• Tovan77

Endometrios och IVF

Hej! Jag har endometrios (vet ej vilken grad) och har försökt få barn i snart 3 års tid. Nu efter sommaren gjorde vi ett ivf som misslyckades. Jag är på ruvardag 23 och jag tror att mensen börjar komma nu. Det är fruktansvärt tungt! Här i östergötland får vi bara 2 försök. Jag undrar om det finns någon i liknande situation? Eller någon som har lyckats på andra försöket med ivf vid endometrios? Vilka läkemedel fick ni då? Jag har tagit suprecur, gonal-f, ovitrelle och progesteron. Lycka till alla kämpande tjejer och killar!

• Svar på tråden Endometrios och IVF
  • Angel00
    Tovan77 skrev 2014-02-10 16:56:06 följande:
    Angel00: Jag har varit inne på den tråden och tittat men det är tyvärr inget alternativ. Vi tar troligen bara våra 2 gratis försök.
    Min sambo tycker det räcker och så blir det så dyrt.
    Neropogen (tror att jag stavade rätt) är ju en  variant mot endo. Intralipider är ju ett sämre ett alternativ när man har endo. Men jag tycker att ni ska åtminstone boka en tel tid med någon av doktorerna för att få hjälp med vad ni kan boosta er chans med innan era 2 gratisförsök löper ut. Det hjälpte mig, kan jag säga. Och det kostar inga fantasisummor.

Svenska läkare säger bara åt er att pröva igen, då ni kan fått hjälp istället. Kan bli så att era två försök i princip blir bortkastade. Är det värt risken?
  • Tovan77

Angel00: Vi är redan mitt i andra försöket. Äp sker på måndag eller tisdag nästa vecka.

Neropogen och intralipider vet jag inte vad det är. Jag har försökt med lite kosttillskott den här gången.

• Angel00
    Tovan77 skrev 2014-02-11 09:06:09 följande:
    Angel00: Vi är redan mitt i andra försöket. Äp sker på måndag eller tisdag nästa vecka.
    Neropogen och intralipider vet jag inte vad det är. Jag har försökt med lite kosttillskott den här gången.
    Attans också. Ja då är det lite kort med tid. Men då vet ni att det finns andra alternativ om det mot förmodan inte skulle fungera nästa vecka. Som sagt. Ge er inte, det går om ni inte bara lyssnar till svenska läkare.
  • Heidi82

Tovan77: Vilket kosttillskott tar du? Jag tar nu DHEA och d-vitamin men är mellan behandlingar och vet inte när nästa omgång blir. Då lägger jag till folsyran iaf.

• Tovan77

Jag tar Q10, omega3, D-vitamin och en multivitamin- och mineraltablett. Jag läste om tillskott på fertilitetsguiden.

Om det gör någon skillnad vet jag inte men det känns som jag gör något aktivt i alla fall förutom att hoppas och önska...

• Heidi82

Här inne händer det inte mycket. Hur går det för alla?

Jag kommer nog att påbörja min marathon-nedreglering om 2v. Känner mig fortfarande väldigt sliten från senaste IVFn. (TD i Måndags), har gråtit typ 10 ggr per dag och har konstant huvudvärk sedan dess. Och trött så in i bängen. Håller med att kroppen behöver nog längre tid än bara en cykel emellan att hinna återhämta sig.

Jag kommer att nedregleras med enanton i 3 mån. Så det blir bara att bita ihop och försöka överleva i några månader. Med vilken medicin har ni som nedreglerats länge fått? Min läkare föreslog att nedregleras med P-piller men jag har hört att det bara hjälper att ta bort endosymptomen, inte att torka ut den...

• Tovan77

Åh så jobbigt! Jag grät också som en tok och mådde så jäkla dåligt när min ivf misslyckades. Det är en hemsk känsla! Jag tror jag väntade 2 menscykler innan jag körde igång igen. Det behövdes. Kroppen tar stryk av det här. Skulle varit skönt med en semester...

Jag själv ska ta ovitrell-sprutan ikväll och sövas och plockas på tisdag, et på torsdag. De såg bara 9 blåsor i fredags, i måndags såg de 10. Skumt!

Det ser lite sämre ut än sist men ändå känner jag mig mer positiv denna gång.

• KickiHH

Nu har jag TD på fredag, går bara runt och känner efter om man känner något hela tiden, mensverk, ömma bröst eller inte , minsta lilla grej analyseras och jag kan inte hjälpa det , gud va sakta dagarna går nu ..

• Heidi82

Tovan77: Det här är nog första dagen sedan det neg resultatet som jag inte gråtit. Jo, när vi tog guld i OS men det var mer glädjetårar! Hormonnivån börjar sakta sjunka undan men kroppen känns fortf helt utmattad. Somnade i soffan på alla hjärtans dag innan vi hann komma till efterrätten!

Sorgen efter ett misslyckat IVF är verkligen obeskrivlig. Känns som att man sörjer ngn som gått bort.

Men,men jag antar att det är bara attbryta ihop och sen komma tillbaka. Jag vill ha revansch!

Svar på tråden Endometrios och IVF