• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-05-27 13:59:06 följande:
    Men vänd på det då: Vad skulle du tycka om t.ex.  V hade planerat och hade tillstånd för ett torgmöte, och hundratals nyliberaler kommer dit med visselpipor od. för att störa ut mötet (och dessutom lyckas med sitt uppsåt), och detta förfarande fortsatte i stad efter stad?

Vore det demokratiskt, tycker du?
    Som sagt, så länge protesterna är icke våldsamma. Och så länge syftet inte är att hindra eller förstöra mötet. Så:

JA!!

Tänk om det tände till lite på ett torgmöte. Tänk om torgmöten kunde bli något annat än den klubb för inbördes beundran som det allt för ofta blir!

För skojs skull kan jag ju nämna att jag inte är vänster. Men jag tycker samma om alla politiska möten
    Philipsson skrev 2014-05-27 13:59:06 följande:
    Vore det inte betydligt mer demokratiskt att nyliberalerna, i det här fallet, själva sökte tillstånd för ett möte och själva fick framföra sitt budskap på antingen samma plats fast vid en annan tidpunkt, eller vice versa?

Nej, det vore kanske artigare. Men inte mer demokratiskt. Demokratin är inte artig. Yttrandefriheten är inte artig.

Demokrati är rätten att även få protestera och säga emot. Om du förvägrar människor att protestera mot något som sägs på allmän plats, och hänvisar dem till ett eget möte. Då är det enligt mig som riskerar att bryta mot yttrandefriheten.
    I was raised to be someone else But now I see your ugliness has made me ugly too.
  • Quintus Zebra
    Quintus Zebra skrev 2014-05-27 14:16:03 följande:
    Som sagt, så länge protesterna är icke våldsamma. Och så länge syftet inte är att hindra eller förstöra mötet. Så:

JA!!

Tänk om det tände till lite på ett torgmöte. Tänk om torgmöten kunde bli något annat än den klubb för inbördes beundran som det allt för ofta blir!

För skojs skull kan jag ju nämna att jag inte är vänster. Men jag tycker samma om alla politiska möten

Nej, det vore kanske artigare. Men inte mer demokratiskt. Demokratin är inte artig. Yttrandefriheten är inte artig.

Demokrati är rätten att även få protestera och säga emot. Om du förvägrar människor att protestera mot något som sägs på allmän plats, och hänvisar dem till ett eget möte. Då är det enligt mig som riskerar att bryta mot yttrandefriheten.
    Då är det enligt mig du som riskerar att bryta mot yttrandefriheten.
    I was raised to be someone else But now I see your ugliness has made me ugly too.
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-05-27 14:05:58 följande:
    Ja, det var en annan tid. Ofta målas Hitler upp som "ond" och resten av västvärlden som "god". Så var det knappast. Hitler var länge populär i stora delar av världen. hans idéer om ras och nationen delades av massor. De stora västerländska nationerna, som Storbritannien, Frankrike, o.s.v. förde en ofta extremt rasistisk och förtryckande politik i sina kolonier.

Skillnaden var att Hitler skrev ned dessa idéer och gjorde det till en ideologi, och medan Socialdemokratin valde att utvecklas och anamma nya tiders värderingar så är det vissa som än idag delar den syn på nationen och på minoriteterna som hotar den som Hitler och många andra hade på tidigt 1900-tal. 
    Det är viktigt att tänka på att vi ju inte vet hur eftervärlden kommer att tolka och beskriva den tid vi lever i nu.

Helt klart verkar det dock vara att alla de som i samtiden följer med strömmen, alltid tror att de har helt rätt, och att de som går emot strömmen, tror att de förra har fel.

I den där berömda sagan kom sanningen fram i samtiden, när det lilla barnet påpekade att kejsaren var naken.
    ---
    Som många har påpekat: Hade Hitler dött 1938, så skulle han av historikerna ha utnämnts till tidernas största statsman.
    ---
    Betänk att under 60- och 70-talen var det mer eller mindre standard att forskarna vid sam./hum., var marxister.

Numera känns det helt obsolet.

DÅ var DE övertygade om att DET var det rätta, lika övertygade som dagens forskare och lärare vid sam. och hum., är att feminism och miljö är det viktiga.

• Philipsson

JA!!

Är det odemokratiskt att det krävs tillstånd för demonstrationer då?
  • Philipsson

Och frågan är ju då varför polis kallas till platsen, för att skydda demonstrationen, om det skulle vara helt legalt att ge sig in i demonstrationen för att bryta den.

• Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-05-27 14:23:31 följande:
    Är det odemokratiskt att det krävs tillstånd för demonstrationer då?
    Det beror på ett gäng faktorer. Om myndigheterna sköter det på ett bra sätt, så behöver det inte vara det.
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-05-27 14:28:18 följande:
    Och frågan är ju då varför polis kallas till platsen, för att skydda demonstrationen, om det skulle vara helt legalt att ge sig in i demonstrationen för att bryta den.
    Som sagt det ska inte vara ok att bryta den. Vilket jag skriver i varje inlägg. Jag skrev här ovan om vad polisens roll i det hela är.  I inlägg 13762.
  • Philipsson

Hon gillade att blåsa i pipan när det gällde andras möten, men när hon själv råkade ut för det, då var det inte lika kul...

• Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-05-27 14:33:29 följande:
    Som sagt det ska inte vara ok att bryta den. Vilket jag skriver i varje inlägg. Jag skrev här ovan om vad polisens roll i det hela är.  I inlägg 13762.
    Fast nu är det ju inte DU som bestämmer vad som är demokrati och vad som inte är det.
  • Philipsson

JA!!
    Fast syftet är naturligtvis att hindra och störa mötet.

Om inte de som anordnar mötet tillåts kommunicera med sina åhörare så är ju mötet förhindrat/förstört.

Du resonerar ju mot dig själv.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?