• Tovan77

Endometrios och IVF

Hej! Jag har endometrios (vet ej vilken grad) och har försökt få barn i snart 3 års tid. Nu efter sommaren gjorde vi ett ivf som misslyckades. Jag är på ruvardag 23 och jag tror att mensen börjar komma nu. Det är fruktansvärt tungt! Här i östergötland får vi bara 2 försök. Jag undrar om det finns någon i liknande situation? Eller någon som har lyckats på andra försöket med ivf vid endometrios? Vilka läkemedel fick ni då? Jag har tagit suprecur, gonal-f, ovitrelle och progesteron. Lycka till alla kämpande tjejer och killar!

• Svar på tråden Endometrios och IVF
  • Tovan77

Jag är helt nedreglerad nu och började med menopur idag. Om allt går som det ska blir det äp 17 eller 18 februari. Jag försöker hålla mig så positiv som möjligt och tänka att nu kommer det funka och vi får vår lilla knodd.

Dujagvi - Menar du när jag fick diagnosen? Jag sökte hjälp för besvär i måååånga år innan det upptäcktes. Då fick jag en broschyr om endometrios och en massa smärtstillande. Det var allt. :-P

På RMC i Linköping bryr de sig inte nämnvärt. De kör gärna på standardprotokollet. Tyvärr glömmer de skriva ut medicin, skriver ut fel medicin och olika läkare ger olika besked. Tror de är sönderstressade och avtrubbade. Löpande band principen.

• Heidi82

Jaha som befarat testade jag toknegativt imorse pa rd 10 med tva 3-dgrs. Det här är vart andra misslyckande och inget i frysen heller. Jag vet inte hur vi ska ga vidare nu. Chansa och köra en till utan nedreglering och hoppas pa det bästa men da riskera att slänga "pengarna i sjön". Eller att ta tjuren vid hornen och göra en lang nedreglering med enanton. Tre manader i klimakteriet känns som ett smärre dödsstraff. Kan det fungera med bara 2 manaders nedregering? Jag har adenomyos, alltsa min endometrios sitter i livmoderväggen.

Vad sager ni? Chansa och köra ett tredje vanlig försök eller nedregleras? Det kaaaan ju funka utan nedreglering, eller? Ngn som lyckats bli gravid utan nedreglering?

• Tovan77

Åh så tråkigt Heidi! Men är det inte för tidigt att testa på rd 10?

Jag träffade en gyn som hade jobbat på en ivf- klinik i spanien (där ligger de före sverige i utvecklingen) och där testar man inte förrän efter 4 veckor för en del kvinnor är låghormonare och utsöndrar extremt lite hcg i början.

Jag vill absolut inte ge dig falska förhoppningar men det är väl inte helt kört än. I linköping har de testdag rd 19 dvs 3 veckor efter äggplock.

Om ni gör en lång nedreglering sen så är det ju inte säkert att du mår dåligt.

Första ivfen mådde jag jättedåligt när jag var i klimakteriet, blev super deppig, men denna gång mår jag oförskämt bra. Kroppen reagerar lite olika på samma behandling...

Jag hoppas det ordnar sig för dig!! Tyvärr är livet inte alltid rättvist och ivf och barnlängtan är plågsamt!

• Heidi82

Tovan77: Tack, dina ord värmer. Men jag är ganska övertygad att det är kört. Känner det i hela kroppen att jag inte är gravid. Men måste till kliniken på Måndag och lämna blod bara för att bekräfta icke graven.

Jag undrar om man kan börja med enantonbehandling (nedreglering) redan den här mensen? Alltså IVF-blödningen. Vet ngn om det kan funka? Jag har för mig att man kan ta enantonsprutan 1-5 cd. Någon med erfarenhet?

• Heidi82

Tovan77: Jag mådde inte heller så himla dåligt under min nedreglering. Det är mer den långa väntan som känns outhärdlig. Det värsta besväret jag fick var total insomnia lite nu och då. Men man knske kan få lättare sömntabletter mot det...

• KickiHH

Hej 
    var iväg igår och fick tre ägg insatta som kvaliteten var sådär på 
    de har gjort assisted hatching och cystorna är i viloläge så nu jäkar ... :)

• Heidi82

Kikki: Åh va spännande. Hur lyckades du få hela tre tillbaka?

Jag vet inte hur jag ska göra än men min fortsättning. Lång nedreglering eller chansamed ännu ett försök? Hur verkar din endometrios påverka? Får du också bara fram halvbra embryon som saktar ner i delningen efter ngra dagar?

• KickiHH

Heidi82:  I Danmark kan man alltid om man vill ( nästan mer som standard) få två ägg insatta har fått det varje gång tidigare. 
    Äggen har alltid varit fina tidigare inger problem med delning ( har dock bara haft 2 dagar odling, vet att de  i Falun har 5 dagar odling, har två väninnor som båda varit där och då blivit gravida med bra äggurval) men denna gång har de varit frysta i drygt 4 år, vet inte om det påverkar.
    Det gick helt ok med lång nedreglering hade bar lite problem med huvudvärk av och till har dock högt blodtryck som jag medicinerar för i grunden. 
    I denna nedreglering fick jag i förra cykel bl.a en gonapeptyl spruta och jag hade cystor även denna månad men bara två och sprutan har enl läkaren fått de att gå i vila, de var inte blodfyllda men halvstora. 
    Tidigare har man vid IVF sugit ut alla cystor vid det försöket och förra gången vid FET gjorde man inget speciellt utom nedreglering då hade jag 3-4 cystor så denna gång gjorde de såhär. 

• Heidi82

Kicki: Ok, vi gör oxå IVF utomlands och har fått två tillbaka båda gångerna. Men tre vet jag inte om dom skulle gå med på.

Hur länge var du nedreglerad? Jag verkar inte ha ngra problem med cystorbara att äggen blir "förgiftade" av endon o utvecklar sig inte som dom ska.

• Tovan77

KickiHH och Heidi82 - Får jag fråga hur det kommer sig att ni båda försöker utomlands?

Svar på tråden Endometrios och IVF