nedreglerar så länge att den gamla slemhinnan helt hinner försvinna. Jag tror dock att det kan handla om cirka 6 månaders nedreglering, inte bara några veckor.
På vår klinik (Falun) odlade de till dag 5 om det var flera som såg bra ut. Om det inte var det satte de in det bästa på dag 3, och odlade eventuella andra fina vidare innan de frös dem. De frös alltså inte några tvådagars, utan väntade i så fall för att se om de blev bättre.
Egentligen finns det ingenting som säger att chansen ökar när man odlar längre, men det kan ju vara intressant just för att se om de utvecklar sig korrekt. Det är ju tyvärr omöjligt att säga om det är embryona som är dåliga och dör, eller om de lever men inte vill fästa.
En teori som finns är att det är en "ogästvänlig miljö" i livmodern när man har endo, och att det är därför embryona inte vill fästa. Därför kan det vara värt att försöka minska endosymptomen så mycket som möjligt (t.ex. genom att äta endo-kost).
Det finns ju också mycket annat man kan läsa om om man vill i form av kosttillskott och liknande, men om det hjälper är svårt att säga. Jag tyckte/tycker dock det är väldigt intressant, men googla och se. Det bör ju finnas något som kan hjälpa äggkvaliteten.