• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2014-05-29 15:13:34 följande:
    Det ena ger det andra. Hade de varit läskunniga hade de nog inte hatat så mycket eller så är det kanske deras hat som förblindar dem smile2.gif
    Det var gulligt mot Philipsson att du ställer upp för hen.

Och kul att se att hen inte är alldeles ensam i sina åsikter.

Tyvärr tror jag att ni kommer att bli besvikna. Jag är övertygad om att M och S inte analyserar valresultatet utifrån samma utgångspunkter som våra batikhäxeforskare gör.

Jag tror att M bekymras över att de tappar i storstäder och universitetsstäder som Stockholm, Göteborg, Uppsala och Lund och att MP är störst där - och överhuvudtaget att de gjorde ett så dåligt val, kanske de tröstar sig med att S kommer att få bekymmer med att presentera ett trovärdigt regeringsalternativ samt att åtskilliga moderater kan ha taktikröstat på KD och C.

Det ska bli intressant att se om vi får samma förhållande vid riksdagsvalet. Jag tror inte att MP kommer att bli störst i landets två största städer då, men vi får se vad som händer.

Min gissning är att batikhäxeforskningen aldrig kommer att spela någon större roll - vare sig inom den akademiska eller den politiska världenFlört
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • oOOo  oOOo
    FDFMGA skrev 2014-05-29 15:48:05 följande:
    Tyvärr tror jag att ni kommer att bli besvikna. Jag är övertygad om att M och S inte analyserar valresultatet utifrån samma utgångspunkter som våra batikhäxeforskare gör.
    Vet inte vad du pratar om här. Kunde inte bry mig mindre hur S, M analyserar vad de månde vara.
    FDFMGA skrev 2014-05-29 15:48:05 följande:
    Min gissning är att batikhäxeforskningen aldrig kommer att spela någon större roll - vare sig inom den akademiska eller den politiska världenFlört
    Vilken forskning är det du syftar på? Är det genusforskning?  
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-05-29 14:19:48 följande:
    Du kanske inte kan läsa så bra. Inte heller FDFMGA; hon lär väl inte vara läskunnig hon heller.

Jag skrev ju: "Vad S och M nu riskerar, om man inte anpassar sin politik efter Sd i viss mån, är att förlora ytterligare mandat till Sd vid riksdagsvalet [min fetstil]."

Så man ska anpassa sin politik för att inte gynna SD. Riiiight. Vad mer ska man göra för att inte gynna SD? Rösta på SD? Göra SD till regeringsbärande parti? Utnämna dem till 100% av riksdagsplatserna?

Knappast du.

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Rataxes
    FDFMGA skrev 2014-05-29 13:45:02 följande:
    Hen har nog inte förstått detta.

Inte heller förmått att översätta resultatet  till ett motsvarande resultat vid ett riksdagsval, där väl problemet skulle vara hur tusan ett samarbete mellan S, MP, V och Fi ska kunna fungera i praktiken.

Sossarnas minsta problem skulle väl vara att gnällorkestern och barikhäxeforskarna inte kan räkna, såvida det inte integreras i problematiken kring  grundskolans misslyckande.
    Tänkte skrivit något men avstår
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2014-05-29 16:01:19 följande:
    Vet inte vad du pratar om här. Kunde inte bry mig mindre hur S, M analyserar vad de månde vara.

Vilken forskning är det du syftar på? Är det genusforskning?  
    Inte särskilt mycket att veta heller, men om du klickar på visa endast Philipsson så för hen något slags resonemang om att M och S måste anpassa sin politik till SD efter att resultatet i valet till Europaparlamentet visat opinionsläget.

Min uppfattning är att Philpssons analys saknar djup, bredd och höjd.

Batikhäxor är ett av Philpssons favorituttryck.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2014-05-29 16:26:40 följande:
    Tänkte skrivit något men avstår
    Tja, jag tror att jag kan räkna ut på ett ungefär vad du skulle ha skrivitSkrattande
  • oOOo  oOOo
    FDFMGA skrev 2014-05-29 17:17:30 följande:
    valet till Europaparlamentet visat opinionsläget.
    Svårt att säga. Något visar det nog. Det roligaste med det valet var hur fel prognosen slog ut. När skall de fatta att fråga folk utanför vallokalen är en urkass metod  
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-29 16:18:32 följande:

Så man ska anpassa sin politik för att inte gynna SD.

Naturligtvis. Ett stort parti som strävar efter regeringsmakten. som S, måste anpassa sin politik efter moståndarna och efter dem som partiet har tänkt att samarbeta med.

Det är ju så parlamentarismen funkar.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-05-29 17:30:03 följande:
    Naturligtvis. Ett stort parti som strävar efter regeringsmakten. som S, måste anpassa sin politik efter moståndarna och efter dem som partiet har tänkt att samarbeta med.

Det är ju så parlamentarismen funkar.
    Du menar alltså att vi ska göra precis det som gjort att folk missnöjesröstar på SD? Mer av samma som gjort folk desillusionerade? Ja, klart du vill det, det gynnar din sak. Men det gynnar inte demokratin. Så tack, men nej tack.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-05-29 15:13:51 följande:

På vilket sätt är det demokrati att anpassa politiken efter 10 procent av befolkningen?
    Jo, ser du, om en fråga växer i betydelse i opinionen, så kan ju de där 10 procenten bli 15, och 20, och 25 etc., om ett visst parti har den frågan som specialinriktning.

Därav att partier som M och S också de tvingades att bl t.ex. miljöinriktade, efter det att miljöfrågan hade blivit såpass het och Mp  hade kommit in i Riksdagen 1988. Före dess betraktades miljöpartisterna som muppar av etablissemanget, man skämtade bort dem som svampplockare och skogsmullar.

Det höll under rätt många år, men nu har miljöfrågan blivit ytterligt het, och därför måste nu de andra partierna bli än mer miljöiriktade, för att inte tappa än mer till Mp.

Det är så det fungerar, ser du...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?